Diskussioner, frågor och svar om bönsyrsor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

459
138
Pakke:
Babycurus skrev:
Jag har haft några olika sorter.
Den överlägset häftigaste är Parasphendale agrionina. (Nästan samma som "bud wing mantis" om jag trodde att det var). Det är honan som idag slog rekord. Jag stoppade in en syrsa (2 cm bönsyrsan ca 5 cm). Direkt började bönsyrsan i taket bli intresserad. Hon klättrar nedför terrarieväggen och stannar ca 5 cm ovanför botten. Så hoppar hon ned, nästan som en katt gör, efter bytet som undkommer med en hårsmån. Lite senare, efter att ha smygit efter en bit, gör hon ett språng framåt och fångar bytet, som gömt sig bakom en tunn pinne, med ena fångstarmen. Sedan drar hon fram sitt byte och börjar äta på dess huvud. Grymt? Ja. Men det finns ju vandrande pinnar då i stället. (Har också haft några av dessa.)

Det som är bra med denna sort (Parasphendale agrionina) är att den är 1. härdig. 2. Mycket aggressiv och brukar smyga efter bytet, även om det idag var första gången hon två gånger hoppar efter det. Obs att det främst är honorna som brukar bete sig så här. 3. Möjlig att para i fångenskap.

Kan ni få tag i denna sort så passa på!

När det gäller om mantisarna, så hanar är fegast av alla tyvärr. Men Rhombodera basilis eller annat giant mantis som gärna äter levande ormar eller möss! De kan fånga och döda det. Så se upp med deras vassa armar och käkar.

459
138
Pakke:
Och de käkar absolut gärna fåglar med.

Googla fram videor med:

Mantis kill snake
Mantis kill mouse//rat
Mantis kill bird

459
138
Pakke:
Rhombodera basilis och annan giant mantis som imponerar mig mest på och vill skaffa såna. Men Även med devil mantis också de kan gärna göra det nån gång, men inte så glupskt som Rhombodera basilis eller annan giant mantis.

19
14
Khan:
Någon som kan rekommendera en bra återförsäljare av bönsyrsor? 

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
köpte min första bönsyrsa idag en h.grandis vart det

Medlem i GHF
3136
1746
EmanuelKarl:
SwedishSnakeMaffia skrev:
köpte min första bönsyrsa idag en h.grandis vart det

Jätteroligt. Du kommer inte ända dig!!!=)

Den är rätt så platt om baken, ge den en fluga, dubia, syrsa eller mjölmask vet ja.

Dock så är det en h.membranacea. H.grandis är väldigt ovanlig i hobbyn (om den ens finns) men H.membranacea säljs nästintill alltid som grandis.

Undrar du något så skriv ett inlägg i denna tråden så svarar jag innom en dag (har denna tråd på vervakning och är inne på sidan och skriver/läser några gånger om dan)=P

Medlem i GHF
3136
1746
EmanuelKarl:
Vem köpte du av?

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
EmanuelKarl skrev:
Vem köpte du av?

Köpte av zooariet. Hur ser du att det är en H.membranacea?

Medlem i GHF
3136
1746
EmanuelKarl:

ok. H.grandis finns inte i hobbyn men h.membranace säljs som grandis. Det är nästintill omöjligt att hitta en "riktig" grandis, om det en är möjligt. Jag ser inget kännetecken, det är det att det bara är membranacea som finns i djurbutiker.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:

Blev själv nyfiken så var tvungen att kolla upp ;) och skillnaden är att H.grandis har färre "taggar" på den övre delen av frambenen, 8-10 st medans H.membranacea har 18-20 st. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild