L80

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
8
voda73:
L80 visar ju det minsta möjliga utrymmet som är tillåtet. Så skall varje individ tex ha 1 kvm yta och vid grupphållning 0.5 kvm så får man ha 2 individer skall det vara fler i burken så plussa på med 0.5 kvm för varje individ. Alltså behöver burken vara minst 1.5 kvm vid tre individer. Svårare än så är det inte att tolka minsta tillåtna utrymme. 

7
0
krigarinna:
Står det nånstans hur stor vattendelen ska vara hos vattenskölpaddor? Eller räknas landdel och vattendel ihop i de minsta tillåtna utrymmet?

Nu låter det kanske att jag har små utrymmen till sköldisarna men kan garantera att så inte är fallet :) jag strävar alltid att få så stort och miljöberikat kar som möjligt (de minsta är 540l). vill bara ha fakta på svart och vitt och kom på att jag inte vet om hur vattendel och landdel räknas i reglerna. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
krigarinna skrev:
Står det nånstans hur stor vattendelen ska vara hos vattenskölpaddor? Eller räknas landdel och vattendel ihop i de minsta tillåtna utrymmet?

Nu låter det kanske att jag har små utrymmen till sköldisarna men kan garantera att så inte är fallet :) jag strävar alltid att få så stort och miljöberikat kar som möjligt (de minsta är 540l). vill bara ha fakta på svart och vitt och kom på att jag inte vet om hur vattendel och landdel räknas i reglerna. 

Så som jag förstått det så räknas det ihop. Så alltså det blir den summerade summan av land och vattendel som räknas. Det finns dock krav på hur djup vattnet måste vara.

333
97
leolina:
Men Anders, det står faktiskt "Minsta tillåtna vattenyta (m²)" i tabellen?

7
0
krigarinna:
Vart står det? Kan förresten inte hitta reglerna alls för sköldpaddor på jordbruksverkets sida 

333
97
leolina:
Här hittar du dem :-)

www.jordbruksverket.se/download/18.37e9ac46144f41921cd16327/1401795414737/2014-017.pdf

7
0
krigarinna:
Tack! :) 

333
97
leolina:
Så lite så :-) 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
leolina skrev:
Men Anders, det står faktiskt "Minsta tillåtna vattenyta (m²)" i tabellen?

Sorry, fel av mig, du har rätt. Var nog för mycket i tankarna på groddjur då halvakvatiska inte specificerar vattenyta eller markyta separat utan enbart "yta". Samma verkar gälla sumpsköldpaddor. För just vattensköldpaddor så är det som du säger "vattenyta" som skrivs.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild