Tips till syrsodlare.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

1244
472
leedragon:

hehe så bra då

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Härligt att du fått igång på det hela! :)

71
2
Elvis211:

Ja, riktigt roligt. Nu återstår det att se om jag får dem små rackarna att överleva :-)

121
95
Kega:

Jag måste göra mig av med min odling, min sambo som är gravid i 7:e månaden går inte riktigt ihop med syrsor som spelar hela natten. Det låter riktigt illa just nu.

Matar bort så mycket jag kan, kommer iaf att ha välgödda djur hemma... Resten av gänget åker nog i frysen.

71
2
Elvis211:

Tänkte bara göra en liten lägesrapport för er som är intresserade =)

Det va nog enklare än jag trodde, eller har jag haft bra med tur?

Har änsålänge 300-400 medelstora syrsor, dem flesta har redan nått halva storleken tror jag.

Dock har jag slutat med nya ägglådor och tagit en "Paus" från det, såfort dem nya blivit stora nog fortsätter jag på dem.

Mvh,

158
19
Johanon:

nu har jag startat ny odling sen min katt dödade den förra :)

Får hoppas det går bättre denna gången :)

71
2
Elvis211:

TÄnkte nu sammanfatta en syrsodling.

Har du haft min första odling sen Novemeber, dem störtsa syrsorna har nog ömsat färdigt och många av dem fått vingar.

Jag började i November att odla syrsor för första gången, läste på mycket och försökte skaffa mig ett hum om det. Jag fick höra på väldigt många håll att det var svårt och att man kunde räkna med att tiden skulle gå till spillo. Det vill jag stryka, tyckte allt har flutit på bra och det har studsat min väg. Jag tyckte inte heller att det luktade så farligt som folk också sagt.

Satte till en början ner 2-4 lådor med nät som syrsorna skulle lägga ägg i, det gick sådär. Fick slänga dem första två lådorna, då det knappt syntes ägg och visade inga tecken efter ett tag.

Dem andra två hade syrsorna ätit hål på och tagit sig igenom ner i jorden, dem grväde runder och la sina ägg. Man såg ägg överallt! Dem lådorna är dem som min odling bestod av!

Till en början trodde jag att det itne skulle bli syrsor då äggen vägrade kläckas (Som ni kanske läst här i tråden.) Bara några dagar efter jag tänkt ge upp hoppet kryllade de av dem! Dem va överallt och väldigt små! 

Dem växte snabbare än jag trott, och efter drygt två månader va dem nästan fullvuxna. Och det är där vi är idag.

Sammanfattningsvis.

Att odla i stora skalor lönar sig faktiskt! Jag tycker att jag nästan inte lagt ner mer jobb på att odla egna än att hålla köpesyrsor levande. Odla i en liten skala som jag gjorde, är lite av en smaksak. Jag tycker dock att man ska testa! 

Odla utan nät på lådorna!

Dem äter fruktansvärt mycket! Ska ni odla eget så ha syrsfoder så att det räcker och blir över! Glöm inte vätskan! Bara några dagar utan vätska så börjar dem tuppa av.

Använd gott om äggkartonger så att dem kan gömma sig vid ömsning, vilket dem gör ofta.

Jag fick nog ut en 3-400 syrsor på min lilla odling.

Har ni frågor så kontakta gärna mig! =)

Tack till alla som hjälpt mig här och delat med er av era tips!

48
0
Sandisen:

Jag använde mitt gamla akvarie och köpte hem massor med syrsor.

i botten hade jag lekakulor och sen en massa äggkartonger och sen tog jag ett smörpaket och fyllde de med jord och sen ett myggnät över. Jag sprayade där varje dag så det var fuktigt (inte dyngsurt) sen efter några dagar tog jag upp burken och satte i en liten petbox och fortsatte att hålla det fuktigt sen efter ett par veckor var dör över 70 st små syrsbebisar :)

71
2
Elvis211:

Hej igen!!

Behöver lite hjälp!

Verkar ha fått en odling i odlingen, av någon sorts fluga. Larver och flugor på en liten yta i lådan. Vad kan man göra åt detta? Någon speciellt dem trivs i som jag kan ändra på? Tacksam för snabbt svar! =D

49
1
spiidi:

att odla syrsor är ej lätt .har prövat några gånger men ajaj inte gått så bra men ja ger mej ej ska pröva på det igen .så denna tråd ska ja läsa väl .driver fram mjölmask å dubia dom är lätta att driva fram + har andra med ja driver fram .

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild