Och vart tror ni att en del av djuren ni köper ifrån svenska handlare kommer?
Seriöst, ser ni inte sambandet?!
Folk utan företag köper in djur, vi kan kalla personen Puttesmartskaft, som sedan säljer vidare, enbart för att tjäna en slant. Puttesmartskafft har inga utgifter och han sätter ett lågt pris, för han kommer ju att tjäna några kronor. Att betala skatt behövs ju inte, det här är ju en "hobby"....
Puttesmartskaft köper in fler djur, åker på utländska mässor och får tag i billiga djur som han sedan annonserar ut, fortfarande är det ju självklart en "hobby" och ingen bryr sig, de köper ju djuren för att det är billigt.
Puttesmartskaft börjar också köpa in foderdjur som han sedan säljer i andra hand, också ett bra sätt att få in en slant, inte skattar jag där heller, det är ju en "hobby"....
Företagen känner av konkurrensen, de kan inte sälja så mycket och de kan inte heller hålla så låga priser då de har större omkostnader, lokaler skall betalas, löner, skatt och sociala avgifter.
Vad måste då företaget göra?? Jo, köpa in billigare djur, sänka kostnaderna. Det löser några genom att åka själva på mässor i t.ex Tjeckien där man fortfarande kan köpa djuren billigt och även där förekommer det djur som garanterat inte är odlade. Några företag får slå igen, några får byta inriktning.
Använd Google, sök på de djur som annonseras ut, kolla vilka arter som är dokumenterat odlade och kolla vilka som fortarande inte odlas och som oftast importeras i mängder av utländska företag, viltfångat oftast.
Att främja odlade djur går faktiskt, men vägen dit är lång. Men man kan börja med att sluta stödja dessa Puttesmartskaft, som skiter fullständigt i skatt och annat, sen måste man vara beredd att betala mer, det kostar att odla djur, det är som viper66 säger, man får det man betalar för.
Ps. När det gäller horngrodor så massodlas dessa och är av största sannolikhet inte WC, men långa transporter och dåligt skick gör inte att djuren lever länge, sen har jag för mig (rätta mig om jag har fel) att horngrodor har ett visst stadium i livet som är kritiskt och många säljs innan de har nått denna ålder.