Köpa djur från Tjeckien.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

321
444
Daniel_S:
Patch skrev:
Tjeckien har/hade iallafall ett rykte att man kunde få vad tag på vad som helst där med papper...

Pratade rätt mycket med en från ungern för några år sen och han sa  de fanns INGET de inte kunde få tag på med rätt papper :/

Med andra ord... mycket WC djur trots papper som säger annat

Jo, visst är det så, men de pyttesmå korallfinger, horngrodor, rödöga lövgrodor m.m. skulle jag säga är garanterat CB. Men likväl dör de. Jag står fast vid att den största sannolikheten till att de flesta djuren som kommer från dom och som dör, beror på hantering och resa. 

Medlem i SHF
294
662
viper66:
Varför tror ni att tex animalfarm har så lägre priser än svenska uppfödare? Man får vad man betalar för. Köp kvalité istället för kvantitets djur. 

1275
1725
Falk:
Bergis wc djur

134
111
Potato:
viper66 skrev:
Varför tror ni att tex animalfarm har så lägre priser än svenska uppfödare? Man får vad man betalar för. Köp kvalité istället för kvantitets djur. 

Jag betalade 600:- det tycker inte jag var billigt för en pacman då jag sett svenska priser här för 350:- 

321
444
Daniel_S:
Falk skrev:
Bergis wc djur

Jag tror inte detta handlar om WC-djur, inte djuren som diskuteras i denna tråd iallafall.
Morphade horngrodor? Pyttesmå korallfinger, rödögda och andra lättodlade arter. Nej, det borde ju inte vara WC.

Men, absolut har de farmade och WC djur också.
Det är bara kolla deras utbud av afrikanska arter som de brukar ha :) 

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Och vart tror ni att en del av djuren ni köper ifrån svenska handlare kommer?

Seriöst, ser ni inte sambandet?!

Folk utan företag köper in djur, vi kan kalla personen Puttesmartskaft, som sedan säljer vidare, enbart för att tjäna en slant. Puttesmartskafft har inga utgifter och han sätter ett lågt pris, för han kommer ju att tjäna några kronor. Att betala skatt behövs ju inte, det här är ju en "hobby"....

Puttesmartskaft köper in fler djur, åker på utländska mässor och får tag i billiga djur som han sedan annonserar ut, fortfarande är det ju självklart en "hobby" och ingen bryr sig, de köper ju djuren för att det är billigt.

Puttesmartskaft börjar också köpa in foderdjur som han sedan säljer i andra hand, också ett bra sätt att få in en slant, inte skattar jag där heller, det är ju en "hobby"....

Företagen känner av konkurrensen, de kan inte sälja så mycket och de kan inte heller hålla så låga priser då de har större omkostnader, lokaler skall betalas, löner, skatt och sociala avgifter.

Vad måste då företaget göra?? Jo, köpa in billigare djur, sänka kostnaderna. Det löser några genom att åka själva på mässor i t.ex Tjeckien där man fortfarande kan köpa djuren billigt och även där förekommer det djur som garanterat inte är odlade. Några företag får slå igen, några får byta inriktning.

Använd Google, sök på de djur som annonseras ut, kolla vilka arter som är dokumenterat odlade och kolla vilka som fortarande inte odlas och som oftast importeras i mängder av utländska företag, viltfångat oftast. 

Att främja odlade djur går faktiskt, men vägen dit är lång. Men man kan börja med att sluta stödja dessa Puttesmartskaft, som skiter fullständigt i skatt och annat, sen måste man vara beredd att betala mer, det kostar att odla djur, det är som viper66  säger, man får det man betalar för.

Ps. När det gäller horngrodor så massodlas dessa och är av största sannolikhet inte WC, men långa transporter och dåligt skick gör inte att djuren lever länge, sen har jag för mig (rätta mig om jag har fel) att horngrodor har ett visst stadium i livet som är kritiskt och många säljs innan de har nått denna ålder.

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Tilläggas skall, att företagen inte gör fel, djuren de köper är "odlade" och inte viltfångade på papprena.

Så det här är bara att skrapa på ytan,  det krävs massor med jobb och en medvetenhet hos köparna om man skall få bukt på handeln med viltfångade djur. Inte bara i Sverige, utan utomlands med.

379
399
Mr_B:

Vet inte riktigt. Det ligger ju nått i det du säger McPede fast är ju lite så det ser ut i hela samhället idag.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Fast man får ju inte glömma att kostnader som skatt, el, hyra och bensin är billigare i Tjeckien än i Sverige. Sverige är nog ensamma i världen med ett WC förbud då vår marknad är så liten så finns inga incitament för utländska handlarna att inte erbjuda WC. Sen så behöver man inte oroa sig för mycket över WC då de flesta inom hobbyn har som mål att föda upp djur. Och CB blir billigare i längden än WC för handlarna.

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Fredrik89 skrev:
Fast man får ju inte glömma att kostnader som skatt, el, hyra och bensin är billigare i Tjeckien än i Sverige. Sverige är nog ensamma i världen med ett WC förbud då vår marknad är så liten så finns inga incitament för utländska handlarna att inte erbjuda WC. Sen så behöver man inte oroa sig för mycket över WC då de flesta inom hobbyn har som mål att föda upp djur. Och CB blir billigare i längden än WC för handlarna.

Vätternrundan nästa?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild