Hur mycket bör man hantera?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Ichigo skrev:
Husdjur att hantera har jag redan så den kvoten är fylld ;) Men jag vill inte vara rädd för reptilen när jag väl behöver hantera den, vid städning, visitering efter ömsing och dylikt.

Ja om dom har nåt olagligt på sig är en visitering på sin plats! ;) Jag förstår absolut vad du menar, var bara tvungen. 

Och nej att köpa ett djur man är rädd för skulle jag inte rekomendera då det blir svårt att sköta ett sånt åtagande om man känner rädsla för sina djur :) Läs gärna igenom hanteringstråden så kommer du se att det finns två läger med åsikter angående att hantera reptiler i fångenskap, rätt nyttig tråd, iaf dom inlägg där det inte tjafsas :D 

8
0
Ichigo:
Jonas_ skrev:

Ja om dom har nåt olagligt på sig är en visitering på sin plats! ;) Jag förstår absolut vad du menar, var bara tvungen. 

Och nej att köpa ett djur man är rädd för skulle jag inte rekomendera då det blir svårt att sköta ett sånt åtagande om man känner rädsla för sina djur :) Läs gärna igenom hanteringstråden så kommer du se att det finns två läger med åsikter angående att hantera reptiler i fångenskap, rätt nyttig tråd, iaf dom inlägg där det inte tjafsas :D 

Har börjat läsa den tråden men den är jäkligt lång ;) Är fascinerad av reptiler och inte rädd för dem som det är nu men om jag gåång på gång attackeras så kommer jag ju bli rädd och då är det ju inte direkt hållbart att ha dem kvar, där vill jag ju inte hamna, som du förstår :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Ichigo skrev:

Har börjat läsa den tråden men den är jäkligt lång ;) Är fascinerad av reptiler och inte rädd för dem som det är nu men om jag gåång på gång attackeras så kommer jag ju bli rädd och då är det ju inte direkt hållbart att ha dem kvar, där vill jag ju inte hamna, som du förstår :)

Absolut jag förstår vad du menar :) Du skulle besöka någon i ditt område som har reptiler hemma så du kan träffa några innan ditt eget köp, då kan du få mer förståelse för hur dom fungerar :) Lycka till hur som helst. 

Att gå med i en av landets föreningar är inte heller ett dumt tips! Där finns många duktiga, hjälpsamma herpare. 

116
54
Micke76:
Jonas_ skrev:
Hur mycket man bör hantera, eller om man ens bör hantera någonting alls råder det delade meningar om inom hobbyn, anders länkade till en klassisk hanteringstråd här på forumet :) Den kan vara nyttig att läsa.

Jag har flera ormar som nästan aldrig hanteras och dom är inte ett dugg svåra att sköta om. Sen har jag ormar som tas ut oftare i terrariet, med ofta menar jag någongång per år, oftast för att visa besökare eller liknande. Men en reptil behöver inte hanteras, dom mår oftast bättre utan hantering faktiskt. Vill man ha ett husdjur att hålla på med är en reptil helt fel val iaf! :)

Fast jag undrar om det funkar med alla ormar? Jag vet inte hur det är med pyton och boaormar, men det du beskriver skulle aldrig funka med snokar. Både majssnokar och kungssnokar t.ex går för det mesta relativt lätt att få handvana, men det förutsätter att man plockar ut dom åtminstone 1 gång/månad de första åren, därefter 1 gång/kvartalet eller i alla fall en gång/halvår. Annars har man en orm som hugger hej vilt och mäskar de gånger man väl måste ta i den.

Ett bra exempel är min Kaliforniska kungssnok. Det var min första orm, och jag hanterade väl den lite mer än vad man kanske bör. Den blev snabbt handvan och lätt att ha att göra med. Sedan läste jag trådar här om hur skadligt och traumatiserande det är för djuren varje gång man tar i dom, så jag slutade med det när ormen var ca 1,5 år gammal. Därefter gick det 9-10 månader tills jag tog i den igen, och då var den helt annorlunda. Den bets förvisso inte, men mäskade och "skallrade" med stjärten sådär som dom gör och försökte fly undan. Därefter började jag ta ut den på regelbunden basis igen, och nu är den hur lugn som helst. Öppnar jag terrariet så kommer den oftast ut självmant i mina händer.

Vissa kanske hävdar att det är att ta ifrån djuret dess naturliga instinkter, men det tycker jag redan att man har gjort i så pass hög grad genom att stoppa dom i en glasburk och servera dom maten "på fat" mer eller mindre regelbundet.. :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Jonas_ skrev:
Läs gärna igenom hanteringstråden så kommer du se att det finns två läger med åsikter angående att hantera reptiler i fångenskap, rätt nyttig tråd, iaf dom inlägg där det inte tjafsas :D 

Måste bara påpeka att jag inte håller med. Jag upplever att det är väldigt nyanserat då folks åsikter varierar kraftigt mellan att aldrig någonsin hantera till att dagligen ta ut och gulla med en ödla. De flesta har en relativt sund inställning, men det pratas runt varandra och misstolkas en del. 

Micke76 skrev:

Fast jag undrar om det funkar med alla ormar? Jag vet inte hur det är med pyton och boaormar, men det du beskriver skulle aldrig funka med snokar. Både majssnokar och kungssnokar t.ex går för det mesta relativt lätt att få handvana, men det förutsätter att man plockar ut dom åtminstone 1 gång/månad de första åren, därefter 1 gång/kvartalet eller i alla fall en gång/halvår. Annars har man en orm som hugger hej vilt och mäskar de gånger man väl måste ta i den.

Vissa kanske hävdar att det är att ta ifrån djuret dess naturliga instinkter, men det tycker jag redan att man har gjort i så pass hög grad genom att stoppa dom i en glasburk och servera dom maten "på fat" mer eller mindre regelbundet.. :)

Vad är det som aldrig skulle fungera? Jag har själv upplevt väldigt lugna snokar som inte hanterats nämnvärt.
Att de kan mäska tycker jag nog man får acceptera, och jag hade då inte börjat hantera ormen ännu mer om den gjorde det. Så gott luktar det ju trots allt inte ;)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Den funkar alldeles säkert inte på alla ormar, dom är också individer :) Och jag vill absolut inte säga att bara min erfarenhet är den rätta vägen att gå, jag talar mest om hur det ser ut där jag haft med ormar att göra och då mestadels boa & pytonormar, snokar kan du definitivt bättre än mig och jag känner igen det du skriver sen tidigare angående hantering av ungdjur. 

Jag är absolut inte emot hantering, men jag tror inte man ska ha sina reptiler utav den anledningen :) Då är man helt fel ute såklart. Många av våra bilder är tagna vid nåt tillfälle då vi hanterar den. Finns många anledningar till varför vi tar ut ormarna här hemma ibland, mestadels är det när det kommer besök som sagt men även för egen njutning händer det att någon orm plockas ur terrariet, så någon anti all hantering är jag inte! :) 

Men vid dom tillfällen någon individ plockas ut så är det ett par minuter och inte för att den ska få andra behov tillfredställda,(som bad,motion osv..) alla dom möjligheterna finns i terrarierna, ibland måste man bara ta ut en vacker orm för att man vill eller vill lära någon om det fantastiska djuret orm. Det är mina tankar och jag respekterar dom flesta som har andra åsikter än jag själv i det här ämnet, och alla får vi ny kunskap och förbättras med tiden, så är det bara :) 

116
54
Micke76:
Jonas_ skrev:
Den funkar alldeles säkert inte på alla ormar, dom är också individer :) Och jag vill absolut inte säga att bara min erfarenhet är den rätta vägen att gå, jag talar mest om hur det ser ut där jag haft med ormar att göra och då mestadels boa & pytonormar, snokar kan du definitivt bättre än mig och jag känner igen det du skriver sen tidigare angående hantering av ungdjur. 

Jag är absolut inte emot hantering, men jag tror inte man ska ha sina reptiler utav den anledningen :) Då är man helt fel ute såklart. Många av våra bilder är tagna vid nåt tillfälle då vi hanterar den. Finns många anledningar till varför vi tar ut ormarna här hemma ibland, mestadels är det när det kommer besök som sagt men även för egen njutning händer det att någon orm plockas ur terrariet, så någon anti all hantering är jag inte! :) 

Men vid dom tillfällen någon individ plockas ut så är det ett par minuter och inte för att den ska få andra behov tillfredställda,(som bad,motion osv..) alla dom möjligheterna finns i terrarierna, ibland måste man bara ta ut en vacker orm för att man vill eller vill lära någon om det fantastiska djuret orm. Det är mina tankar och jag respekterar dom flesta som har andra åsikter än jag själv i det här ämnet, och alla får vi ny kunskap och förbättras med tiden, så är det bara :) 

Ja, men då håller jag helt med dig. Jag tar ut mina ibland helt i förebyggande syfte, just för att jag ska kunna ta ut dom de gånger det behövs :)

116
54
Micke76:

Vad är det som aldrig skulle fungera? Jag har själv upplevt väldigt lugna snokar som inte hanterats nämnvärt.
Att de kan mäska tycker jag nog man får acceptera, och jag hade då inte börjat hantera ormen ännu mer om den gjorde det. Så gott luktar det ju trots allt inte ;)

[/quote]

Ja, vad jag menar med "inte skulle fungera" är att skaffa en snokjuvenil och redan från start endast hantera den en gång om året. Säger inte att det inte kan fungera med enskilda exemplar, men snokar är i allmänhet nervösa och sprattliga av sig. Tror att de flesta skulle bitas och mäska då när man tog i dom.

När det gällde min egen orm så mäskade den bara den gången, och den lugnade ner sig rätt snabbt igen när jag började hantera den lite mer regelbundet ca 1 gång/mån.

1275
1725
Falk:
Sen kan det vara stor skillnad på hantering och hantering. 
Nödvändig hantering för mej är att tex plocka ut djuret och sätta den i en låda om jag absolut måste in i terrariumet och rota ( gift) 

Sen finns det den andra hanteringsvarianten som går ut på att mysa med djuret vilket är fullkomligt absurt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild