Brokensynapse skrev:
Som jag skrev så sköts det på rätt sätt så ser jag inget fel med det men jag personligen anser att håller inte rummet rätt temp, som exempel jag själv här hemma har det kallt i resten av lägenheten så att ta ut en orm från sina ca 30 grader varma terrarium till ett rum som håller 19 grader sen lägga den på ett golv som säkert är kallare för att kolla på det anser jag är inte riktigt rätt väg att gå och jag liknar det med tortyren man själv fick utstå i skolan med att hoppa ner i det förbannade romerska badet, trots att jag är luden så tror jag att jag krympte ihop och dog lite inombords och det är väl där vi i dom olika "lägrena" behöver hitta en gemensam grund som vi senare kan lära ut till nybörjare om korrekt hantering. Och jag påstår heller inte att jag har en 100% korrekt hantering heller utan vi är aldrig fullärda men så länge vi bråkar om vad som är rätt utan att lära oss av varandra så lär denna fråga inte vara löst på länge.
Nu säger jag inte att du gör så utan jag tog ett exempel för att lättare förklara min tankegång i ett svar till dig.
Måste säga att jag håller med dej där.
jag va inne på samma spår, man ska hantera sina djur med respekt. Allså inte ta ut sin ödla eller orm och sedan lägga ner dom på golvet, det är inte rätt, speciellt inte nu på vintern.
Senast jag tog ut och kolla till mina booer va ca 3 veckor sen o det tog ca 10 minuter, o jag tar aldrig ut dom från rumet där ormarna är i. O snart ska dom mer till lokalen, då kommer kag nog inte ha så mycket tid till att hantera. Men men jag tror att lite hantering är bra, jag kommer i alla fall försöka och göra det lite då o då, för att inte ormarna ska dö av stress när jag väl behöver ta i dom. Nu får var o en tycka vad dom vill. Alla kan inte vara ense om allt så är det bRa. Peace :)