Curpling skrev:
Tackar. Så ni syr påsar till lecan av detta? Påsarna är för lätt rengörning? Bara ta ut och göra rent eller något sånt?
Har ni annat substrat också? Hur gör ni med det?
De gånger vi gjort om terrarier, har löst substrat och leca varit svåra att hålla skilda när man tömmer ut allt, iofs enkelt att låta lecan flyta upp i vatten för att separera, men onödigt arbete. Så i några terrarier har vi på vanlig symaskin sytt påsar av fiberduken, istället för att bara täcka lecan med ett lager av duk.
Till skäggagamen hade vi sandlådesand och blomjord blandat som substrat, ovanpå påsarna med leca.
Håller ena sidan lite fuktig, har växter i jorden.
Vi tömde ut allt substrat ett par gånger. de gånger vi hade påsarna i, tog vi ut det mesta av sanden, lyfte ur påsarna, skakade av dem, så var lecan klar att återanvända.
Till Afrikansk Tjocksvansgecko har vi samma system på torra halvan, samma substrat, men på blöta sidan har vi bara lite leca löst i botten, om jag minns rätt. Regnskogsterrariet vsr tänkt att det skulle vara helt utan duk, men vi fick mer för mycket material i vattendelen då, så vi gjorde om det. Där har vi Inga påsar, osäker på varför. Det var meningen att det skulle vara "pea gravel", smågrus, som inte flyter uppåt av vattnet... Leca var mer en nödlösning, men har funkat.
vi blandade vanlig leca med de pyttesmå lecakulorna, köpte dem som dränage på byggaffär. Tillsatte akvariesubstrat. Lecan flöt runt... :P
I det fuktiga har vi blomjord, lite extra kalk då vattnet gärna blir för surt, kokos"torv", löv från skogen, mylla från skogen, hoppstjärtar, tropiska kackerlackor, och den jord som fanns med i blomkrukorna jag hade drivit upp växterna i. :)
Jag tänkte experimentera med vitmossa som naturligt filtermaterial istället för fiberduk, men orkade inte:) pH skulle troligen blivit ännu lägre då.