Jonas_ skrev: Hur mycket man bör hantera, eller om man ens bör hantera någonting alls råder det delade meningar om inom hobbyn, anders länkade till en klassisk hanteringstråd här på forumet :) Den kan vara nyttig att läsa.
Jag har flera ormar som nästan aldrig hanteras och dom är inte ett dugg svåra att sköta om. Sen har jag ormar som tas ut oftare i terrariet, med ofta menar jag någongång per år, oftast för att visa besökare eller liknande. Men en reptil behöver inte hanteras, dom mår oftast bättre utan hantering faktiskt. Vill man ha ett husdjur att hålla på med är en reptil helt fel val iaf! :)
Fast jag undrar om det funkar med alla ormar? Jag vet inte hur det är med pyton och boaormar, men det du beskriver skulle aldrig funka med snokar. Både majssnokar och kungssnokar t.ex går för det mesta relativt lätt att få handvana, men det förutsätter att man plockar ut dom åtminstone 1 gång/månad de första åren, därefter 1 gång/kvartalet eller i alla fall en gång/halvår. Annars har man en orm som hugger hej vilt och mäskar de gånger man väl måste ta i den.
Ett bra exempel är min Kaliforniska kungssnok. Det var min första orm, och jag hanterade väl den lite mer än vad man kanske bör. Den blev snabbt handvan och lätt att ha att göra med. Sedan läste jag trådar här om hur skadligt och traumatiserande det är för djuren varje gång man tar i dom, så jag slutade med det när ormen var ca 1,5 år gammal. Därefter gick det 9-10 månader tills jag tog i den igen, och då var den helt annorlunda. Den bets förvisso inte, men mäskade och "skallrade" med stjärten sådär som dom gör och försökte fly undan. Därefter började jag ta ut den på regelbunden basis igen, och nu är den hur lugn som helst. Öppnar jag terrariet så kommer den oftast ut självmant i mina händer.
Vissa kanske hävdar att det är att ta ifrån djuret dess naturliga instinkter, men det tycker jag redan att man har gjort i så pass hög grad genom att stoppa dom i en glasburk och servera dom maten "på fat" mer eller mindre regelbundet.. :)