EmanuelKarl skrev:
Får du tag på Takydromus smaragdinus kan det nog vara en riktigt skoj art att ha. T. sexlineatus är lite lättare att få tag på. Annars hade jag nog valt någon liten eller medelstor Phelsuma, eller möjligtvis ett stort gäng jungfrugeckor, om jag var säker på att jag ville ha ödlor där (i själva verket hade jag dock sannolikt inte skaffat ödlor, utan istället satsat på pilgiftsgrodor, men det kanske är bortom din fråga).
Jag såg en intressant ödla i någon feed för ett par månader sedan, "Sakishima grass lizard" eller dylikt. Inser nu att det var en
Takydromus, mer bestämt en
Takydromus dorsalis.
Takydromus smaragdinus verkar ju vara väldigt snarlik? Hursomhelst fina ödlor, helt klart en god kandidat. De verkar vara matglada och aktiva. Inte heller speciellt skygga och de ser ut att klara av/acceptera måttlig hantering dessutom (förmodligen bättre än
Phelsuma).
Efter ditt tips så kikade jag på videon "Beginner Poison Dart Frogs". Blev faktiskt ganska sugen, har sneglat på ett paludarium etc.
Lite avvaktande då de ju i viss kontext kan vara giftiga och jag har även sett att grodorna hanteras med handskar även i fångenskap.
Läste igenom ett faktablad från SDS och där beskrivs teorin kring grodornas giftighet men ska man hårdtolka det som skrivs så verkar ju inte grodorna vara helt giftfria även i fångenskap? ("Att hantera grodorna med händerna är därför farligare för grodan än för människan. Om du behöver
beröra grodorna vid något tillfälle, vilket bör undvikas, hantera alltid grodorna varsamt och med rena händer. Använd
ev. obehandlade plast eller gummihandskar (utan kalk) och tvätta händerna även efteråt." Faktablad och skötselråd gällande groddjursfamiljen Dendrobatidae)
...som sagt, är fortfarande lite fundersam, framförallt med tanke på att vi har några yngre barn i hushållet. :)