Hjälp! Sjuk ögonfransgecko!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

504
396
Crippa:
Tropfrog skrev:

Yepp, det gör jag :). Nya kaledonien är dock inte mycket mindre ljust än afganistan. Solen är en mycket stark lampa.

MVH
Magnus

Rätt stor skillnad om du frågar mig. I Kaledonien är det fullt av skog/träd överallt, rena paradiset och ofta gömmer de sig på dagtid.

504
396
Crippa:

5487
4198
Tropfrog:
Crippa skrev:

Rätt stor skillnad om du frågar mig. I Kaledonien är det fullt av skog/träd överallt, rena paradiset och ofta gömmer de sig på dagtid.

Yes, det var klumpigt formulerat. Du är duktig på att hitta fel hos andra :).

Men belysningen i ett normalt terrarium slår ändå mycket sällan solens strålar, även om de filtreras genom trädkronor. Dessutom så gömmer de väl sig dagtid i ett terrarium också, eller?

Tror du att ögonfransgeckos kan bli bleka av för mycket ljus?

MVH
Magnus

504
396
Crippa:
Tropfrog skrev:

Yes, det var klumpigt formulerat. Du är duktig på att hitta fel hos andra :).

Men belysningen i ett normalt terrarium slår ändå mycket sällan solens strålar, även om de filtreras genom trädkronor. Dessutom så gömmer de väl sig dagtid i ett terrarium också, eller?

Tror du att ögonfransgeckos kan bli bleka av för mycket ljus?

MVH
Magnus

Det var inte meningen att du skulle ta det så, tyckte bara det var en konstig jämförelse då det är 2 helt olika miljöer/klimat. Japp, de brukar vara bleka/ljusa vid dagtid då luftfuktigheten inte är lika hög och har man för lite fuktighet kan de nästan bli så ljusa att de ser vita ut. Jag tror lite att de har med deras kamouflage att göra, för att smälta in så bra som möjligt på dagen så när det är ljusare ute så är geckos också mer ljusa på Nya Kaledonien.

5487
4198
Tropfrog:
Men då är det ju ett samband mellan luftfuktighet och färg, inte ljusstyrka och färg, eller?

Mvh
Magnus 

504
396
Crippa:
Tropfrog skrev:
Men då är det ju ett samband mellan luftfuktighet och färg, inte ljusstyrka och färg, eller?

Mvh
Magnus 

På de videos jag sett nyligen så är geckosen mer ljusa på dagen i Kaledonien. Vissa hävdar att de skyddar sig mot den starka solen men kan säkert vara flera orsaker som luftfuktighet,ljus,kamouflage.

388
460
australis66:
Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

Crippa skrev:

På de videos jag sett nyligen så är geckosen mer ljusa på dagen i Kaledonien. Vissa hävdar att de skyddar sig mot den starka solen men kan säkert vara flera orsaker som luftfuktighet,ljus,kamouflage.

Fired up och fired down. Kamouflage. Fired down och ljusa på dagen för att inte synas så bra och på natten fired up då blir färgerna mer skarpa och mörka och då syns dom inte så tydligt i mörkret. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild