Tips på djur till 5-åringens kvällsläsning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

197
111
Wirre:
Nu har det blivit många bra tips. Jag tar med mig alla till senare tillfällen. 
Naturens Under kommer kanske i lådan imorgon, äldsta grabben kommer att älska dom. 

krypet skrev:

Vill du ha insekter som husdjur har jag många tips. Väsande kackerlackor gissar jag skulle vara jättepoppis. Gromphadorhina-arter av olika slag är riktigt roliga. De är mycket uppskattade av mina elever på högstadiet och även yngre barn när jag haft med och visat på fritids.

Tyvärr så har min sambo infört ett insektsförbud här hemma. Även dammtussar som liknar insekter är förbjudna :)
En invasion av silverfiskar och Ängrar i ett paket müsli ligger tydligen bakom det.
Annars hade insekter varit skitskoj.
Speciellt om man kan göra en snygg setup med flera burkar i en bokhylla.

356
177
krypet:
Wirre skrev:
Nu har det blivit många bra tips. Jag tar med mig alla till senare tillfällen. 
Naturens Under kommer kanske i lådan imorgon, äldsta grabben kommer att älska dom. 

Tyvärr så har min sambo infört ett insektsförbud här hemma. Även dammtussar som liknar insekter är förbjudna :)
En invasion av silverfiskar och Ängrar i ett paket müsli ligger tydligen bakom det.
Annars hade insekter varit skitskoj.
Speciellt om man kan göra en snygg setup med flera burkar i en bokhylla.

Lite off topic: Attans otur, dammråttor som är så söta.

cdn.terrariedjur.se/Gallery/large/10000119_10006600.jpg

903
510
Evanjeline:
Neeej, silverfiskar är ju underbara! Blir alltid så glad när man måste gå på toaletten mitt i natten, och hela kroppen gör ont uten smärtstillande och man ser de små liven på stengolvet;> Håller en sällskap i badrummet.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Evanjeline skrev:
Neeej, silverfiskar är ju underbara! Blir alltid så glad när man måste gå på toaletten mitt i natten, och hela kroppen gör ont uten smärtstillande och man ser de små liven på stengolvet;> Håller en sällskap i badrummet.

Hittade en silverfisk i badrummet i morse. Tog den som husdjur i en plastburk för att titta på den några dagar. Silverfiskar är väldigt coola så dom rekomenderar jag att läsa om, om sambon inte har infört ett förbud för insektsböcker =P

305
151
SunshineGeckos:
Evanjeline skrev:

Silverfiskar är näst efter getingar det djur jag ryser mest av!  Nä huuu vilka djur!  ?

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
När han blir lite äldre kan "Min familj och andra djur" av Gerald Durrell vara bra. Första (har för mig att även andra) kapitlet kan vara lite tråkiga då han berättar om utvandringen. Han berättar om mar han var i 10-årsåldern reste till korfu och facinerades och blev den biolog som han blev. Det är som en berättelse men i andra eller tredje kapitlet börjar det komma mycket zoologiskt också och det står lite fakta m.m.

373
171
Anathawa:
Evanjeline skrev:
Det är inte sant att de lever bara några veckor, det är för hur de säljs;< För små akvarium och inte tillräckligt med mat. Om man håller dem med rätt skötsel lever de länge. Det är vad jag hört i alla fall. Det kanske inte är sant.

Edit: Efter att ha reserchat en del verkar detta inte stämma De flesta verkar leva mellan 6-8 veckor.

Det är meningen att man ska driva upp nästa generation när den första dör! :)

...lite som att spara frön från ettåriga växter och plantera inför nästa sommar.. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild