Mexikansk kungssnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

953
1840
peter54:
Frågan är om vi inte ska ta och återuppväcka "nigrita-kategorin" i bildarkivet. Dels för att majoriteten av både den lekmannamässiga och den professionella herpetologiska kåren motsätter sig 2010 års nya taxonomiska rapport och dels för att undvika att folk lägger bilder i fel kategori i brist på en lämpligare.

1685
794
fluffis:
peter54 skrev:
Frågan är om vi inte ska ta och återuppväcka "nigrita-kategorin" i bildarkivet. Dels för att majoriteten av både den lekmannamässiga och den professionella herpetologiska kåren motsätter sig 2010 års nya taxonomiska rapport och dels för att undvika att fplk lägger bilder i fel kategori i brist på en lämpligare.

Det är ju ett alternativ. Jag tycker det är så synd när det blir fel. Det är ju inte helt enkelt för folk att följa alla förändringar heller. Det är likadant med Pantheropis, en jäkla soppa :)

953
1840
peter54:

Gjorde rent några terrarier idag och passade på att plocka ut "Twister" i solskenet en stund. Han är en variabel kungssnok (Lampropeltis mexicana thayeri) "milksnake phase". Han blir fem år i sommar. Den här ormen har aldrig varit något matvrak, men det verkar som han försöker ändra på det, för de senaste två månaderna har han tagit två 20 grams f/t möss med ungefär 10 till 14 dagars mellanrum.

20
19
zeek:
Tänkte leta efter 
Lampropeltis mexicana mexicana
Eller
Lampropeltis mexicana thayeri
På mässan i slutet av månaden. 
Men skulle gärna vilja ha 2 st unga. 
Kan man köpa dom som små och ha dom ihop och växa upp tillsammans. 
Detta får bli mitt insteg i ormvärlden. 

953
1840
peter54:
zeek
Det är aldrig en bra idé att ha ormar ihop och speciellt inte opportunistiska arter, det kan lätt hända att den ena får sig ett dyrbart skrovmål. Små juvenila mexicana kan bo hela första året i petbox om man börjar med en medelstor och flyttar uppåt i storlek eftersom ormarna växer. Mina ettåriga thayeri går fortfarande i varsin petbox av den största modellen.

20
19
zeek:
Har 2 st exo terra 30x30 som är lediga kan ju använda dom. 
Kommer hålla en hököga på mässan och hoppas jag hittar fina djur. 

953
1840
peter54:
zeek
Glöm inte att säkra springan om det är skjutglas på terrarierna, juveniler tar sig ut igenom en 3 mm springa.

7
2
FilthyGoon:
peter54 skrev:
Micke76
Det där är inte samma som jag pratat om. Det där är svart kungssnok (Lampropeltis getula nigra) från området mellan floderna Missouri och Mississippi. Det är en helt annan orm som inte är helsvart och inte lever på samma sätt som den mexikanska svarta kungssnoken.

Den här svarta kungssnoken är inte vanlig alls i terrarier och jag har faktiskt aldrig sett en sådan i Sverige. Den spräckliga kungssnoken finns här, mitt gamla avelspar går i Sthlm och det finns ungar hos Herpers Choice i Uppsala från det paret.

Du har möjligtvis inte snappat upp nån som har en nigra sedan du skrev detta inlägg?  :)

6
0
axlluddwig:
Micke76 skrev:
Aha! Ja, jag menade alltså den svarta ormen som du la upp i min andra tråd. Så den är kalifornisk?

En svart mexikansk kungssnok kostar ca 1400 för hane och 1800 för en hona! 

Medlem i SHF
130
63
Majste:
FilthyGoon skrev:

Du har möjligtvis inte snappat upp nån som har en nigra sedan du skrev detta inlägg?  :)

HerpersChoise har dem ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild