TÄnkte nu sammanfatta en syrsodling.
Har du haft min första odling sen Novemeber, dem störtsa syrsorna har nog ömsat färdigt och många av dem fått vingar.
Jag började i November att odla syrsor för första gången, läste på mycket och försökte skaffa mig ett hum om det. Jag fick höra på väldigt många håll att det var svårt och att man kunde räkna med att tiden skulle gå till spillo. Det vill jag stryka, tyckte allt har flutit på bra och det har studsat min väg. Jag tyckte inte heller att det luktade så farligt som folk också sagt.
Satte till en början ner 2-4 lådor med nät som syrsorna skulle lägga ägg i, det gick sådär. Fick slänga dem första två lådorna, då det knappt syntes ägg och visade inga tecken efter ett tag.
Dem andra två hade syrsorna ätit hål på och tagit sig igenom ner i jorden, dem grväde runder och la sina ägg. Man såg ägg överallt! Dem lådorna är dem som min odling bestod av!
Till en början trodde jag att det itne skulle bli syrsor då äggen vägrade kläckas (Som ni kanske läst här i tråden.) Bara några dagar efter jag tänkt ge upp hoppet kryllade de av dem! Dem va överallt och väldigt små!
Dem växte snabbare än jag trott, och efter drygt två månader va dem nästan fullvuxna. Och det är där vi är idag.
Sammanfattningsvis.
Att odla i stora skalor lönar sig faktiskt! Jag tycker att jag nästan inte lagt ner mer jobb på att odla egna än att hålla köpesyrsor levande. Odla i en liten skala som jag gjorde, är lite av en smaksak. Jag tycker dock att man ska testa!
Odla utan nät på lådorna!
Dem äter fruktansvärt mycket! Ska ni odla eget så ha syrsfoder så att det räcker och blir över! Glöm inte vätskan! Bara några dagar utan vätska så börjar dem tuppa av.
Använd gott om äggkartonger så att dem kan gömma sig vid ömsning, vilket dem gör ofta.
Jag fick nog ut en 3-400 syrsor på min lilla odling.
Har ni frågor så kontakta gärna mig! =)
Tack till alla som hjälpt mig här och delat med er av era tips!