Nu vet jag inte var du har fått tag på dina salamandrar men jag gissar att det rör sig om vuxna djur från djuraffär. Majoriteten av de enorma mängder Cynops orientalis som exporteras från Asien är vildfångade djur, eller i bästa fall "farmade" i stora anläggningar. De transporteras sedan till Europa där de köps upp av grossister som sedan säljer dem vidare till djuraffärer. Transporten är lång och påfrestande och tyvärr är det långt från alla djuraffärer som ger dem tillräckligt bra förutsättningar för att återhämta sig. Då de säljs för korvören från Kina och även på tok för billigt från butik till slutkund i Sverige är det tyvärr inte jättemånga privatpersoner som föder upp dem, åtminstone i förhållande till hur många djur som faktiskt säljs. Arbetsinsatsen som krävs för att mata larver med plankton, juveniler med hoppstjärtar och sedan fortsätta på den vägen i ett par år tills de är fullvuxna och i slutändan få några 20-lappar för dem som vuxna djur, för att matcha djuraffärernas priser, gör det till ett riktigt dåligt betalt jobb. Som tur är finns det ändå ett gäng entusiaster som föder upp dem och det går att få tag på fångenskapsuppfödda djur även i Sverige, Mattias Müller säljer C. orientalis nu bland annat.
Det blev lite off-topic men vart jag ville komma med det långa utlägget var att matvägrande eldbukssalamandrar från djuraffär är ett väldigt vanligt problem och det finns en logisk förklaring bakom. Med det sagt så är det inte alls omöjligt att få igång dem, ger man dem rätt förutsättningar så kan även djur i rätt dålig skick återhämta sig med lite tur.
Om det är välnärda och friska djur i övrigt och temperaturerna är rimliga så klarar de sig lång tid utan mat, en vecka behöver man inte oroa sig för och det är fullt normalt att de inte vill äta första tiden i en ny miljö. Det brukar även vara vanligt att de håller sig på land till en början (ser en klättrande individ på bilden) men så småningom brukar de kliva ner i vattnet och förbli i det närmaste helakvatiska. När det gäller ditt akvarium så hade ett "vanligt" varit att föredra, de nyttjar utrymmet på bredd och djup och antal liter man kan bygga på höjden spelar mindre roll. Däremot tror jag inte att det stora problemet ligger där och jag tycker att det ser OK ut. Du kan gärna öka på mängden växter i vattnet - vattenpest, javamossa och liknande växter som bildar en tätare "matta" som de kan kliva runt på i vattnet brukar uppskattas, särskilt när de till en början ska vänja sig vid att upphålla sig i vattnet. En flytande korkbarksbit eller liknande är tillräckligt som landdel.
Levande mat är alltid att föredra och brukar locka dem till att äta, nu under sommaren går det bra att håva utifrån och det är bra tid nu för t.ex. mygglarver och Daphnia spp. Fortsätt att erbjuda dem mat i vattnet så länge de har hull, vägrar de kliva ner och magrar av kan du prova med små vaxmott på land, det brukar sällan ratas.