Hjälp! Sjuk ögonfransgecko!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

293
354
Dynamitella:

Jag är en väldigt bubblig person (glad, leende), så jag har inte problemet i verkligheten. Hade vi suttit ner och pratat och jag upprepat exakt samma sak, så hade ingen reagerat tror jag :) Men ah, det är klart att det ser hårt ut när jag inte förklarade färdigt att en hona jag haft hade samma symptom. Det visade sig att hon hade ätit barnmat hela livet och gått ihop med en hane och lagt ägg från typ 25 gram. Det, ihop med hur vanligt det är med misskötta reptiler (på grund av okunskap, inte elakhet) gjorde att jag kände att det behövde iaf tas en titt på omgivning och kost. 

Hade lite bråttom när jag skrev, så allt kom inte med. Lätt hänt i textform, att man glömmer bort sig :)

Oavsett var det superbra att du åkte till veterinären. Nu kan honan få en ärlig chans att återhämta sig. Jag har själv aldrig varit med om att tappade svansar blivit infekterade, som tur är.

25
12
Mr88:
Så är det säkert, utmaning med att skriva på nätet :)
ang svanens så tappades den på grund av inre infektion.

må gott! :)

3
0
AlexRedrin:
Hjälp! Min annars så färg granna Ögonfransgecko är plötsligt helt blek! Kan det bero på något annat än att den är sjuk?

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Den kanske ska ömsa....då brukar de blir ”dassiga” i färgen

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
AlexRedrin skrev:
Hjälp! Min annars så färg granna Ögonfransgecko är plötsligt helt blek! Kan det bero på något annat än att den är sjuk?

Har du bild?

3
0
AlexRedrin:
Färgen har helt kommit tillbaka över natten!
Min fru säger "kanske för ljust i terrariet".
Att det skulle påverka färgen på geckon känns märkligt.
Den har aldrig tappat färgen på detta vis förut. Åh snabbt gick det.
Från färg grann på morgonen till färglös på eftermiddagen och nu fulla färger igen på morgonen.
Har nån några liknande upplevelser?

388
460
australis66:
AlexRedrin skrev:
Den har aldrig tappat färgen på detta vis förut. Åh snabbt gick det.
Från färg grann på morgonen till färglös på eftermiddagen och nu fulla färger igen på morgonen.
Har nån några liknande upplevelser?

Det är inte bara så enkelt att den är så kallat fired up/down?  Dom är fired down ("tappar färgen") när det är dag och dom sover för att inte vara lika synliga. Sen när det är kväll och det är dags att vakna och va aktiv blir dom fired up och färgerna blir mörkare och finare. 

En sorts kamouflage.

5488
4198
Tropfrog:
AlexRedrin skrev:

Om du inte har ljusare i terrariet än middagsol i Afghanistan, som de ju är anpassade till, så kan du nog utesluta för mycket ljus.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:

Om du inte har ljusare i terrariet än middagsol i Afghanistan, som de ju är anpassade till, så kan du nog utesluta för mycket ljus.

Mvh
Magnus 

AlexRedrin skrev ovan att det var en ögonfrans. Blandar du ihop med leopardgecko? För ögonfransgecko är från Nya Kaledonien och inte Afghanistan.

/Emanuel

5488
4198
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:

AlexRedrin skrev ovan att det var en ögonfrans. Blandar du ihop med leopardgecko? För ögonfransgecko är från Nya Kaledonien och inte Afghanistan.

/Emanuel

Yepp, det gör jag :). Nya kaledonien är dock inte mycket mindre ljust än afganistan. Solen är en mycket stark lampa.

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild