Epiwebbakgrund

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

fina växter MariBarita är dom ogiftiga?

måste ta och slänga upp lite bilder snart, min hygrolone har inte tagit sig något alls faktiskt

Men den stora burken med epiweb går riktigt bra tycker jag

Hur går det för anders? 

382
36
MariBarita:

tenebrosa ; Jag vet inte om de är giftiga eller ej.

21
3
Roffe:

www.youtube.com/watch?v=85YmACfwct4 

Han förklarar väldigt bra hur man ska lyckas med sin epiweb :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2511
anders:

Tackar för länken Roffe. Tror jag sett det tidigare, men skadar nog inte att kolla ytterliggare en gång :)

Det går lite sådär med epiwebben. Tycker det tar sig rätt så dåligt.

Någon som provat hygrolon, och skulle det vara idé att lägga ett lager hygrolon ovanpå epiweb? Hade man tjänat något på det överhuvudtaget? Tänker att Epiwebben och pumpen kan cirkulera vattnet, medans hygrolonen suger åt sig och sprider ut det jämnare.

Tänkte slänga iväg ett mail till dusk och höra med.

Såhär ser det ut för tillfället iallafall:

Javamossan tar sig rätt bra i vatten och längst med kanten. Har även satt in lite murgröna samt ett gäng blandade sticklingar jag köpte utav johnny2fingers på mässan i helgen.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Anders jag har en liten burk 20*20*25 som jag testar hygrolon i p två väggar, det var jävligt svårt att pensla på det, det bara ramlar av, så det var enklare med epiweb. Det har inte tagit sig så bra på hygrolonen heller, men det börjar komma lite små gröna grejer men inte som min epieb direkt väntar och ser :P 

men jag tycker absolut inte att du ska hygrolone på epiweb det låterr bara onödigt tycker jag iaf. 

Hur stor burk har du och hur mycket lampor, watt, kelvin osv? 

126
6
AjPaj:

Tenebrosa: Skulle det fungera bättre om man började med att ha hygrolonet liggande och sedan monterade det när det börjat växa?

309
240
Gogs:

Sen tar det tid att få det att växa åxå... Upp emot 4 månader får man nog räkna med. Mossa tillhör ju inte direkt de snabbast växande växterna.

309
240
Gogs:

Så här ser det ut i min burk just nu. Nässlorna växer som bara den. Har dock bytt ut min 250W HPS mot en 250W lågenergilampa då locket på burken började smälta då HPSen blir varm som bara den.... Får se om det växer på lika bra med lite mindre ljus... Iofs så rekommenderas väl minst 5000 lumen och den jag har nu ger 10000 lumen så det borde räcka mer än väl. HPSen låg på 38000 lumen så det är ju en viss skillnad dock heheh.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

AjPaj skulle kuna funka, jag silikonade fast den på en slaktad exoterra bakgrund men om man kan montera den efter så skulle ju det vara guld :) 

gogs då har du redigt med ljus :) vad har du för kelvin på lampan? och vad kostade den?

309
240
Gogs:

2700 kelvin och bara lampan kostade 799kr. Tror hela paketet med reflektor och allt gick på 1400kr.

Den är dock bäst lämpad för växter i blom så funderar på att byta ut den mot en på 6500 kelvin istället som är bättre för att få saker att växa...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild