Hjälp med värmematta!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
0
JH95:
Hej! Kan väl klargöra först att jag är nybörjare inom reptiler.

Som rubriken lyder så behöver jag ha hjälp med min värmematta till ett exo terra 90x45x45. 

Köpte terrariumett i måndags, gubben i butiken sa att man skall lägga värmemattan direkt på glaset, alltså inne i terrett. Mattan är på 23,5w, jag påpekade detta och tyckte det lät fel efter allt jag läst om här. Frågade även om jag var tvungen att styra mattan med termostat/dimmer, han sa nej, det ska inte behövas... lyssnade inte på honom och la det under iallafall, (utan termostat/dimmer) men hursomhelst så sprack glaset!

Men hur ska JAG nu göra med det nya terrariumett?  Ska mattan ligga i eller ska den ligga under? 
Ska man ha termostat/dimmer?

Ska va till en kp.

Mvh!

120
62
neon:
Använd alltid någon form av termostat!

7
0
JH95:
neon skrev:
Använd alltid någon form av termostat!

Okej, ja det känns ju mycket enklare och säkrare med termostat. 

Men mattan då? Hur gör jag med den? 

4
0
Fredrik777:
Bottenglaset (precis som annat glas) i terrarier kan spricka när det hettas upp snabbt pga. de spänningar som byggs upp i glaset då. Om du lägger en värmematta som går på för fullt (utan att du dimmrat ner den) -så är det risk för att glaset spricker. Börja på låg värme (med hjälp av dimmern) och höj värmen sakta över lång tid. Kan vara bra att kombinera värmemattan med en värmelampa så all väme inte måste komma underifrån.

7
0
JH95:
Fredrik777 skrev:
Bottenglaset (precis som annat glas) i terrarier kan spricka när det hettas upp snabbt pga. de spänningar som byggs upp i glaset då. Om du lägger en värmematta som går på för fullt (utan att du dimmrat ner den) -så är det risk för att glaset spricker. Börja på låg värme (med hjälp av dimmern) och höj värmen sakta över lång tid. Kan vara bra att kombinera värmemattan med en värmelampa så all väme inte måste komma underifrån.