Frågor och svar om Skäggagamer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 13

30
0
Kapten_Kroon:

Köpte en sån salladsmix, med machete, röd och grön blau-nånting. Men den va så ointressant att det är sjukt, den rör inte grönsakerna. Byter varje dag men inget sker så får se om den tar nått snart. Ska ner och kolla lysrör idag för jag byter mitt oavsett, det är så gammalt att det är nog på g att slockna ändå. 
För nu kör jag med en 75 w lampa utan uv såg jag igår. Och sen satte jag in en 50 w utan uv till för jag får inte upp temperaturen i terrariet så ska ner nu och kola efter både matta och lysrör för detta går inte! =P

43
2
Emmanfemman:

Ett tips om den inte tar salladen är att handmata och skaka lite på salladen. Det rör ju sig inte så som syrsor och triggar ju inte jakt precis. Ibland äter inte min kille på hela dagen, sen lessnar jag och skakar lite på salladsskålen så ärtorna rör sig, då äter han gladeligen! 

Men ofast handmatar jag honom, dels för att få han lite tamare och för att det känns bra att ha lite koll på hur han tuggar och så har jag en chans att kika in i munnen lite!

234
50
costanza:

Brukar också handmata några salladsblad varje dag så jag vet att den får i sig vätska då jag aldrig sett den dricka ur vattenskålen. Som jag skrev tidigare så brukar gröna bönor vara en favvo för skäggisar ;)

223
6
Susanne:

Tips. Alla de skäggisar jag har haft hemma har druckit om jag droppat vatten på nosen (jag använder en sån där röd gummituta som brukar ligga i Revaxör förpackningar). Huvudet är ju så finurligt konstruerat att droppen rinner ned till munnen och kommer inte in i näsborrarna. När man droppat några gånger brukar tungan åka ut och dom börjar dricka. När jag gjort samma sak i badet så kan en del böja huvudet och börja dricka ur badvattnet. 

30
0
Kapten_Kroon:

Nu har den börjat äta ordentligt i alla fall, eller ja, mycket bättre än i början! Den käkade 2-3 st mini lackor första dagarn sen sket den i allt jag la ner. Klämde 6 lackor och en mjölmask innan den tröttnade igår så det känns ju bra att den fått en stor måltid i alla fall. 
Jag testade att lägga några mjölisar i salladen men den hade kirurgisk precision och fick inte med sig något av bladen. 
Ska sätta mig nu och försöka skaka in några blad i munnen, och även försöka droppa lite vatten på nosen för jag vet ej om den har druckit. Den är i badet lite då och då om dagarna och vet inte om den dricker eller bara gottar sig..=D

Fick special beställa lysrör med för jag hade tydligen sånt som slutade tillverkas på 90 talet sa han i butiken!=P 
Men det kommer imon så nu ska det fan va 100% i terrariet! 
Men jag märker nu efter bara en vecka att jag har världens sämsta terrarie! Visst, storleken är skit bra. Men att inte kunna gå in från sidan utan alltid komma uppifrån är skit segt! Alltid flytta lysrör osv, skrämma den i onödan när man ska in och byta vatten osv...
Sugen på ett smidigare alltså! 

266
18
Jazen:

va inte orolig med salladen, min är också totalt ointresserad, det kommer säger folk.

Så länge han äter , skiter o ömsar så gör du nått rätt =)

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Tycker också den ser väldigt liten ut för att vara så gammal.
Självklart kan storlek skilja sig väldigt mycket. Jag har haft leopardgeckos, där ungar som kläckts någon månad senare har vuxit förbi sina äldre syskon.

Önskar dig lycka till. Får se om den växer så det knakar nu när den får gott om mat!

30
0
Kapten_Kroon:

Det går framåt! Idag har den käkat 5 kackerlackor och 6 mjölmaskar. Och testade ge den vatten från fingret och det gick för sig! =) Tog 3-4 droppar av dom 8 jag erbjöd. Så nu är det bara ömsandet som saknas, för skiter gör den!=P

223
6
Susanne:

Grattis! Det ordnar sig nog ska du se. Tålamod! :)

Skäggisar kan bli lite kinkiga vid öms, min vill inte göra någonting och tycker inte om att man tar i honom när han ömsar, rycker till om man kommer åt "ömsstället". Jag har funderingar om att huden kanske är väldigt känslig vid öms, kliar, kanske till och med gör lite ont. Nåt att tänka på när den börjar ömsa, att inte ta i den för mycket och vara mycket försiktig? 

Är det någon som har läst nåt bra ang. öms på skäggisar och övriga ödlor?   Man vet ju att de drar sig undan, en del vill inte äta etc. - vad det egentligen beror på? Fast det är möjligtvis svårt att veta med säkerhet, även för en expert,  om man inte ömsat själv vill säga och vet precis hur det känns. Skratt. 

30
0
Kapten_Kroon:

Ja nu känns det bättre, men jag tror det kan vara en vanesak med. För om den fick mat vatannan dag hos uppfödaren och nu varje dag så kanske den måste vänja magsäcken lite. Så aptiten kommer nog bara öka för varje dag. Ska hämta nya uv lysröret idag så då kommer den få friska uv strålar och då tror jag det ökar på ännu mer när den känner sig "laddad"..=D

Angående ömsningen tror jag det är som för oss när vi flåss, det kliar och kan vara ömt på vissa ställen. Morsans polare hade skäggis och den gillade när man pillade bort flagor. Så det är nog väldigt olika det där. 
Är det inte vissa arter som äter sitt ömsade skinn? 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 13
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild