Frågor och svar om Skäggagamer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 13

30
0
Kapten_Kroon:

Sitter och letar men hittar inga tips om renhållning, hur ofta man behöver städa och hur ofta man ska göra en stor städning. =/

6
0
Pyretstyle:

Vad jag läst, bajs och sånt varje dag sedan storstädning en gång i månaden , hela terrariet grovstädning en-två gånger per år.

234
50
costanza:

Tömmer o storstädar terrariet var tredje månad ungefär o på sommaren lite oftare då ödlan e mer aktiv o skitar ner mer.

223
6
Susanne:

Pilla bort flagorna ska man nog akta sig för, då kan man allvarligt skada det nya skinnet under. Men visst kan man pilla bort det om man märker att det envist hänger kvar i nån tråd. :) Det är ju bara minuter tills det lossnar ändå. Min skäggis ömsar näsan nu, måste vara jättejobbigt. Ena näsborren var "klar" och flagan bara hängde där och irriterade. Behövde bara nudda lite lätt så lossnade den. Men annars ska man nog inte pilla med ömset.

Min Gecko sliter av sig hela kostymen på nån timme. Jag fick chansen att se det en gång.. var lite som en skräckfilm.. underlig syn faktiskt. Han åt upp allt. 

459
138
Pakke:

Susanne, alla geckosar gör ju det så. Även ömsskinnet innehåller kalken så det är perfekt för din gecko att äta upp ömset. Inte underlig nog. :)

223
6
Susanne:

Hej Pakke! Jodå, jag vet att alla gör så, eller åtminstone alla jag hört talas om. :) Det är dock en underlig syn vilket fall som helst. Sån total skillnad mot när t.ex. en skäggagam eller kameleont ömsar.

Ormars öms fungerar väl ungefär som geckons... de tar av sig hela kostymen på en gång också, så att säga. skratt  

30
0
Kapten_Kroon:

Ok ok, det verkar vara spridda skurar där med med renhållning. Lite efter smak och tycke då antar jag. =)
Tänkte väl köra små städ och plocka skit lite när man tycker det är för jäkligt, för jag hörde nånstans att dom väljer ett hörn och gör allt i..knappst! =P Min skiter på sin sovplats och där den äter, ingen hejd! =D

Och med ömsningen där så märker man ju själv vad det är för flik, är det en liten som hänger så tar man den, man börjar ju inte rycka i "ryggplåten" för att det lossnar lite i nacken!=P

223
6
Susanne:

Nja... du ska nog plocka bort bajset MINST en gång varje dag. Det är det väl inga olika åsikter om. Dels kommer det att stinka, och dels så kommer dom att trampa i det, sprida runt det, bakterierna kommer att frodas om du låter det ligga kvar. 

När dom är små bajsas det lite överallt, även på varandra. Men när den blir större sen så väljer den en plats och det blir enklare att hålla rent.

Personligen plockar jag bort det så fort jag ser det.. även fast det blir flera gånger om dagen. Annars skulle lägenheten lukta pest, och för jag har fått för mig att reptiler i allmänhet inte gillar sin avföring nåt vidare. Jag har t.ex.några som kräver att få bajsa utanför terrariet/boxen och för ett himla liv när de är nödiga. skratt

Vad gäller att "rycka" ömsning... även en liten bit kanske inte är redo att tas bort. Det beror ju på om huden under det lilla fästet är redo att göra sig av med det gamla skinnet. Regeln borde väl vara att om  det sitter det minsta fast så ska det stanna kvar tills det lossnar. Men man ser ju själv hur det ser ut. Om en flaga är på vippen att lossna kan man nästan blåsa bort det. Bara man inte "drar" i det alls, det ska lossna nästan som av sig själv. 

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Väljer verkligen skäggagamer ett ställe att skita på när de blir äldre? Hos leopardgeckos är det väldigt vanligt, men jag har aldrig hört att skäggagamer gör på detta sätt, och min skäggagam gjorde det definitivt inte.

234
50
costanza:

Nej skäggagamer väljer absolut inte ett speciellt ställe, min pärlödla gör det hela tiden dock vilket jag är tacksam över :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 13
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild