Återvänder till hobbyn (med ett gäng trädlevande ödlor?)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
JMV:
Hej!

Överväger en comeback till hobbyn som jag var förtjust i under min ungdom.
Nu finns det återigen tid och energi för ett nytt projekt som jag förhoppningsvis kan dela med mina djurtokiga barn.

Jag har tidigare erfarenhet av leopardgeckos, skäggagam, majsorm, blåtungad skink, grodor, salamandrar och diverse akvariefiskar.

Senaste året så har jag doppat tårna i diverse videos, skötselguider och forumtrådar i syfte att försöka landa i någon typ av slutsats.

Efter att ha övervägt förutsättningarna och familjens önskemål så har jag landat i följande profil:
- Ödla/ödlor, modell mindre.
- Trädlevande (frugan har gröna fingrar och nappade på idén med levande växter).
- Dagaktiv och inte för skygg.

Det finns hyffsat utrymme här hemma och jag har sneglat på terrarium på ca 90x45x90 eller något snäpp större.

Hittills har jag fastnat vid Lamprolepis smaragdina och Gastropholis prasina eller någon mindre variant av Acanthosaura som också verkar vara ett bra alternativ trots att de kanske inte är dagaktiva per definition.

Har ni några tips eller generella råd så vore det väldigt välkommet!

Tack på förhand! :)

11
7
CHaverstam:
Jag kan rekomendera Phelsuma robertmertensi.
Har dem själv, men har o andra sidan ingen erfarenhet av andra ödlor.

Det är inga man kan hantera, men mina kommer fram o kan äta från fingrarna och tar flugor från handen.
De är ganska aktiva och hoppar från grenar till grenar, men jag rekommenderar lite storlek på terrarium. 60x60x90 eller större.

5456
4181
Tropfrog:
Jag säger jungfrugeckos! De är varken dag eller nattaktiva enligt min erfarenhet. Snarare gryning och skymmningsaktiva. Helt enkelt aktiva när normala Svensson har tid att se dem.  Enkla att sköta och går att hålla i stora grupper. Ditt terrarium kommer att kunna hålla 20 st utan problem. De sociala interaktionerna är så jäkla spännande.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3145
1754
EmanuelKarl:
Får du tag på Takydromus smaragdinus kan det nog vara en riktigt skoj art att ha. T. sexlineatus är lite lättare att få tag på. Annars hade jag nog valt någon liten eller medelstor Phelsuma, eller möjligtvis ett stort gäng jungfrugeckor, om jag var säker på att jag ville ha ödlor där (i själva verket hade jag dock sannolikt inte skaffat ödlor, utan istället satsat på pilgiftsgrodor, men det kanske är bortom din fråga).

728
387
Johnexotics:
JMV skrev:
Hej!

Nu finns det återigen tid och energi för ett nytt projekt som jag förhoppningsvis kan dela med mina djurtokiga barn.

Jag har tidigare erfarenhet av leopardgeckos, skäggagam, majsorm, blåtungad skink, grodor, salamandrar och diverse akvariefiskar.

Senaste året så har jag doppat tårna i diverse videos, skötselguider och forumtrådar i syfte att försöka landa i någon typ av slutsats.

Efter att ha övervägt förutsättningarna och familjens önskemål så har jag landat i följande profil:
- Trädlevande (frugan har gröna fingrar och nappade på idén med levande växter).

Det finns hyffsat utrymme här hemma och jag har sneglat på terrarium på ca 90x45x90 eller något snäpp större.

Hittills har jag fastnat vid Lamprolepis smaragdina och Gastropholis prasina eller någon mindre variant av Acanthosaura som också verkar vara ett bra alternativ trots att de kanske inte är dagaktiva per definition.

Såg att du bor i Kalmar 
 Gör jag med jag har Anolis roquet summus som få ungar då å då rätt rolig art 

Medlem i SHF
10
15
extendus:
JMV skrev:
Hej!

Alla tre du listat är trevliga, de första två har jag egen erfarenhet av, Acanthosaura har jag själv funderat lite på, framförallt lepidogaster som är lite mindre. Både Gastropholis och Lamprolepis är hyfsat lätta att få handtama. Gastropholis och olika Acanthosaura är ganska lätta att få tag på, Lamprolepis är svårare.

5
0
JMV:
CHaverstam skrev:
Jag kan rekomendera Phelsuma robertmertensi.
Har dem själv, men har o andra sidan ingen erfarenhet av andra ödlor.

Det är inga man kan hantera, men mina kommer fram o kan äta från fingrarna och tar flugor från handen.
De är ganska aktiva och hoppar från grenar till grenar, men jag rekommenderar lite storlek på terrarium. 60x60x90 eller större.

Har kikat runt på olika Phelsuma - väldigt fina ödlor.
(Fastnade lite för Phelsuma Klemmeri och Phelsuma cepediana som jag tyckter är otroligt vackra.)
Ett plus att det finns många små Phelsuma-arter som inte kräver ett enormt terrarium.
Har egentligen inte något behov av mer än nödvändig hantering men vissa varnar för att Phelsuma kan vara väldigt svårhanterliga när man väl måste hantera ödlan. Hur upplever du detta?

En annan aspekt är väl föda; jag undviker helst syrsor så jag funderar på hur bra det skulle funka att istället använda sig av små dubia?
Har du matat dina med dubia och isf vilken storlek?

11
7
CHaverstam:
Har väl aldrigt riktigt behövt hantera dem, har flyttat nyfödda mellan terrarium och haft några som rymt.
De gångerna har jag ganska enkelt kunna fånga dem i händerna och fört in dem i terrariet.

Phelsuma robertmertensi är bland de minsta ödlorna. De får bara pudrade flugor, cgd och lite mango.

Det är främst flugorna som de gillar, de kan vara lite pyssel med. Men det är 15 minuter tillredning i veckan för att sätta kulturerna, om kulturerna dör går det enkelt att beställa hem från närmsta djuraffär (Imazo är grosist för flugor och de levererar till i stort sätt alla djurbutiker)

Kräver dock en förstående fru, när man odlar flugor i en delen av huset och försöker utrota dem i köket =)

5
0
JMV:
EmanuelKarl skrev:
Får du tag på Takydromus smaragdinus kan det nog vara en riktigt skoj art att ha. T. sexlineatus är lite lättare att få tag på. Annars hade jag nog valt någon liten eller medelstor Phelsuma, eller möjligtvis ett stort gäng jungfrugeckor, om jag var säker på att jag ville ha ödlor där (i själva verket hade jag dock sannolikt inte skaffat ödlor, utan istället satsat på pilgiftsgrodor, men det kanske är bortom din fråga).

Jag såg en intressant ödla i någon feed för ett par månader sedan, "Sakishima grass lizard" eller dylikt. Inser nu att det var en Takydromus, mer bestämt en Takydromus dorsalis.
Takydromus smaragdinus verkar ju vara väldigt snarlik? Hursomhelst fina ödlor, helt klart en god kandidat. De verkar vara matglada och aktiva. Inte heller speciellt skygga och de ser ut att klara av/acceptera måttlig hantering dessutom (förmodligen bättre än Phelsuma).

Efter ditt tips så kikade jag på videon "Beginner Poison Dart Frogs". Blev faktiskt ganska sugen, har sneglat på ett paludarium etc.
Lite avvaktande då de ju i viss kontext kan vara giftiga och jag har även sett att grodorna hanteras med handskar även i fångenskap.
Läste igenom ett faktablad från SDS och där beskrivs teorin kring grodornas giftighet men ska man hårdtolka det som skrivs så verkar ju inte grodorna vara helt giftfria även i fångenskap? ("Att hantera grodorna med händerna är därför farligare för grodan än för människan. Om du behöver
beröra grodorna vid något tillfälle, vilket bör undvikas, hantera alltid grodorna varsamt och med rena händer. Använd
ev. obehandlade plast eller gummihandskar (utan kalk) och tvätta händerna även efteråt." Faktablad och skötselråd gällande groddjursfamiljen Dendrobatidae)
...som sagt, är fortfarande lite fundersam, framförallt med tanke på att vi har några yngre barn i hushållet. :)

5
0
JMV:
Johnexotics skrev:

Såg att du bor i Kalmar 
 Gör jag med jag har Anolis roquet summus som få ungar då å då rätt rolig art 

Har tittat lite på anolisar, sannerligen en art mer karaktär - klätterförmåga som en gecko och "ögonuttryck" som en kameleont. :)
Hur länge har du haft anolisar? Deras livsspann är ju kortare (4-8 år?) än många andra ödlor, på gott och ont. Då man varit ifrån hobbyn i många år så kanske just en sådan aspekt skulle vara något positivt. Att ta sig ann ansvaret för åtta år kontra 20 är ju ganska stor skillnad trots allt.

Vad föredrar dina när det gäller foder?
Helst undivker jag att ha en koloni syrsor här hemma, har erfarenhet från detta...
Föredrar istället att underhålla en mindre koloni med dubia utifrån vad jag läst om dessa, deras egenskaper och näringsvärde jämfört med syrsor.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild