Skaffa ödla, vilken sort?! Hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Det beror självfallet på djuraffären och var de i sin tur beställer sina djur ifrån. Många beställer från stora grossister, och där kan kvalitén på djuren inte alltid vara tipptopp.

Beställer man från en uppfödare får man ofta korrekt information om när ödlan är född, Hur föräldradjuren ser ut, vad den fått för foder tidigare, och någon man kan fråga om hjälp då man behöver det. Djuraffären som inte är inriktade på terrariedjur har tyvärr inte alltid kompetensen för dessa djur, då de inte alls säljs i lika stor utsträckning som t.ex. gnagare.

150
14
Hillmans:

Alltså du har 3 val av att skaffa reptiler.

Liten - Ögobfrangecko

mellan - Skäggagam

stor -  leguan, cyclura, fiji, varan(dom större) osv.

(det finns fler sorter detta är bara exempel)

Skäggagam är det ultimata när det gäller sällskaps djur samt enkel att sköta. Dom vill väldigt gärna vara med och se vad som händer. Det viktigaste du ska se till när du har honom ute som ett sällskaps djur är värmen. Har du koll på den kan du få ett riktigt bra sällskaps djur.

Till att börja med, alla reptiler ser dig som fienden bli inte förvånad när du köper hem ett nytt djur att det försöker fly undnan dig, piska eller bita dig. Det är ett friskhets tecken, var tacksam för detta.

Har du köpt dig en juvenil har du möjlighet från start, se till att han blir tämjd.

Köper du eller tar imot äldre djur som är "tam" brukar dom oftast, nästan alltid tyvärr vara sjuka och lider av MBD(vanlig sjukdom för att ens djur får fel kost eller att ägaren inte aktiverat sitt djur) eller andra sjukdomar. Det finns undantag att folk säljer friska djur.

Om du tar ut och tämjer ditt djur och tillåter han/hon att röra sig, så motverkar du stress för ödlan. Han blir alltså van vid dig, eller er.

Du motverkar genom att han/hon rör på sig, alla vanliga sjukdomar för en reptil. Du bygger upp ett immunförsvar alltså.

Skäggagamer kommer från australien, I fångenskap behöver du inte dvala vissa reptiler. Du behöver exempel inte dvala leguaner. Även om du vill få igång parning behöver du inte dvala dina reptiler. Det som gäller är att du stimulerar dom med aktiviteter. Det är enklare en vad man tror.

Du som har en reptil har som anvsar att han/hon ska må bra. Har du köpt normal/stor reptil. Då gäller det att reptilen får möjligheter till att få röra på sig. Vill dom inte röra på sig, ska du på nått sätt ge dom lusten till att vilja röra på sig. Det finns massvis med exempel.

Men detta ja skrivit gäller bara större reptiler. Inget om små ödlor.                                              För det har jag inte hållt på direkt :)

Viktigt notering: Normal - stora djur är inte "titta-på-djur". Detta är nått man måste motarbeta i sverige

Amerikanska studier där svår skötta djur som Leguan har det visat sig att du måste hålla på med dina djur i en viss mängd. Annars ligger dom där och blir sämre för var dag i terrariet, Det är samma sak med alla djur även oss människor. Man måste röra på sig för att hålla sig frisk. Samma princip för ödla.

Jag skulle personligen säga att en reptil är ett bra alternativ som sällskapsdjur för exempel dom som är allergiska.

126
64
Mikachu:

Är inte helt inne på allt som skrivit men såg att någon tvekade på ögonfransgeckon och deras ''handvanhet''...
Har några stycken här hemma och bara 1½ (en vill bara ibland, ibland är han hur mysig som helst!) som inte är så handvana, men det går frammåt med dom två! :) Alla mina andra går att hålla i på med  väldigt bra, kan studera deras små kroppar väldigt nära och bra överallt! Har några geckos som tillochmed kommer till terrariedörrarna när jag öppnar på kvällarna! :3 De går att få väldigt handvana, bara att de fått rätt hantering från början eller att man helt enkelt lär dom att handen är snäll.. det är min uppfattning av dessa underbara små geckos! 

Men måste säga att Skäggagamer är mycket nyfiknare och då är lättare att få handvan och är väääldigt trevliga ödlor också! 

Grön leguan har jag träffat många som är hanvana och helt lugna när de ska hanteras, vissa lämnar inget annat än ordentliga rivmärken efter sig.. :p Men också väldigt trevliga ödlor som tar mycket plats :)

24
2
Lillestrumpa:

Åh vad glad jag blir över er respons! :)

Jag tar verkligen till mig det ni skriver och ska överrväga allt noggrant!

Har kommit fram till att jag ska leta efter ett lite större terrarie iaf, så jag inte är så bunden vid vilken sorts ödla jag vill skaffa.

Vad skulle ni säga är kostnaden för ett terrarie med värmelampa, uv-ljus osv i ren eldrift i månaden? Någon som mätt upp det? :)

24
2
Lillestrumpa:

266
18
Jazen:

www.alltomspara.se/kalkylator-elkostnad

där har du en kanon räknare

såhär ser min förbrukning ut

Din produkts elförbrukning kostar  0.51kr  per dag
Din produkts elförbrukning kostar  3.57kr  per vecka
Din produkts elförbrukning kostar  15.51kr  per månad
Din produkts elförbrukning kostar  186.15kr  per år

då har jag 1lampa på 50w, 1lampa på 40w och en på 26w

126
64
Mikachu:

Bara för att få din inriktad på ögonfransgeckos ;)

Ett terrarie på 45x45cm och 60cm i höjd kan kosta från 500kr begagnat, Uv-ljus behövs inte till dessa geckos och de ska ha ungefär rumstemperatur i terrariet, ca 26grader, så en värmelampa är inte nödvändigt om du har en varmt lägenhet/boende. Men en liten värmelapa med ställning kostar ca 80kr i affär. Lite grenar kan man ta från lövträd utifrån (om allt inte är igen snöat), växter är väldigt viktigt för ögonfransgeckosen och det finns ju i olika prisklasser ;)

Deras mat kan man beställa på olika hemsidor på internet, på mässor brukar CGD (Crested gecko dieten, ett speciellt framtaget pulver som blandas i vatten och ges) från Repashy kosta 300kr för 300gram som då räcker det väääldigt länge! :) Köpte själv en 4 kg påse med CGD för bara 400kr sist! Att ge dom syrsor är ju bra och nyttigt för dom, det kostar hos mig 3kr/syrsa eller 20st medium för 50kr. Kranvatten kostar inte så mycket per liter och de dricker helst vattendroppar från blad och glasväggarna i terrariet :)

24
2
Lillestrumpa:

Åh tack!! :)

24
2
Lillestrumpa:

Mikachu, jag skrev till dig på zoonen igår tror jag. :)

Men jag gillade den här sidan mycket bättre.

Har du några bebisar nu?

266
18
Jazen:

o ska du ha en ögonfransgecko så snacka med Mikachu , hon kan enheldel och troligen juveniler om ett tag ;)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild