Skaffa ödla, vilken sort?! Hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Sorry för offtopic!

Rena spekulationer, men dålig motion kan väl isåfall bero på att ödlorna varken har konkurrans, tappar jaktinstinkt då de käkar dött, och är såpass tama att de aldrig behöver fly i fångenskap.

Kanske långsökt på kort sikt, men de behöver röra sig betydligt mycket mer i det vilda för att hitta och fånga föda, slåss om dominans och skydda sig från rovdjur.
I kombination med alltför mindre variation av föda i fångenskap så kan det säkert bli problem i längden.

Lite länkar till olika studier vore intressant. Men det är extra viktigt då att man får reda på hur undersökningarna har gått till som isdrake påpekar. 

isdrake, du får även gärna länka de studierna du har läst. Vore intressant att läsa angående luftfuktighet och vad det har för inverkan. Luftfuktighet kan ju variera rätt kraftigt, men det är väl samma sak här att det blir problem i längden av att djuret vistas i för låg luftfuktighet i för långa intervaller.

Har kollat lite vad som räknas som en bra luftfuktighet i svenska hem, och det jag kan få fram är att ungefär 60% luftfuktighet på 20 grader är optimalt. Det man ska veta är att ändras temperaturen, är det inte alls samma siffror på luftfuktighet som stämmer, utan blir det varmare, men ändå behåller 60% luftfuktighet så kan det kännas alldeles för fuktigt. Det kan även bli väldigt låg luftfuktighet framförallt på vintern, då luft tas utifrån, värms upp. Under 15% är inte ovanligt, men detta är inget vi själva mår bra utav och självklart ännu värre för tropiska djur.

För den som vill läsa lite mer angående luftfuktighet:
www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet-1.3910

150
14
Hillmans:

Äntligen isdrake, detta har jag väntat på. Till skillnad från din sida när ja fråga om du kunde ge mig den ifnormation du läst om som inte gick att få fram. Så ska ja  skicka länkar, för jag ser alltid till att ha informationen redo ifall nån ifrågasätter mig.

Vi kan inte mycket om många djur, men leguaner läser vi på det senaste varje dag.

Varför detta inte påverkar mindre djur har jag inte en aning om. Jag vet bara att större djur behöver detta, får dom inte det så ja. Kolla vad som säljs på hemsidor som säljer sina stora djur då dom ger bortförklaringar. Men i själva fallet ser du en så sjuk ödla att du inte kan med att titta på den.

Jag får inte säga namn, men ni får hemsidorna så kommer ni att se namnen ändå utan att jag sagt något. Dessa folk har hållt på med detta i väldigt många år.

Ja när du skaffar en stor ödla så ska du se till att den är ute en stund och motioneras. Ju större ödla du har desto längre kan dom behålla värmen i sig. När dom börjar bli kalla ska du ta tillbaka dom till värmen.

Jag hoppas personligen att folk tittar och läser igenom nogrant, jag ska även länka en film för att folk ska se med infra färger då hur en ödla fungerar. Detta gäller alla ödlor över lag, även om jag bara visar en art.

www.anapsid.org/iguana/

Ett starkt råd innan du som vill läsa detta. Det kommer att ta tid, allt detta är för din ödlas bästa.
 Det är synd att denna diskusion fortfarande hålls på, det var samma diskusioner för 10 år sedan tillbaka med, att det inte har utvecklats frammåt ännu. Men jag kommer att hålla på så som jag alltid har gjort.

Dom som vill ha tips och hjälp får väldigt gärna höra av sig.

Här är ett klipp på marine iguana, detta är bara ett exempel.

www.youtube.com/watch?v=6vANMV23XMw

366
157
Linus:

Sitter på jobbet, så jag kan inte svara långt nu. Gör det förmodligen sen, dock.

Det du länkade till, Hillmans, verkar ju snarare vara ett förlängt skötselråd än vetenskapliga undersökningar. jag blir dessutom skeptisk när det i denna text ges tips på hur man bäst kan leka med sin leguan på bästa sätt och dessutom inte ens diskuterar luftfuktighetsproblematiken när man har en leguan fritt gående I lägenheten/huset. Det uppmuntras också till att låta sin katt eller hund leka meda leguanen. Jag är otroligt skeptisk till trovärdigheten.

150
14
Hillmans:

Därför bad jag dig att läsa igenom allt noggrant, det står skötselråd även för fuktighet osv.

Var nu snäll och läs noggrant det jag skriver hädanefter tack.

Här har du allt du behöver, men då måste man läsa linkmeister, du kan inte dömma nått med så mycket information på 20 minuter.

150
14
Hillmans:

Läs även igenom vilka referenser hon har, ni kommer bli riktigt förvånad. Om ni vet vilka dessa personer är alltså.

Annars kan jag gladligen förklara vilka de är. Jag kan även att länka detta också om det är nödvändigt, men bara ni läser igenom det noggrant och inte skummar igenom det. För ifall det skummas igenom är det meningslöst att visa upp. För då har man inte visat intresse.

366
157
Linus:

När hon beskriver hur man skall ordna ett hem för en frigående leguan (!) så nämner hon ingenting om fuktighet. Hon nämner solplatser och UV-ljus. 

Kan du istället för att hänvisa till enorma mängder text som inte har något med saken att göra peka ut exakt vad i texten vi skall ta till oss för att "få bevis" på att leguaner mår bra av att gå runt i en lägenhet som inte är klimatanpassad, samt att bli hanterad av oss. Det är det frågan gäller. Jag tror även att du i tidigare diskussioner hänvisat till någon sjukdom som skulle bero på för litet rörelseutrymme. Påminn mig gärna om vad den sjukdomen hette, och var det står om den i hennes skötselråd (Som det är. Det är inga vetenskapliga undersökningar du hänvisat till).

150
14
Hillmans:

Du ska läsa igenom allt detta här, allt detta sammanlänkar hur din reptil fungerar. Vill du ha en frisk ödla ska du vara på läst. Detta gäller bara större reptiler det jag pratar om nu.

HUR kan du med att säga imot det land där denna reptiler kommer ifrån, samt att dom hela tiden updaterar sig hur man ska få sin leguan att må som bäst.

USA har bland det mest striktaste lagar när det kommer till djurhantering. därför är det också ett gott råd att lyssna på vad deras veterinärer har att säga om reptiler. Denna hemsida jag precis gav används av veterinärer i usa. En sån sak ska inte kastas åt sidan.

Som anders säger så är ett rum här i sverige ca 60 % luftfuktighet. Du ska inte behöva oroa dig för luftfuktighet.

Sluta oroa dig för en sån här sak. Oroa du dig istället för att du kommer att med tiden få ett sjukt djur om du ska fortsätta komma med dessa bortförklaringar.

Sjukdomen heter MBD alltså benskörhet på svenska. Denna är den värsta sjukdom men vanligaste bland stora reptiler. Den skapas tack vare ägare som påstår att dom ska sitta inne i sina burar. Alltså tyvärr okunskap.

Tänk på detta: du ska bo i en garderob som är 3 m bred x 3 m djup x 6 m hög, eller i en låda som är 5 fot bred x 3 m djup x 3 m hög, så länge det finns någon sticker mat till dig och tar bort avfall, som bestämmer när ljuset kommer att gå på och av, och beslutar (alltför ofta felaktigt) vad temperaturerna kommer att vara i rutan. De kan även låta dig strosa runt lite innan de knuffar tillbaka dig till din garderob. Du kan enkelt leva i många år på detta sätt. Men vad för slags liv skulle det vara ...? Skulle du blir stressad? Skulle du förlora muskelatur? Skulle du bli sjuk?

Jag har sätt väldigt många stora djur, som bara ligger i ett hörn eller som man kallar att dvala. Men problemet är att dessa djur dvalar väldigt ofta även på sommarn, höst eller våren. Det gäller att du skapar ett aktivt liv för din reptil istället för att hitta på bortförklaringar.

Som sagt vi pratar om leguaner!

För den som tror att man kan skum läsa igenom detta, gör inte det. Det tar tid oavsätt vad folk tycker. Man måste vara på läst. Inte bara inom ett område, det gäller alla områden, inte bara luftfuktighet.

www.triciaswaterdragon.com/igcare.htm

www.repticzone.com/caresheets/1072.html

www.oocities.org/ig_chick/printablecaresheet.html

366
157
Linus:

För det första: Jag har inte, och har inte heller några planer på att skaffa, leguaner. Diskussionen rör dina lösa påståenden som du hävdar dig kunna styrka med vetenskapliga fakta, men istället hänvisar du till författarinnan av boken "Iguanas for dummies".

För det andra: Människor och reptiler uppfattar INTE världen på samma sätt. Människor är utpräglade sociala flockdjur med ett enormt socialt behov. Det är inte leguaner. De är solitära, precis som de allra flesta andra reptiler.

För det tredje: Anders säger även att det kan bli under 15 % luftfuktighet i ett rum på vintern. Hur ställer du dig till det?

För det fjärde: Att hänvisa till hur man håller djur i USA som om det vore det bästa, det är ju bara helt skevt. Har du sett hur folk har sina ormar i USA? Man har dem inte sällan i rack, och amerikanska skötselråd av djur rekommenderar nästan alltid alldeles för små terrarier till djuren.

För det femte: När din källa går igenom MBD nämner hon aldrig ett behov av att röra sig, utan precis som vanligt är det vitamin/mineralbrist som orsakar detta sjukdomstillstånd. Hänvisa gärna till var hon skriver om att en utflykt i en icke klimatanpassad lägenhet/villa skulle göra att ödlan inte får MBD.

Och för det sjätte: Varken jag eller Isdrake ber om instruktioner för hur man tar hand om en leguan. Du hävdar dig ha vetenskapliga källor. Fram med dem då, det är frustrerande att du använder dig av skrävlande härskarteknik mot Isdrake genom att säga "Till skillnad från dig har jag källor till mina påståenden" och så kan du inte ens hänvisa till faktiska vetenskapliga publikationer, vilket var vad som efterfrågades.

150
14
Hillmans:

för det första: har aldrrig nämnt vetenskapliga studier, bara amerikanska. och ja om vi ska rekomendera fakta från någon när det kommer till leguaner så ja då är det hon. som vi har nämnt tidigare så är det leguaner VI pratar om.

för det andra: det är ju bevisat att leguaner (som fortfarande har varit de som vi har pratat om) visar i sitt beteende vad det är de vill.

I det vilda gör leguaner:

Dom drar ut sin flärp för att locka honor

Dom drar ut sin flärp för att utmana en annan hane

Dom gör skakningar, vrider rygg fram o tillbaka, slickar(inte bara för att lukta utan för att visa upp sig)

Dom Gäspar för att visa upp sina gap, ja dom kan gäspa med flit inte bara för gäspandet.

I fångenskap:

Jag kommer bara ta några exempel här och nu;:

En handtam leguan(kom ihåg nu detta gäller handtam leguan inte otama)

Nickar godmorgon till den som tänder för dom om dom känner igen denna person alltså ägaren.

Kan titta i matskål sedan nicka åt ägare flertal gånger. (jag har filmat detta ifall det behövs bevis).

Jag måste säga det är väldigt kul att leguaner har sådan kunskap att kommunicera med människor när dom inte har andra av sin egna sort att kommunicera med.

för det tredje: angående luftfuktighet så är det viktigaste för leguaner att de har tillgång till vatten och kan doppa sig och svalka sig. det viktigaste är att du sprayar dem några gånger per dag med en vanlig sprayflaska.

för det fjärde: ormar? vi har inte nämnt något om ormar... sen hur folk privat håller sina djur är antagligen lika illa i sverige som i USA i det stora hela. tänk med huvudet på hur du själv håller dina djur och att du gör allt du kan för att de ska ha det bra. orsaken till att vi hänvisar mycket till USA när det kommer till just leguaner är för att där finns två stora uppfödare, antagligen bland de största, just inom leguan.

en av dessa har bland annat fått den ENDA kläckningen i fångenskap på cyclura lewisi som det bara finns ca 30 stycken kvar av i det vilda.

för det femte: vi har aldrig sagt något om att inte anpassa lägenheten efter behov om man ska ha de ute. vi har anpassat vårat hem efter våra djur vilket jag trodde var en självklarhelt vilket djur du än skaffade dig? som sagt, sunt förnuft! som att skaffa en hund och inte orka gå ut o gå med den utan bara släppa ut den på gården. hundar rastar inte sig själva.

När det gäller MBD så gäller det samma sak för människor. Detta gäller i vanliga fall sunt förnuft men jag förklarar gladligen. MBD är benskörhet, det skapas om man inte använder sig av sin kropp. Det gäller alla djur, även människor.

För att kunna förhindra MBD så ska du använda dig av din kropp. När du använder dig av din kropp genom att du använder dina muskler, så bygger du upp en stark benstruktur samt att du förstärker immun försvar. Det gäller samma för reptiler, samma för andra djur, samma för människor.

varför jag skriver flertar gånger är för att detta är viktigt att få med, och ja har märkt att vissa inte läser allt vi skriver.

och för det sjätte: vi har inte sagt något om vetenskapligt. ska vi snacka om vetenskapliga bevis så är det vetenskapligt bevisat att humlor inte kan flyga då deras kroppsmassa är för stor för de små vingarna. men jo de flyger faktiskt. sen har vi pratat om leguaner för som sagt hon pratade om vilken ödla hon ville skaffa och vi tycker att leguaner och dess släckte är helt fantasktisk och att man kan lära sig så mycket och att de kommer fram så mycket mer fakta hela tiden. sen just det med isdarke som du vill påpeka var just för att hon i ett forum refererade till fakta som inte gick att få tag på. det är inget just mot henne personligt utan just att vi ville visa den fakta vi använde som går att få fram.

Till skillnad mot vad vi gör, så tar vi fram den fakta vi använder oss utav. Och med tanke på att veterinärer använder sig av detta. Stora uppfödare. Uppfödare för utdöende arter.

Att dessa använder sig av dessa källor, SÅ BORDE VI OCKSÅ använda oss av dessa källor.

Nu menar vi leguaner.

Men när det gäller benskörhet så kan alla drabbas.

1253
476
leedragon:

snart blir det samma skit som repti.

min personliga åsikt är att folk borde låta bli skaffa leguaner, det så svårt att hitta bra hem åt de med  bara tanken om hur stor ytta de tar, sen  behöver man inte vara världens smarta att förstå att en kallblodig djur klarar sig inte springa runt i den kalla golvet på en lägenhet, för att inte snacka att  golvet är gjort av fel material för att leguanen ska kunna röra ordentligt på sig,  den ska kunna komma åt uv ljuset, luft fuktighet ska jag inte ge mig in på men va JAG HAR HÖRT är 60 % för lite för en leguan, sen har man sett leguaner osm lever i ökenbiotopper men det är nog en annan femma

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild