Mexikansk kungssnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

116
54
Micke76:

953
1840
peter54:
Micke76
Det där är inte samma som jag pratat om. Det där är svart kungssnok (Lampropeltis getula nigra) från området mellan floderna Missouri och Mississippi. Det är en helt annan orm som inte är helsvart och inte lever på samma sätt som den mexikanska svarta kungssnoken.

Den här svarta kungssnoken är inte vanlig alls i terrarier och jag har faktiskt aldrig sett en sådan i Sverige. Den spräckliga kungssnoken finns här, mitt gamla avelspar går i Sthlm och det finns ungar hos Herpers Choice i Uppsala från det paret.

116
54
Micke76:
Ok....... Jag börjar förstå varför du uppmanar folk att använda det latinska namnen i stället här på forumet för att undvika missförstånd ;)

Den svarta som du la upp i min tidigare tråd är alltså en Lampropeltis getula nigrita?

1685
794
fluffis:
Sen kan man undra hur någon kan vara så dum att de döper ormarna med så lika namn! :D Jag misstänker att en del medlemmar här på sidan har klassat sina "nigritor" fel.

116
54
Micke76:
fluffis skrev:
Sen kan man undra hur någon kan vara så dum att de döper ormarna med så lika namn! :D Jag misstänker att en del medlemmar här på sidan har klassat sina "nigritor" fel.

Ja, fast å andra sidan är det kanske som Peter säger, att den sorten inte finns i Sverige. Men jag håller med, namnen är verkligen lika. 

1685
794
fluffis:
Jag kollade nyss i registret över kända arter och där står att 9 medlemmar har Lampropeltis nigra. Jag antar att en hel del av dem (eller alla?) har letat efter Lampropeltis getula nigrita som de inte hittat och valt fel art helt enkelt. Kan det vara så?

116
54
Micke76:
Den är tydligen inte helsvart....

953
1840
peter54:
Jag tvivlar på att någon har en L. g. nigra, men jag säger inte att det skulle vara omöjligt. Det brukar vara ganska lätt att skilja dem åt med ögat. Nigra har exempelvis nästan alltid mönstrade läppar och det saknar nigrita. Nigra brukar också ha lite miniprickar i gult eller vitt över ryggen och mönstrad buksida, vilket nigrita ytterst sällan har som vuxen.

Juveniler kan man inte lika lätt skilja, de kan se ut lite hur som helst. Juvenila nigrita säljs exempelvis rätt ofta som L. g. splendida, ökenkungssnok, vilket inte är konstigt eftersom deras utbredning angränsar till varandra och naturliga korsningar är vanliga. De generna slår igenom emellanåt, åtminstone som nykläckta kan de ha tydliga sådana spår.

953
1840
peter54:
Jag har tittat igenom bildarkivet på de 14 bilder som ligger under svart kungssnok (Lampropeltis nigra) och där finns ingen orm med "målade" läpplåtar. Inte heller finns någon med tydliga ljusa mönster vid buklinjen. På några bilder kan man se små prickar i vitt/gult, men de bilderna visar en juvenil, vilket gör att man inte kan säga säkert vad det rör sig om för orm. Jag är tveksam till om någon enda av bilderna verkligen visar en L. nigra.

Någon av ormarna ser ut att vara brun. Det kan vara att ljuset spelar kameran ett spratt, eller att ormen ligger i öms. Om inte, skulle jag tro att det handlar om en "chocolate california kingsnake".

1685
794
fluffis:
peter54 skrev:
Jag har tittat igenom bildarkivet på de 14 bilder som ligger under svart kungssnok (Lampropeltis nigra) och där finns ingen orm med "målade" läpplåtar. Inte heller finns någon med tydliga ljusa mönster vid bukkanten. På några bilder kan man se små prickar i vitt/gult, men de bilderna visar en juvenil, vilket gör att man inte kan säga säkert vad det rör sig om för orm. Jag är tveksam till om någon enda av bilderna verkligen visar en L. nigra.

Någon av ormarna ser ut att vara brun. Det kan vara att ljuset spelar kameran ett spratt, eller att ormen ligger i öms. Om inte, skulle jag tro att det handlar om en "chocolate california kingsnake".

Ahh, vad bra :)

Det känns nära till hands att alla skulle vara nigritor känner jag. Dels är det en lite halvt populär art. Men framförallt tror jag att inte alla känner till namnbytet och att de ska tagga bilderna som Lampropeltis californiae och har helt enkelt letat efter ett namn med "nigr" eller liknande i registret.

Om man vill göra något åt detta så kanske man kunde sätta en liten text under Lampropeltis nigra som förklarar att nigritan ska taggas som californiae. Men det blir kanske för bökigt :) Det är jobbigt med ormar som byter namn :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild