Hjälp! Sjuk ögonfransgecko!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

181
110
Stina:
Härligt att höra att hon är bättre!

293
354
Dynamitella:

Vilken tur i oturen. Iom att MBD inte är botbart direkt. 

Hoppas hon återhämtar sig fort :)

25
12
Mr88:
Dynamitella skrev:
Vilken tur i oturen. Iom att MBD inte är botbart direkt. 

Hoppas hon återhämtar sig fort :)

Tack allt går åt rätt håll. :)

vad menar du mef att MBD inte är botbart? Vad jag läst/hört (fr bl.a. Veterinärer) kan det botas, även om det kan va svårt o ta tid?

25
12
Mr88:
Dynamitella skrev:
Geckon kommer kanske inte överleva så länge. Det låter riktigt illa.

Troligen kalciumkrasch, mbd eller övrig misskötsel. Det är inte allt för ovanligt att ögonfransar kan bli uttorkade, få fel kost och leva ett ohälsosamt liv i terrariet (beroende på kunskap och tid hos ägaren).

Hur bor hon, och hur tar du hand om henne? Luftfuktighet? Foder? Temperatur? Tillskott av kalcium och vitaminer?

Bara för att svara på den "kritik" jag tycktes uppfatta (känns som en vanlig kommentar här på forumet att man snabbt dömmer medlemmar att de ska ha dålig kunskap eller brist i sitt sätt att hålla ett djur).

CDG finns alltid, vi har en digital termometer samt hydrometer som kollas av nästan varje dag. Syrsor med kalcium som innehåller D3 samt vitaminer några ggr i veckan.

459
138
Pakke:
Mr88 skrev:

Tack allt går åt rätt håll. :)

vad menar du mef att MBD inte är botbart? Vad jag läst/hört (fr bl.a. Veterinärer) kan det botas, även om det kan va svårt o ta tid?

"MBD (metabolic bone disease) - Benskörhet. Balansen mellan vitamin D3, fosfor och kalcium är väldigt viktig, om geckon får kraftigt överskott eller kraftigt underskott av något så kan den få MBD. Så pga. dålig balans eller brist av kalcium så kan geckons kropp börja gnaga av kalcium från skelettet! Symtom på MBD är svullna framben, deformerade bakben, höft och ryggrad samt svaga käkar. Det går att bota MBD genom att tillsätta mera kalcium i fodret, men deformerade ben mm kan inte återställas. Även brist på muskulation, lever och njurproblem, nedsatt nervfunktion och problem med blodcirkulationen kan uppstå. Att mata geckon med barnmat eller bara frukt är inte rekommenderat. Frukt innehåller oftast hög halt av fosfor och lite kalcium vilket kan leda till MBD, samt barnmat ska ges som godis någon gång då och då. Ge hellre lite för mycket kalktillskott än för lite, dock så går det att överdosera kalket på en crested gecko, det är svårt men det går."

1159
626
Temla:
Mr88 skrev:

Glada nyheter, efter en fruktansvärd upptäck när vi hitta henne blödande i terrariet åkte vi akut till Roslagstull (tack för ett fantastiskt bemötande och kompetens).

Det visade sig att blödningen kom från såret där svansen satt. Vet trodde inte riktigt på MBD (även om det inte kunde uteslutas) så misstänktes en infektion som börjat i svansen (därav hon tappade den) som gått upp mot ryggraden och ut i nervsystemet som därför gav ryckningar. Hon fick "dropp" och antibiotika. Och nu efter 5-doser är hon mkt bättre. Ryckningar är helt borta och hon går upp i vikt, även om tvångsmatning med pipet (får CGD) krävs. Syrsor fortfarande inte intressant men ikväll åt hon iaf två mjölmaskar. Så allt går åt rätt håll.
så det verkar som det va en infektion och inte MBD.

tack för omtanken!

Vilka glada nyheter! :) Hoppas hon blir helt återställd snabbt nu! 

53
26
Findus:

Mr88 skrev:

Glada nyheter, efter en fruktansvärd upptäck när vi hitta henne blödande i terrariet åkte vi akut till Roslagstull (tack för ett fantastiskt bemötande och kompetens).

Det visade sig att blödningen kom från såret där svansen satt. Vet trodde inte riktigt på MBD (även om det inte kunde uteslutas) så misstänktes en infektion som börjat i svansen (därav hon tappade den) som gått upp mot ryggraden och ut i nervsystemet som därför gav ryckningar. Hon fick "dropp" och antibiotika. Och nu efter 5-doser är hon mkt bättre. Ryckningar är helt borta och hon går upp i vikt, även om tvångsmatning med pipet (får CGD) krävs. Syrsor fortfarande inte intressant men ikväll åt hon iaf två mjölmaskar. Så allt går åt rätt håll.
så det verkar som det va en infektion och inte MBD.

tack för omtanken!

Men så skönt att höra!!

293
354
Dynamitella:

Mr88 skrev:

Bara för att svara på den "kritik" jag tycktes uppfatta (känns som en vanlig kommentar här på forumet att man snabbt dömmer medlemmar att de ska ha dålig kunskap eller brist i sitt sätt att hålla ett djur).

CDG finns alltid, vi har en digital termometer samt hydrometer som kollas av nästan varje dag. Syrsor med kalcium som innehåller D3 samt vitaminer några ggr i veckan.

Det är inte menat som kritik, utan för att poängtera att OM det gällde kalciumkrash/MBD, så kommer geckon inte repa sig av sig själv, utan behöver vård. Jag har fött upp många geckos och sett att de i de nya hemmen missköter djuren. Det är så vanligt att det vore rentav oansvarigt av mig att anta att du kan allt om ögonfransar och deras skötsel. 

Det går förstås med tur och kunskap att behandla mbd, men har geckon fått svag käke, krokig rygg och böjt bäcken kommer det ju alltid att vara så. Vilket var vad jag mena med att "det inte går att bota direkt" - dvs man kan inte ta bort alla tecken på tidigare sjukdom även om geckon återhämtar sig någorlunda bra.

Synd att folk över lag tar text utan smileys som påhopp och kritik. Det är förstås inte menat att sitta och kritisera. Ser ingen mening med det alls.

53
26
Findus:
Dynamitella skrev:

Det är inte menat som kritik, utan för att poängtera att OM det gällde kalciumkrash/MBD, så kommer geckon inte repa sig av sig själv, utan behöver vård. Jag har fött upp många geckos och sett att de i de nya hemmen missköter djuren. Det är så vanligt att det vore rentav oansvarigt av mig att anta att du kan allt om ögonfransar och deras skötsel. 

Det går förstås med tur och kunskap att behandla mbd, men har geckon fått svag käke, krokig rygg och böjt bäcken kommer det ju alltid att vara så. Vilket var vad jag mena med att "det inte går att bota direkt" - dvs man kan inte ta bort alla tecken på tidigare sjukdom även om geckon återhämtar sig någorlunda bra.

Synd att folk över lag tar text utan smileys som påhopp och kritik. Det är förstås inte menat att sitta och kritisera. Ser ingen mening med det alls.

Jag tror nog att det handlar om sättet du skriver det på som det uppfattas som kritik. Jag påstår inte att det är det, men just när man poängterar den vanliga misskötseln och att majoriteten missköter sig, så låter det som kritik, upplever jag personligen.

Sen är det som du säger - det är jättesynd att det ska uppfattas så! Men förklarar man som du gör att det inte är det, så är det ju inte mycket mer med det sedan. 

Din kunskap har hjälpt mig flera gånger här på forumet och är glad för att du är aktiv här! (När jag ändå av någon anledning påbörjat skriva all denna feedback)

25
12
Mr88:
Findus skrev:

Jag tror nog att det handlar om sättet du skriver det på som det uppfattas som kritik. Jag påstår inte att det är det, men just när man poängterar den vanliga misskötseln och att majoriteten missköter sig, så låter det som kritik, upplever jag personligen.

Sen är det som du säger - det är jättesynd att det ska uppfattas så! Men förklarar man som du gör att det inte är det, så är det ju inte mycket mer med det sedan. 

Din kunskap har hjälpt mig flera gånger här på forumet och är glad för att du är aktiv här! (När jag ändå av någon anledning påbörjat skriva all denna feedback)

Det är jättesvårt att kommunicera i text och bli förståd, håller helt med. Tror bara vi alla måste tänka på det när vi skriver, ser det från fler än bara dig här på forumet att man snabbt "kritiserar" framför allt nybörjare som vi istället borde ta emot med öppna armar. 
Jag är också helt medveten att det finns de med för stor kunskapsbrist med reptiler, men det rättfärdigar ändå inte att vi kritisera varandra på det sättet.

jag är iaf mkt glad att du Dynamitella svarade, det visar på engagemang :)
hoppas det går bra med din uppfödning!

/Jesper
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild