Frågor och svar om Skäggagamer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 13

225
4
ia_:

Bra att du tog hand om dem om de hade det dåligt! =D

Finns ett rätt bra faktablad här (länkar också: www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=p_vitticeps) om skäggisar.

Skulle rekommendera att byta bottensubstrat, då det finns en rätt stor risk för bakterier om med bark hos ödlor. Sand/jord funkar jättebra och är dessutom mycket billigare! =)

När du börjar mata dem med insekter/grönsaker kan du slippa torrfodret helt, det är bara onödiga pengar. Ger du dem rätt grönt och proteiner är det mycket bättre än torrfodret dessutom.

Lycka till med nya terrarierna och skäggisarna förresten! =D

67
2
jens:

a jag har läst den ett antal gånger nu ;) 

torrfodret ligger oftast framme så dom får välja själva lite om dom vill ha 

tacktack det ska nog gå bra :)

67
2
jens:

vad bör skäggagamer ha för natt tempratur? 

det står inte på fakta bladet 

67
2
jens:
 · 13:17

killen är sjuk och undernärd som fan
han är väldigt dålig

han orkar ju knappt röra sig

jag skulle behöva en ålder siffra om du har de?
blir lättare o få han frisk då

nu äter han 6 stora dubia om dagen plus vitaminer-kalk
ville bara att du skulle veta de.

Anmäl · 14:10

Ingen aning hur gammal han är men runt 4-5 år ! Han var inte sjuk här vad jag märkte....

Anmäl · 14:37

undernäring är inget som händer på nån veckan man ser ju benen på stackars

även dom första dagarna kändes de som en påse på magarna på alla ödlor nu är dom stora och lite motstånd när man tar upp dom

Anmäl · 14:46

Ok, hoppas du lyckas bättre med dom, jag gjorde mig av med dom för att jag inte har tid, kunskap !

225
4
ia_:

Vet inte riktigt vad ovanstående inklipp är tänkt att förmedla, men om du har en väldigt mager skäggis kan du sticka åt den ett par pinkisar. 

Är typ bara fett i dem, så det är inte foder i den bemärkelsen, mer som en temporär fett"boost". =)

67
2
jens:

hur personer sköter sina djur ibland..

nu äter han sallad iallafall, men är inte zophobas rätt fet oxå?

225
4
ia_:

Jo, rätt så.

Här finns lite jämförelseinfo om du är intresserad. :)

Gnagare: www.pawsforthought.co.uk/nutritional-value-of-prey-items-for-snakes-page-69

Insekter: www.pawsforthought.co.uk/nutritional-value-composition-of-livefood-invertebrates-page-81

Och här är en annan sida med ännu fler insekter: bamboozoo.weebly.com/the-feeders--bugs.html

67
2
jens:

najs ska ta en titt på de :)

158
19
Johanon:

Jag har funderat på en sak ang skäggisar.

Varför är det så många som rekommenderar enbart sand som bottensubstrat?

Det är väl inte ens ett direkt bra alt för skäggisar, inte direkt något dom kan gräva hålor i etc.

Tragiskt om det bara är en sk kostnadsfråga.

mvh

225
4
ia_:

Vem är det som rekommenderar det? 

Gissar på att man säger så för att "det alltid har varit så". Brukar vara den vanligaste anledningen till att folk fastnar i gamla rön. =)
Sen kan jag tänka mig att många tänker sand aoutomatiskt bara för att det är en ökenlevande ödla.

Jorden (som rekommenderas att blanda med) är ju mycket för fuktnivån, det kan helt enkelt bli för torrt för både skäggisen och microklimatet med enbart sand. Tror inte man riktigt tänker på det alla gånger.

Sen tror jag inte det handlar mycket om kostnader. Den jorden jag köper är iaf mycket billigare än sand! ^_^

Logga in för att posta i forumet
Sida av 13
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild