Hjälp med värmematta!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
0
JH95:
Hej! Kan väl klargöra först att jag är nybörjare inom reptiler.

Som rubriken lyder så behöver jag ha hjälp med min värmematta till ett exo terra 90x45x45. 

Köpte terrariumett i måndags, gubben i butiken sa att man skall lägga värmemattan direkt på glaset, alltså inne i terrett. Mattan är på 23,5w, jag påpekade detta och tyckte det lät fel efter allt jag läst om här. Frågade även om jag var tvungen att styra mattan med termostat/dimmer, han sa nej, det ska inte behövas... lyssnade inte på honom och la det under iallafall, (utan termostat/dimmer) men hursomhelst så sprack glaset!

Men hur ska JAG nu göra med det nya terrariumett?  Ska mattan ligga i eller ska den ligga under? 
Ska man ha termostat/dimmer?

Ska va till en kp.

Mvh!

120
62
neon:
Använd alltid någon form av termostat!

7
0
JH95:
neon skrev:
Använd alltid någon form av termostat!

Okej, ja det känns ju mycket enklare och säkrare med termostat. 

Men mattan då? Hur gör jag med den? 

4
0
Fredrik777:
Bottenglaset (precis som annat glas) i terrarier kan spricka när det hettas upp snabbt pga. de spänningar som byggs upp i glaset då. Om du lägger en värmematta som går på för fullt (utan att du dimmrat ner den) -så är det risk för att glaset spricker. Börja på låg värme (med hjälp av dimmern) och höj värmen sakta över lång tid. Kan vara bra att kombinera värmemattan med en värmelampa så all väme inte måste komma underifrån.

7
0
JH95:
Fredrik777 skrev:
Bottenglaset (precis som annat glas) i terrarier kan spricka när det hettas upp snabbt pga. de spänningar som byggs upp i glaset då. Om du lägger en värmematta som går på för fullt (utan att du dimmrat ner den) -så är det risk för att glaset spricker. Börja på låg värme (med hjälp av dimmern) och höj värmen sakta över lång tid. Kan vara bra att kombinera värmemattan med en värmelampa så all väme inte måste komma underifrån.

Så om jag införskaffar mig en termostat, kan jag då tillexempel sätta den  på 23 grader (rumstemperatur) och sedan sakta men  säkert höja värmen upp till ca33grader? Och sen sköter termostaten så att värmen blir runt 33 grader?

4
0
Fredrik777:

JH95 skrev:

Så om jag införskaffar mig en termostat, kan jag då tillexempel sätta den  på 23 grader (rumstemperatur) och sedan sakta men  säkert höja värmen upp till ca33grader? Och sen sköter termostaten så att värmen blir runt 33 grader?

Bör funka, och gärna i kombination med värmelampa.

står lite i den här tråden att läsa med:

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2220&p=1

4
0
Fredrik777:

JH95 skrev:

En dimmande termostat kan vara bra om du skaffar.

står lite här med:

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2842&p=1

7
0
JH95:
Fredrik777 skrev:

En dimmande termostat kan vara bra om du skaffar.

står lite här med:

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2842&p=1

Okej tack så mycket! 
Men det funkar lika bra med en vanlig dimmer också? Något billigare! 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

JH95 skrev:
Hej! Kan väl klargöra först att jag är nybörjare inom reptiler.

Som rubriken lyder så behöver jag ha hjälp med min värmematta till ett exo terra 90x45x45. 

Köpte terrariumett i måndags, gubben i butiken sa att man skall lägga värmemattan direkt på glaset, alltså inne i terrett. Mattan är på 23,5w, jag påpekade detta och tyckte det lät fel efter allt jag läst om här. Frågade även om jag var tvungen att styra mattan med termostat/dimmer, han sa nej, det ska inte behövas... lyssnade inte på honom och la det under iallafall, (utan termostat/dimmer) men hursomhelst så sprack glaset!

Men hur ska JAG nu göra med det nya terrariumett?  Ska mattan ligga i eller ska den ligga under? 
Ska man ha termostat/dimmer?

Ska va till en kp.

Mvh!

Blev du rekomenderad av butiken att lägga mattan direkt mot glaset och det sedan sprack skulle jag personligen tagit kvittot och gått tillbaka till säljaren och bytt mot ett helt nytt terrarium :) Är såklart inge roligt att betala mycket pengar för ett terrarium med spricka i botten :/ 

7
0
JH95:
Jonas_ skrev:

Blev du rekomenderad av butiken att lägga mattan direkt mot glaset och det sedan sprack skulle jag personligen tagit kvittot och gått tillbaka till säljaren och bytt mot ett helt nytt terrarium :) Är såklart inge roligt att betala mycket pengar för ett terrarium med spricka i botten :/ 

Ja precis jag gjorde som dom sa att jag skulle göra, så självklart var jag inne med både terrarium och kvitto. Så ett nytt anländer på tisdag :) nej inte alls kul.... Så hoppas det ska gå bättre denna gång, dimmer införskaffat nu och självklart hamnar mattan under terrariumett. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild