Diskussioner, frågor och svar om bönsyrsor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
EmanuelKarl skrev:
Men dom hade inte fått in någon violin så det är nog en p.paradoxa och inte violin på de två bilderna du postade först

Bilderna Strandh1998 postade först kan jag då säga är inte en p.paradoxa:). Jag skulle snarare säga att det är en bud wing mantis.

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
SwedishSnakeMaffia skrev:

Bilderna Strandh1998 postade först kan jag då säga är inte en p.paradoxa:). Jag skulle snarare säga att det är en bud wing mantis.

Budwing har inte runda bladformade grejer på benet. Jag tänkte att p. paradoxa är olika som nymf och vuxen. Men det kan vara idolomantis diabolica, det var bara en gssning. Jag googlade lite och såg att deroplatys (d.lobata var med bland de nya) har smal slöld och har små små runda grejer på benen. Men inte budwing.

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
EmanuelKarl skrev:

Budwing har inte runda bladformade grejer på benet. Jag tänkte att p. paradoxa är olika som nymf och vuxen. Men det kan vara idolomantis diabolica, det var bara en gssning. Jag googlade lite och såg att deroplatys (d.lobata var med bland de nya) har smal slöld och har små små runda grejer på benen. Men inte budwing.

Tror att jag har att jag har hittat vad det kan vara för art, jag skulle tro att det är en Gongylus gongylodes.

14
7
Strandh1998:
SwedishSnakeMaffia skrev:

Tror att jag har att jag har hittat vad det kan vara för art, jag skulle tro att det är en Gongylus gongylodes.

Det tror jag också! 

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Jag tror ju violin (gongylodes) sedan innan men jag försökte ara hitta vad det mer skulle kunna vara. Man ja det mest sannolika är violin

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Har lyckats para mina två. Tyvärr Glömde  jag ta kort på akten. Hannen blev mat efteråt=( Imorse hittade jag nämnligen en proppmätt hona och några vingar (från hanen)

94
57
Wolhardt:
Finns det svenska Bönsyrsor ?  hittade denna i min stuga för antal år sedan...
ca.1,5-2cm

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Wolhardt skrev:
Finns det svenska Bönsyrsor ?  hittade denna i min stuga för antal år sedan...
ca.1,5-2cm

Det finns ingen svensk bönsyrsa. Dock så tror jag (men jag är inte säker) att vi har någon mantidfly (som nämns tidigare i tråden) i vårt land. Det på bilden är en nätvinge men inte sorten vid namn mantidfly. 

309
38
reptilicus_:
Skulle man kunna husera mindre bönsyrsor i en tillräckligt stor glasburk utan problem?

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
reptilicus_ skrev:
Skulle man kunna husera mindre bönsyrsor i en tillräckligt stor glasburk utan problem?

Vet ej. Men det bör ju fungera om ventilationen fixas bra. Sedan är väl nackdelen att majoriteten (med några undantag) av alla bönsyrsor som inte tillhör mantidae (och mantodea är ju ganska stora med några undantag) är rätt kräsna när det kommer till klimat och ventilation, vilket troligen skulle bli svårt i en glasburk där ventilationen är svår att fixa. Sedan beror det mycket på vad du menar med "Tillräckligt stor glasburk" då vissa tycker tillräcklig terrariestorlek innebär typ 20*20*30 eller nåt i den stilen men vissa tycker det innebär ett Ölglas av plast så det beror på vad du menar med tillräckligt stor glasburk. I en syltburk tror jag du får det svårt med iaf ventilationen. Men kort sagt ja ventiltionen och klimaten är problem, men om man löser det så blir det ju inga problem kvar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild