Frågor och svar om Skäggagamer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 13

150
14
Hillmans:

ja det är samma beteende. de öppnar munnen för lite svalka^^

30
0
Kapten_Kroon:

Anade det, men man vill ju vara säker! =D

223
6
Susanne:

Ja, det ser onekligen oroande ut när man inte vet vad det beror på. :)

Jag trodde länge att min skäggis skulle FLYTTA på sej om det blev för varmt, men nehe.. det var han för lat för. Satt hellre och "svettades" på solplatsen.

Men om den börjar gapa för ofta kanske det är lite för varmt på solplatsen, eller om den gapar på andra platser i terrariet kan det vara något annat som är i görningen - uttorkning eller andra problem.

30
0
Kapten_Kroon:

Nja uttorkning känns långt borta, jag försöker få den att dricka lite efter varje måltid. Antingen om jag droppar med fingret på nosen och munnen så brukar den dricka lite, eller om jag sprayar med flaskan på duschläge så står den i dropparna och njuter. Sen när den tröttnar så springer den upp och ser lite kaxig ut på sin solplats! =D

223
6
Susanne:

Det är nog skönt att sola när man duschat! :) Vem gillar inte det! 

30
0
Kapten_Kroon:

Alltså det här med ömsning är rätt räkla spännande. På ca 1½ timme gick det från en mini mini flik på hakan till att hela hakan glappar som en lös nagel på fingret. Satt och spanade nyss och det är så häftigt att hela ödlan ska "släppa" om man säger så..=D

205
26
Strunten:

Min lill kille börjar gå in i sin dvala, är det nått jag ska tänka på speciellt?

223
6
Susanne:

Att han inte har en massa mat i magen när han går i dvala. Låt honom bajsa ut det sista han åt. Detär åtmistone vad jag läst mig till. Och så ska dom vara friska.. man ska tydligen inte dvala en skäggis som inte mår bra på alla sätt och vis. 

Vissa säger att man ska ta ut dom en gång i veckan och se till att dom får i sig vatten (och om dom inte dricker, bada dom).. men jag vet inte om det är korrekt. Jag menar, skäggisar går ju i dvala i det vilda och jag tror inte dom kliver upp varken för att dricka eller bada då. Kanske andra här har svaret på det? Jag tycker det verkar taskigt att hålla på och väcka dom.. kan det verkligen vara bra?

Min skäggis bär sig underligt åt.. han är vaken ca varannan dag.  Undrar om det är nån slags "fördvala" eller helt enkelt hans sätt att dvala på.  

205
26
Strunten:

min vaknar , äter, bajsar och sen sover 2-3 dgar sen går det om så :P

223
6
Susanne:

Verkligen! haha Okay, ja, då verkar det ju fullt normalt beteende. Perfekt egentligen, för vad trist om ens älskling lägger sig och sover 3 månader i sträck. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 13
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild