Natalmöss/råttor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

JohanS skrev:

Missade du att titta när du besökte Imazoo anläggning eller spelar du dum? Funderade du någonsin varför insekter och spindlar huserar i akvarieavdelningen istället för terrarieavdelningen? Svaret heter diklorvos vilket är förbjudetS i Sverige Tycker du det är ok med hundratals anolis i pytteburkar. Nästan alla hanar saknar ben.

Låter det som jag spelar dum eller vadå? Vid mina besök hade insekter, spindlar, skorpioner och liknade kryp egna rum. Akvariedelningen var i en annan byggnad tom :) 

Hade dom haft hundratals anolisar i en pytteburk hade det givetvis inte varit okej, men så har det aldrig sett ut vid våra besök i deras anläggningar. Jag har ingen anledning att försvara Imazo och inte det jag håller på med, men jag försöker ge en mer nyanserad bild av deras djurhållning. Som det låter nu verkar vi inte ha varit i samma anläggningar. 

Om att alla anolisar saknade ben kan jag inte kommentera då det inte är något jag sett. 

Jag har besökt många fiskgrossister genom livet och kan säga att Imazos fiskavdelning såg mycket fräsh ut jämfört med en del andra, dom hade precis bytt lokal på akvariedelningen. Jag gick igenom varenda akvarium och såg inga smutsiga akvarium, döda eller sjuka fiskar i burkarna iaf. 

Avslutningsvis med risk att upprepa mig själv så råder jag alla att handla av seriösa (gärna lokala om det finns!) uppfödare som kan sin art och undvika stora grossister i bästa mån. Med det sagt så har vi tydligen helt olika syn på Imazos djurhållning :) 

Sen är ju frågan varför dom funnits i så många herrans år om djurhållningen är så fruktansvärd som du får det att låta, även Imazo har kontroller av jordbruksverket minst två gånger årligen, bara en tanke. Borde ju få klappat igen för länge sen om allt i anläggningen är under hård kritik, tycker jag iaf! 

9
32
JohanS:
Har du någon aning om vad Imazoo pysslat/pysslar med hade du inte ens yppat dig om dem i tråden. Kommer du ihåg sköldpaddorna som inte fick komma in via Göteborgs hamn på 80-talet men som sedan fastnade i norska tullen? Imazoo är en Första klassens smuggelverksamhet som tvättar viltgångat till "fångenskapsuppfött". Att det är dessa djur nybörjare får del av är djupt beklagligt.
Var var syrsodlingen när du var där? I ett eget rum oxå?
Varför jobbar det nästan bara polacker på Imazoo trots att det är stor arbetslöshet i närområdet?
Missade du verkligen att det är överbefolkat i deras burkar? Begär då ut alla besiktningsprotokoll. Imazoo kommer undan eftersom de hävdar att det inte är permanentboende utan tillfälliga boenden i väntan på att zoobutiker ska köpa djuren.
Djur och pengar går helt enkelt inte ihop. Det kan aldrig bli etiskt. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

JohanS skrev:
Har du någon aning om vad Imazoo pysslat/pysslar med hade du inte ens yppat dig om dem i tråden. Kommer du ihåg sköldpaddorna som inte fick komma in via Göteborgs hamn på 80-talet men som sedan fastnade i norska tullen? Imazoo är en Första klassens smuggelverksamhet som tvättar viltgångat till "fångenskapsuppfött". Att det är dessa djur nybörjare får del av är djupt beklagligt.
Var var syrsodlingen när du var där? I ett eget rum oxå?
Varför jobbar det nästan bara polacker på Imazoo trots att det är stor arbetslöshet i närområdet?
Missade du verkligen att det är överbefolkat i deras burkar? Begär då ut alla besiktningsprotokoll. Imazoo kommer undan eftersom de hävdar att det inte är permanentboende utan tillfälliga boenden i väntan på att zoobutiker ska köpa djuren.
Djur och pengar går helt enkelt inte ihop. Det kan aldrig bli etiskt. 

Jag ska svara dig snällt trots din nedlåtande ton mot mig i dina inlägg :) Självklart har jag en aning om vad dom pysslar med, vore ju dumt att föra en diskusion annars? 

Nej sköldpaddorna på 80-talet kan jag inte yttra mig om. Syrsodlingen kan jag inte heller yttra mig om. Varför det bara jobbar polacker där kan jag inte heller svara på men det kan säkert du informera mig om? Dock hade jag bara kontakt med svenska anställda arbetare dom år jag hade med Imazo att göra. 

Som jag skrev i ett tidigare inlägg reagerade jag på att det såg ut att vara mycket fåglar i dom rum där fåglarna hölls, om det var överbefolkat eller inte kan jag inte svara på som sagt då burfåglar absolut inte är min kopp av te :) Dock tyckte jag att alla andra arter hölls helt okej för att vara hos en grossist. Sen att dom hävdar att det inte är ett permanent boende för djuren har dom ju helt rätt i anser jag. Jag kan givetvis inte svara på hur många dagar/veckor djuren är hos Imazo innan dom skickas vidare ut till butikerna i landet, men att det är tillfälliga boenden borde vi väl ändå vara överens om? Det som är hela grejen med en grossist trodde jag. 

Att djur & pengar inte hör ihop skriver jag absolut under på! Man kan ju tycka både det ena och det andra om djur i fångenskap och om personer som lever på att sälja djur, men så ser verkligheten ut för många som sysslar med uppfödning tråkigt nog. 

Min åsikt är att ska man hålla på med djur så gör man det för man har en passion...inte för att man vill bli rik, men det är min åsikt. Dock så tar även jag betalt för djuren jag föder upp, någonstans vill man ju kunna göra en slant om man lägger ner sin själ i det man sysslar med, det ser jag inga fel i! Men pengarna får inte vara drivkraften bakom aveln.. 

Sen är jag fullt medveten om att det säljs en del vildfångat från Imazo, det står jag givetvis inte bakom! Ska man hålla djur i fångenskap ska dom också vara födda/kläckta i fångenskap. Men att säga att dom endast sysslar med wc-djur är ju att överdriva en hel del tycker jag. 

Jag säger inte heller att det är bra att grossister finns, men som du förstår delar jag inte din syn på hur horribelt djuren har det i deras alla anläggningar. 

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Jonas_ skrev:

Varför den överlägsna attityden mot mig? Jag beskriver hur det sett ut på Imazo dom gånger jag varit där personligen men du verkar ta åt dig personligen :)

Vad har min ålder med saken att göra? Och om jag säger min ålder, vart vill du komma med det? Förstår inte alls hur det kan vara relevant för den här tråden :)

du får nog inget svar. JohanS har varit mycket otrevlig mot mig och sagt dumma saker b.l.a i tråden "Albolabris uppfödning" m.m. Jag pm'a anders. Numera är JohanS bannad från sidan.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

EmanuelKarl skrev:

du får nog inget svar. JohanS har varit mycket otrevlig mot mig och sagt dumma saker b.l.a i tråden "Albolabris uppfödning" m.m. Jag pm'a anders. Numera är JohanS bannad från sidan.

Ja det var ju bra att han försvann. Även om man har olika åsikter eller syn på olika saker så kan man hålla en god ton i forumet.

Till trådskaparen: Ursäkta att tråden spårade ur en aning :) Hoppas du finner vad du söker efter!

Medlem i SHF
25
24
JacobOhlin:
Stängdes JohanS av? Då kan ni kasta ut mig också.

Det är ju minst sagt otroligt vad mycket nötter här sitter och uttalar sig om saker de varken har kunskap om eller begriper.

Ni är en samling lipande wiseguys som håller hov, på förmodligen, det enda ställe i världen där ni fått utrymme att hävda er. Helt oavsett om ni vet vad ni pratar om, eller om ni har någon faktisk kunskap att dela med er av.

Ta in JohanS som moderator istället, annars hoppas jag innerligt att SHR snart tar sitt förnuft till fånga och bryter eventuella samarbeten med dethär forumet.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

JacobOhlin skrev:

Det är ju minst sagt otroligt vad mycket nötter här sitter och uttalar sig om saker de varken har kunskap om eller begriper.

Ni är en samling lipande wiseguys som håller hov, på förmodligen, det enda ställe i världen där ni fått utrymme att hävda er. Helt oavsett om ni vet vad ni pratar om, eller om ni har någon faktisk kunskap att dela med er av.

Ta in JohanS som moderator istället, annars hoppas jag innerligt att SHR snart tar sitt förnuft till fånga och bryter eventuella samarbeten med dethär forumet.

Det är frivilligt att lämna om du känner för det. Menar du på fullaste allvar att jag är en nöt som uttalar mig om saker jag inte har kunskap om eller begriper? 

Kan man inte föra en diskussion utan att nedvärdera eller vara jävlig mot folk har man ingenting på ett forum att göra ändå. 

Och att SHR skulle bryta samarbetet med sveriges i särklass bästa reptil-community skulle väl knappast gynna någon. 

Medlem i SHF
25
24
JacobOhlin:
Jag menade rent generellt men eftersom du känner dig träffad så hör du absolut dit. Alldeles frånsett det faktum att du har varit en sk. 'expert' sedan du var 3 år gammal.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

JacobOhlin skrev:
Jag menade rent generellt men eftersom du känner dig träffad så hör du absolut dit. Alldeles frånsett det faktum att du har varit en sk. 'expert' sedan du var 3 år gammal.

Eftersom det är i stort sett jag och den där "JohanS" som diskuterat i tråden så är det väl svårt att inte känna mig träffad, det kan du alldeles säkert förstå! 

Och nu blev jag riktigt nyfiken! Vart har jag hävdat att jag är en expert?? :) Ja jag har nämnt att jag varit i hobbyn i snart 30år, i samma mening skrev jag att jag är långt ifrån fullärd om det var den meningen du hakade upp dig på? Så att påstå att jag ser mig själv som en expert är bara löjligt :) 

50
66
Void:
JacobOhlin skrev:

Jag var tvungen att kolla runt lite på det som skrivits det senaste här på forumet, och mycket riktigt, JohanS är det nick som fått mig fundera på vad det är för en stackars bipolär krake som missat ta sitt litiumsalt inom det närmsta.

Men du ska väl inte lämna forumet själv? Vore ju synd om självaste Austin Stevens försvinner ;)
(Ta detta på rätt sätt nu, det finns väl nästan ingen annan en den pretentiösa själv som uppskattar allt för pretentiös idioti)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild