Uppvärmning med värmekabel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
En bild säger mer än tusen ord sägs det. Såhär gör jag och gjort sen urminnes tider :) Om det är det bästa sättet tror jag inte men det funkar jättebra i mina burkar samt att det är riktigt billigt, skadar ju inte om man har mycket terrarium. Ormarna använder plattorna främst efter matning och vid ömsning. Har självklart ett tunt lager bottensubstrat på för det estetiska och funktionella. 

741
681
Binks:
De där ska jag nog prova.

Har du gröpt ur den tjockare så kabeln passar perfekt i?
Vad kör du för watt och något speciellt märke?
Vad får du för temperatur på den sidan terrariet?

417
249
KANDARBA:
Jonas_ skrev:
...

Två små frågor bara.
Ligger då översta frigoliten lös ?
Eller du kanske limmar ihopa dom på något ställe. 
Använder du slinga med termostat eller utan ? 

Jätte snyggt med bilder på terrarierna med slingorna i. 
Jag provade att få loss min innan men jag har ett träd vid sidan om min och det har jag limmat i taket så lyckades inte få ur min platta med slinga för foto.

496
213
David:
När jag använt värmeslinga så har jag med lödkolv gjort en urgröpning/nedsänkning i en cellplastskiva som jag tryckt ner slingan i. Så inte ormen ska kunna kräla under o dra upp den. Slingan ligger alltså upp med isolering under sig.
Detta bör ju dock styras med termostat då all värmen kommer gå uppåt.

417
249
KANDARBA:
Okej. Tänkte satsa på göra likadant som jonas gjort i sina. Jag har lagt in dom på annorlunda vis tidigare.
Tackar för svar. 

7
2
Varactyl:
Jonas_ skrev:
En bild säger mer än tusen ord sägs det. Såhär gör jag och gjort sen urminnes tider :) Om det är det bästa sättet tror jag inte men det funkar jättebra i mina burkar samt att det är riktigt billigt, skadar ju inte om man har mycket terrarium. Ormarna använder plattorna främst efter matning och vid ömsning. Har självklart ett tunt lager bottensubstrat på för det estetiska och funktionella. 

Tycker detta ser smart och praktiskt ut. Vill gärna få det att fungera i ett större glasterrarium (170x60x60) till en vuxen majsorm där ja tänker att all värme ska komma underifrån. Om jag har den här anordningen i terrariet, hur kopplar ja kabeln till ett uttag? Går det inte eller missar jag bara något som är självklart? Är ingen höjdare när de kommer till teknik osv

Sen undrar jag lite om detta räcker som enda värmekälla och hur stor behöver den vara + hur många watt?

Är helt ny på området ska tilläggas och vill planera/fixa klart allt innan jag tar hand om ormen

Medlem i SHF
39
4
MarcusLinfeldt:
Ni som har använt er av Jonas lösning med värmekabel och cellplast (frigolit), har ni satt fast värmekabeln med tejp eller så innan ni lägger över den andra frigolitskivan? Fungerar det att tejpa fast kabeln med eltejp eller blir det för varmt för tejpen?

5390
4131
Tropfrog:
Vitsen med frigoligskivor är ju att det är isolerande. Det vill man väl inte ha mellan kabeln och djuret??

Borde det inte finnas ett bättre material att lägga ovanpå? Plexiglas kanske?

MVH
Magnus

Medlem i SHF
39
4
MarcusLinfeldt:
Tanken är nog att den skivan som ligger mellan värmekabeln och djuret är så pass tunn att den inte lyckas isolera så mycket. Jag tänker testa och funkar det inte så kan man ju testa med plexiglas.

9
0
AnetteBackman:
Exempel på alternativ att lägga uppe på kabeln är

skifferplatta (tunn serveringsmodell, inte tjocka markstensmodellen) 
tunn betongplatta (finbetong tillåter tunna gjutningar, andra har även använt husfix med bra resultat)
gips (leder inte värme lika bra som ovannmämnda men ändå bättre än frigolit, täcks med husfix) 

finns med all säkerhet fler fiffiga tips?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild