Tips på djur till terrarium 20x20x40

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

184
132
C_corpse:
EmanuelKarl skrev:

dom måste para sig med varandra, och honan brukar gnaga av hannens frankropp och huvud under parningen men han överlever i flera dagar efter det och han fortsätter para sig med honan trots att han saknar huvud och framkropp. dom är kannibaler ganska ofta och hannen blir mat åt honan om dom bor i samma terrarium. du får ha dom i olika terrarium och under parningen får man räkna att bli av med sin hanne men man ska ha matat båda två innan parningen men det finns ändå en risk för hannen... en bönsyrsa lever i nästan ett om man sköter den bra, och jag köpte min av ormar och sånt på kungälvsmässan för ett tag sedan. ungarna är så små att dom knappt kan ta dubia/syrsor och bör matas med bananflugor (vilket är deras naturliga föda i den storleken men kanske kan funka med nykläckta syrsor). Då jag älskar bönsyrsor och tycker dom är så fachinerande så jag skapade den här tråden www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5543 och där finns säkert någon att fråga. men enn uppfödning är nog lite väl kompliceat för en nybörjare om det gåller bönsyrsor =(. har dock alldrig fött upp bönsyrsor så allt detta är baserat på fakta.

Ah okej. Jag blir mer och mer fascinerand av bönsyrsan så det kommer definitivt införskaffas bönsyrsor. Om man nu köper ungar eller föder upp längre fram när man är mer van vid dom, hur förvarar och var köper man bananflugor? 

184
132
C_corpse:
JoakimLundgren skrev:
En damon diadema hade passat i den burken

Det var mig en rälig jävel haha. Vad äter en sån? 

194
165
JoakimLundgren:
C_corpse skrev:

Det var mig en rälig jävel haha. Vad äter en sån? 

Min får syrsor. 

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
C_corpse skrev:

Ah okej. Jag blir mer och mer fascinerand av bönsyrsan så det kommer definitivt införskaffas bönsyrsor. Om man nu köper ungar eller föder upp längre fram när man är mer van vid dom, hur förvarar och var köper man bananflugor? 

Det borde finnas på någon mässa eller nåt. Exakt hur man odlar dom vet jag inte (min var redan subadult när jag köpte den). Pilgiftsgrodor äter främst bananflugor (men även lite bönbaggar, hoppstjärtar och tropiska gråsuggor m.m.) så fråga Frogfarmer eller någon annan som sysslar med pilgiftgrodor (då dom har erfarenhet av bananflugor).

Men nu är det ju en så gammal tråd så jag undrar om det han bli något annat innan jag svarade?

184
132
C_corpse:
EmanuelKarl skrev:

Det borde finnas på någon mässa eller nåt. Exakt hur man odlar dom vet jag inte (min var redan subadult när jag köpte den). Pilgiftsgrodor äter främst bananflugor (men även lite bönbaggar, hoppstjärtar och tropiska gråsuggor m.m.) så fråga Frogfarmer eller någon annan som sysslar med pilgiftgrodor (då dom har erfarenhet av bananflugor).

Men nu är det ju en så gammal tråd så jag undrar om det han bli något annat innan jag svarade?

Tropikhuset i Malmö ska ha flugor har jag fått höra men det har inte blivit någon bönsyrsa än. Mina tre små vandrande blad har flyttat in i terrariet jag la upp bild på.

En polare har två kokonger som snart (hoppas jag) kläcks så då blir det en bönsyrsa eller två :) 

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
C_corpse skrev:

Tropikhuset i Malmö ska ha flugor har jag fått höra men det har inte blivit någon bönsyrsa än. Mina tre små vandrande blad har flyttat in i terrariet jag la upp bild på.

En polare har två kokonger som snart (hoppas jag) kläcks så då blir det en bönsyrsa eller två :) 

ok. Jag funderar på att köpa en hanne och en hona på kungälvsmässan, ha dom i var sin petbox och efter att jag nyss matat dom släpper jag ihop dom och hoppas på parning och efter parningen särar jag på dom igen. Men jag har inte bestämt mig än...

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
C_corpse skrev:

tänk på att du måste ha två olika terrarium om du ska ha två bönsyrsor

24
7
Babycurus:
EmanuelKarl skrev:

ok. Jag funderar på att köpa en hanne och en hona på kungälvsmässan, ha dom i var sin petbox och efter att jag nyss matat dom släpper jag ihop dom och hoppas på parning och efter parningen särar jag på dom igen. Men jag har inte bestämt mig än...

Tips: Parasphendale Affinis (Budwing Mantis) och kusinen Parasphendale Agrionina. Dessa arter är tåliga och särskilt honorna är glupska som tusan. Den enda art (Agrionina) jag haft som aktivt smyger efter bytet eller till och med hoppar på det. Parasphendale ska vara relativt enkla att föröka i fångenskap. Varm rekommendation!

När det gäller parning kan det vara en fördel att ha ett lite större terrarium med en del vegetation  så att hanen får en sportslig chans att fly efter fullgjort värv. Men om man är beredd att ”offra” honom så behöver man inte bry sig om detta.

Sök gärna nätet efter budwing mantis eller artnamnen. Lycka till!

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Babycurus skrev:

Tips: Parasphendale Affinis (Budwing Mantis) och kusinen Parasphendale Agrionina. Dessa arter är tåliga och särskilt honorna är glupska som tusan. Den enda art (Agrionina) jag haft som aktivt smyger efter bytet eller till och med hoppar på det. Parasphendale ska vara relativt enkla att föröka i fångenskap. Varm rekommendation!

När det gäller parning kan det vara en fördel att ha ett lite större terrarium med en del vegetation  så att hanen får en sportslig chans att fly efter fullgjort värv. Men om man är beredd att ”offra” honom så behöver man inte bry sig om detta.

Sök gärna nätet efter budwing mantis eller artnamnen. Lycka till!

Är dom arterna lätta att få tag på, skulle ju vara kul att avla på något annat än hierodula eller sphodromantis. Om det blir något av avelsplanerna så tänker jag ha hannen i en midre petbox och ha honan i en lite större petbox (alternativt dela av mitt exoterra 45*45*60 med plastglas så mina spökskräckor bara har tillgång till ena halvan så kan jag ha honan i andra halvan) och kommer ha ett välinrett terrarium då jag själv tycker att ett välinredat och snyggt terrarium är mer värdefullt än massa fult inredda terrarium. Men det gör inget om hannen går bort under parningen...

24
7
Babycurus:
EmanuelKarl skrev:

Är dom arterna lätta att få tag på, skulle ju vara kul att avla på något annat än hierodula eller sphodromantis. Om det blir något av avelsplanerna så tänker jag ha hannen i en midre petbox och ha honan i en lite större petbox (alternativt dela av mitt exoterra 45*45*60 med plastglas så mina spökskräckor bara har tillgång till ena halvan så kan jag ha honan i andra halvan) och kommer ha ett välinrett terrarium då jag själv tycker att ett välinredat och snyggt terrarium är mer värdefullt än massa fult inredda terrarium. Men det gör inget om hannen går bort under parningen...

Jag har tyvärr inte längre någon koll på hur lätta/svåra dessa är att få tag på. Anser tveklöst att det kan vara värt att leta upp några ändå. Har själv bara kvar en hona Agrionia. (Hör av dig om du har vägarna förbi Jönköping.) Förvånas över att inte dessa är stekhett efterfrågade inom hobbyn, riktigt häftiga. De enda jag hittade på nätet som säljer nu (?) var dessa:

www.bugzuk.com/insects/praying-mantis/parasphendale-agrionina

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild