Nybörjare behöver hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
1
JunkRat:
Hejsan! Jag har nyligen blivit intresserad av reptiler och tänker skaffa en nu till höst! Jag har däremot fastnat med att välja vilken jag vill ha...
Jag har fastnat mellan Dabbagam, Skäggagam, Ögonfransgecko, Taggsvansvaran och Kameleont.
Jag letar efter något som kommer vara bra för en "nybörjare". Har någon något tips till mig? 

185
27
Felefjonken:
Inte kameleonten dem är mycket svåra att ta hand om.
Ögonfransgeckon (Correlophus ciliatus) är en väldigt bra nybörjarödla och kräver ingen värmelampa.

7
1
JunkRat:
Oj tack för tipset om Kameleonter och Ögonfransgecko! En polare sa åt mig att Kameleonter var enkla! Du skulle inte råka veta var man kan hitta en Ögonfransgecko i Skåne?

86
55
lepida:
JunkRat skrev:
Oj tack för tipset om Kameleonter och Ögonfransgecko! En polare sa åt mig att Kameleonter var enkla! Du skulle inte råka veta var man kan hitta en Ögonfransgecko i Skåne?

Skäggagamer och dabbagamer är också lätt sköta djur. Bara läsa på fakta om dessa på olika sidor. Terrariedjur har en bra skötselråd sida!

Kolla med tropikhuset i malmö, ormar & sånt i Ängelholm.... sedan finns det en del annonser på sidan med.

293
354
Dynamitella:

JunkRat skrev:

Vid intresse har jag två ögonfransar av hög kvalité till salu. Skicka ett Pm :)

7
1
JunkRat:
Jag har kollat med tropikhuset! Ska kolla på köp och sälj här för jag vill hellre köpa allt samtidigt!
Tack så mycket för tipsen! 

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Felefjonken skrev:
Inte kameleonten dem är mycket svåra att ta hand om.
Ögonfransgeckon (Correlophus ciliatus) är en väldigt bra nybörjarödla och kräver ingen värmelampa.

Finns ju ganska brett utbud av olika kameleonter, vissa med lite mer avancerad skötsel. 
Så trådskaparen inte blir avskräckt av en kommentar, allt handlar ju om intresse och förutsättningar. Kameleonter är fantastiska djur och faktiskt inte alls speciellt svåra att ha, så länge man känner ett intresse för djuret och har möjligheten att skapa rätt miljö för det! :) 

7
1
JunkRat:
anniemalmros skrev:

Finns ju ganska brett utbud av olika kameleonter, vissa med lite mer avancerad skötsel. 
Så trådskaparen inte blir avskräckt av en kommentar, allt handlar ju om intresse och förutsättningar. Kameleonter är fantastiska djur och faktiskt inte alls speciellt svåra att ha, så länge man känner ett intresse för djuret och har möjligheten att skapa rätt miljö för det! :) 

nu när jag har läst up om kameleonter verkar dem mer avancerade än en skäggagam. Dem kräver mer än dem andra men intresserar mig mer! 

185
27
Felefjonken:
anniemalmros skrev:

Hen frågade ju efter en nybörjarödla.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Felefjonken skrev:

Hen frågade ju efter en nybörjarödla.

Ja och du kan mycket väl ha en kameleont som "nybörjarödla"! Allt handlar ju om vad man är intresserad av. Är han nu mer intresserad av kameleonter än någon av de andra så sätter han sig in i skötsel ordentligt och kommer hela tiden tycka det är kul och givande med djuret. 

Jag vet folk som haft tex stora varaner som första reptil och det har gått hur bra som helst, just för att det är det dom är intresserade av! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild