Frågor och svar om Skäggagamer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 13

266
18
Jazen:

ang sand så körde jag ihop rådasand med torv, alla kör olika =)

67
2
jens:

okey :)

14
2
Elwoonz:

Bör man klippa klorna på skäggisen? jag har precis som jens tagit över en misskött skäggis precis och vet inte allt för mycket om dem, läser en del dock. Har aldrig läst något om att klippa klorna men min fastnar med klorna i varandra (bak och fram bens klor slår ihop sig) när han springer osv. Hade uppskattat tips om vad som kan göras, klippa eller ej? och isåfall hur? hehe.

Tack på förhand.

Medlem i SHF
32
2
Rosenrot:

Jag har fått lära mig att man inte ska klippa klorna på skäggisar. De behöver korkbark att klättra på och lite olika utmaningar så att de får använda klorna. Lycka till med din nya skäggis:-)

1159
626
Temla:

Och jag har lärt mig att man ska klippa klorna om dom börjar växa fel.. kroka sig så de får svårt att gå till exempel. Men det är klart, naturligt slitage är ju bäst, men ibland blir det ju inte så när de lever i fångenskap. När man klippt klorna dock så förlorar de den vassa spetsen så de får svårare att klättra. Jag klippte klorna på mig stora skäggis för länge sedan och de är fortfarande trubbiga. 

269
60
Jonas:

får man krokiga klor och liknande bör man nog se över sin kalk/uvb. krokiga klorna är det minsta problemet då:)

aldrig klippt kommer inte att klippa heller. då dom sköter det där bra nog själva.

1159
626
Temla:

Inte krokiga direkt.. menar om dom blir långa och böjer sig för mycket så det blir svårt att gå. Den kan ju aldrig bli samma naturliga slitage på klorna i ett terrarium som det blir i naturen så ibland kan det nog behövas om det inverkar på skäggisens förmåga att gå ordentligt. Har inte klipt klorna på någon annan och har bara gjort den en gång. Jag tror att i de flesta fall är det helt onödigt. 

14
2
Elwoonz:

fick se något roligt igår, min skäggis började typ leka runt i vattnet, typ som om han ville/försökte simma. Är simma något de tycker om/vill göra? :D 

69
1
Virtuousblue:

Någon som kan säga vad ``normalvikten`` brukar ligga på, på skäggisar som är 2 år ca? 

269
60
Jonas:

finns väll ingen direkt "normal vikt" men du ska väll vara över 350gram iaf.

beror mycket på längd/äggläggning med mer.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 13
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild