Hid-lampa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

155
39
kosinuss:
Hadara skrev:

Det låter rätt mycket? Solar raptor ligger på 150 om jag inte minns fel? Bara den inte är för stark 

150 på 40cm har jag läst. Skall testa mer imorgon. Har också en 50w solar raptor som är 1 år idag, ska testa den imorgon också. 

295
270
barkskog:
Svedjemo skrev:

Vet du vad det är för spridning på ljuset? Jag hittar ingen info om det någon stans. (Jag menar hur många grader ljuset sprids i)

Har testat en RepTech 70 W HID PAR38 med avseende på belysningsstyrka, UVB-mängd, UV-index, värmespridning och yttemperatur.
Lampan ser inte ut som Solar Raptor 70 W flood. Påminner mer om Mega-Ray PAR38 men ger inte lika bra spridning.
Jag kommer att sätta upp RepTech, Solar Raptor och Mega-Ray i mitt "lab" och göra parallella mätningar.

155
39
kosinuss:
barkskog skrev:

Har testat en RepTech 70 W HID PAR38 med avseende på belysningsstyrka, UVB-mängd, UV-index, värmespridning och yttemperatur.
Lampan ser inte ut som Solar Raptor 70 W flood. Påminner mer om Mega-Ray PAR38 men ger inte lika bra spridning.
Jag kommer att sätta upp RepTech, Solar Raptor och Mega-Ray i mitt "lab" och göra parallella mätningar.

Hvilken spridning har den RepTech på 70w?

155
39
kosinuss:
160  µW/cm² på 40 cm avstånd etter några timmar drift RepTech 35w. Tempraturen är då drygt 40 celsius.  Och den är fruktansvärt lik solar raptor 50w i utseendet.  Solar raptor 50w så fikk jag 140  på 30cm avstånd efter 1 år. Kan testa en annan 35w från RepTech til nästa helg då jag kommer hem. 

295
270
barkskog:
Har jämfört tre st 70 W HID.

Solar Raptor 70 W flood
Mega-Ray 70 W widebeam
RepTech 70 W PAR38

Första bilden visar ljuset, andra bilden visar värmen.
Solar Raptor längst t v har enligt spec färgtemperatur 5000 K liksom Mega-Ray (miiten). Uppgift om RepTech saknas. Jag tycker att Solar Raptor ser ut att ha lägre färgtemperatur (mindre vitt).
Belysningsstyrkan på 50 cm höjd och mitt i ligger på:
SR 90.000 lux
MR 80.000 lux
RT 115.000 lux

Mega-Ray ser ut att ha jämnare fördelning på yttemperaturen. Värden mitt i respektive 10 cm från mitten på 50 cm höjd:
SR 48° /  30°
MR 43° / 34°
RT 49° / 31°

UVB i mw/qcm på 50 cm höjd
SR 230
MR 215
RT 230

UV-index på 50 cm:
SR 6,8
MR 7
RT 7,3

Min bedömning är att Mega-Ray är det bästa alternativet för djuren eftersom värmen sprids jämnare. Viktigt speciellt för sköldpaddor eftersom koncentrerad värme på toppen av ryggskölden ökar risken för s k "pyramidisering" d v s att plåtarna överst på ryggskölden blir tjockare och skölden förblir inte slät.

2052
780
psyjoh:
Men kontentan av era mätningar är att reptech är en bra lampa?
Ser ut så iaf när man jämför. 

2052
780
psyjoh:
Kosinuss var hottade du reptech 35w?
Jag kan bara hitta 70w...

295
270
barkskog:
psyjoh skrev:
Men kontentan av era mätningar är att reptech är en bra lampa?
Ser ut så iaf när man jämför. 

Den är lite för mycket spot-typ tycker jag men om man kombinerar den med ytterligare en värmelampa (behöver inte vara HID) kan den duga.

2052
780
psyjoh:
Det låter bra. Ska nog prova en efter vintervilan. 
Har ett terrarie som är utan hid. Men med höjden där lampan sitter så bör det vara en 50w. Kan dock inte hitta en sådan nånstans.
Min ena hona grävde ner sig nu på eftermiddagen oxå. Men när hon tittar fram ska jag nog prova en mega ray i hennes terrarie, det är dags att byta ut hennes solarraptor då. 

295
270
barkskog:
Från vänster:
Solar Raptor 70 W Flood
Mega-ray 70 W widebeam
RepTech 70 W 

RepTech 35, 50 och 70 W kommer snart i en svensk webshop.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild