Köpa djur från Tjeckien.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

134
111
Potato:
Hej! Är det någon mer än jag som fått sjuka djur när man köper från Tjeckien när dom står på mässor? Köpte iaf från Tjeckien "animalfarm", han berättade hur bra hans horngrodor åt och hur stora dom blir när det växer osv. Jag har läst på så sjukt mycket om horngrodor i några år, och till sist på senaste Södertäljemässan köpte jag mig en och just från dom.

När "hon" var hemma så låg hon för det mestadels i vattenskålen hela tiden, jag hade rätt temperatur samt fuktighet hos henne, allt var hur bra som helst och hon var superfin.
MEN så gick det 1 vecka utan att hon åt något, sen 2 veckor..
till sist så blev jag paranoid och mådde dåligt för att hon inte åt, pratade med en killkompis som sa att jag borde testa zophobas, så jag köpte några i måndags och krossade huvudet innan jag gav henne och då åt hon utan problem då tryckte hon i sig 4st. lät henne vila då de kommande dagarna för att smälta maten etc.

Kollade sedan in henne idag, och hon var död. Såg ut som om hon seriöst hade torkat ut, fast det var hur fuktigt/vått i terrariet som helst & hon hade fullt med vatten i sin vattenskål. Jag tror väl på förstoppning, eller brist på mat eftersom hon bara åt en gång under dessa 4v jag har haft henne.

Så frågan är då, finns det flera här inne som haft problem med sina djur ifrån dom?
Det skummaste enligt mig var att jag inte fick nå papper, eller kvitto på att jag hade köpt den.

Tacksam för svar. 

Onödiga kommentarer undanbedes.

293
354
Dynamitella:

Yes. Klockgrodor såldes i extremt dåligt skick. Köpte ett par stycken, och eftersom plasten hade kondens såg man inte så bra. De var nästan skinn och ben bara. En dog. 

Jag har slutat köpa djur på de utländska mässborden (är där någon pålitlig går det ju klart bra, men de större säljarna undviker jag som pesten). Happyreptiles är lika illa, om inte värre. Fick inget kvitto heller, och där fanns ett par arter på bordet som troligen var WC. Sånt känns inte bra.

134
111
Potato:
Dynamitella skrev:
Yes. Klockgrodor såldes i extremt dåligt skick. Köpte ett par stycken, och eftersom plasten hade kondens såg man inte så bra. De var nästan skinn och ben bara. En dog. 

Jag har slutat köpa djur på de utländska mässborden (är där någon pålitlig går det ju klart bra, men de större säljarna undviker jag som pesten). Happyreptiles är lika illa, om inte värre. Fick inget kvitto heller, och där fanns ett par arter på bordet som troligen var WC. Sånt känns inte bra.

Usch och fy. Jag kommer aldrig köpa från såna bord igen. Så galet besviken :/ och sörjer min groda :(

2966
1648
Hoggaforfan:
De jag har köpt av dem har varit i bra skick och mår bra. Kvitto får man om man ber om det.

321
444
Daniel_S:
Det är en vädligt stor risk med att köpa just grodor ifrån tjeckerna skulle jag vilja påstå. Grodor är väldigt känsliga djur. 
Tror inte det är "dåliga" djur från början, och det mesta av de vanligare arterna är nog CB men jag tror att hanteringen och resan hit är problemet.

Har köpt en hel del djur från Animalfarm. Alla paddor har fungerat finfint men alla grodor har dött inom 1-3 dagar efter att jag fått hem dom.

Så håll er borta från juvenila grodor, eller minsta synliga tecken på att allt inte är som det ska.

134
111
Potato:
Hoggaforfan skrev:
De jag har köpt av dem har varit i bra skick och mår bra. Kvitto får man om man ber om det.

Tur för dig då att du fått bra djur :)
Men jag bad om kvitto och fick inget. 
Min pac man groda var även större (13cm) men trist att den dog och att jag förlorade pengar på det. Ska vara noggrannare nästa gång oavsett. 

2966
1648
Hoggaforfan:
Potato skrev:

Tur för dig då att du fått bra djur :)
Men jag bad om kvitto och fick inget. 
Min pac man groda var även större (13cm) men trist att den dog och att jag förlorade pengar på det. Ska vara noggrannare nästa gång oavsett. 

Jag kanske är påstridigare då jag handlat åt företag? 
Jag hade hellre köpt av en svensk försäljare men inte alltid den möjligheten finns, jag tror som Daniel att hanteringen och resan är påfrestande.

134
111
Potato:
Hoggaforfan skrev:

Jag kanske är påstridigare då jag handlat åt företag? 
Jag hade hellre köpt av en svensk försäljare men inte alltid den möjligheten finns, jag tror som Daniel att hanteringen och resan är påfrestande.

Jo precis. Tror också resan har något med det att göra. Men sånt måste dom ju inse själva.. Dom kan ju inte sälja djur som inte mår bra. Eller så tänker dom bara på pengarna och skiter hur djuren mår.

217
337
MartinJ:
Mycket trist att det gick som det gick med horngrodan. Själv har jag köpt clowngrodor (Dendropsophus leucophyllatus) från Animal Farm vid två olika tillfällen, och det har alltid fungerat perfekt.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Tjeckien har/hade iallafall ett rykte att man kunde få vad tag på vad som helst där med papper...

Pratade rätt mycket med en från ungern för några år sen och han sa  de fanns INGET de inte kunde få tag på med rätt papper :/

Med andra ord... mycket WC djur trots papper som säger annat

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild