Tips på djur till 5-åringens kvällsläsning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2966
1648
Hoggaforfan:
Jag var väldigt förtjust i Naturens under av Charlie Bood, det kanske kan vara något?

903
510
Evanjeline:
triops är ju lite colare än sea monkeys. och du kan se detaljer utan en lupp.

197
111
Wirre:
Hoggaforfan skrev:
Jag var väldigt förtjust i Naturens under av Charlie Bood, det kanske kan vara något?

Wow!
Jag köpte nr4 på loppis när jag var liten. En av mina favoriter. Lättläst, fina illustrationer och intressanta fakta.
Den måste ligga någonstans i förrådet, det finns inte en chans på jorden att jag skulle slänga den med flit.

Sjukt imponerande att du kunde namn och författare. 

2966
1648
Hoggaforfan:
Wirre skrev:

Wow!
Jag köpte nr4 på loppis när jag var liten. En av mina favoriter. Lättläst, fina illustrationer och intressanta fakta.
Den måste ligga någonstans i förrådet, det finns inte en chans på jorden att jag skulle slänga den med flit.

Sjukt imponerande att du kunde namn och författare. 

haha jag samlade ett tag. Har ett gäng liggandes.

197
111
Wirre:
Hoggaforfan skrev:

haha jag samlade ett tag. Har ett gäng liggandes.

Har du några dubbletter liggandes? 
Jag köper gärna.

2966
1648
Hoggaforfan:
Wirre skrev:

Har du några dubbletter liggandes? 
Jag köper gärna.

Tyvärr inte men finns några på bokbörsen:
www.bokborsen.se/page-start?sallstr=naturens+under&issearch=1&maincat=1&sall=1&cpage=0&sallstr2=bood&sorder=2

Blev nästan sugen på att köpa några jag med :-P

197
111
Wirre:
Hoggaforfan skrev:

Tyvärr inte men finns några på bokbörsen:
www.bokborsen.se/page-start?sallstr=naturens+under&issearch=1&maincat=1&sall=1&cpage=0&sallstr2=bood&sorder=2

Blev nästan sugen på att köpa några jag med :-P

Stort tack!
Beställde Naturens under Samlingsvolym del I-III för 80:-
Väl värt pengarna för alla som uppskattar djur och natur.

356
177
krypet:
Det går ju att låna böcker från andra bibliotek via fjärrlån med. Thinning (heter nog så här med) brukar ha gott om tidningar och böcker till salu. Kanske han har något som passar?

Jag ska fundera på om jag kommer på något mer som kan passa. 

356
177
krypet:
Om du är duktig på att byta ut och förklara svåra ord kan Insekternas värld av Adriano Zanetti vara något. Den har jag läst mååånga gånger när jag var barn. Men jag var mycket äldre än fem år.

Känner du till serien "Så lever..."  Av Michael Chinery, t.ex. Så lever spindeln? Han har också flr länge sedan skrivit en bok som heter Amatörbiologen. Kan bli bra om ett par år. I den finns många tips på hur man själv kan undersöka djur och natur.

Guiness rekordbok har gett ut en bok som heter Djurens värld. Som de flesta av mina tips egentligen för äldre barn, men jag gissar att faktaboksälskande barn ofta är lite lillgamla och kan uppskatta dem med lite förklaringar.

Vill du ha insekter som husdjur har jag många tips. Väsande kackerlackor gissar jag skulle vara jättepoppis. Gromphadorhina-arter av olika slag är riktigt roliga. De är mycket uppskattade av mina elever på högstadiet och även yngre barn när jag haft med och visat på fritids.

2966
1648
Hoggaforfan:
James Herriot var en veterinär som skrev om sitt liv på ett väldigt humoristiskt sätt. Kan ni nog båda vara intresserade av.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild