Mexikansk kungssnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

116
54
Micke76:
Jag har en liten fråga om Mexikansk kungssnok. Skiljer den sig mycket från den Kaliforniska kungssnoken vad gäller temperament, skötsel, storlek, terrarium, lättare/svårare att få handvan mm?

953
1840
peter54:
Den mexikanska kungssnoken är uppdelad i tre underarter nominatformen inräknad. Den lever i bergen på relativt hög höjd, vilket innebär att den trots sitt mexikanska ursprung, behöver ganska låg terrarietemperatur, inte över 27°C. De är generellt sett mindre än exempelvis kalifornisk kungssnok, men det finns exempel på individer som dragit iväg uppåt 140 cm, även om de normalt ligger runt metern i längd.

De är vanligen lugna och trevliga, ganska nyfikna och kommer ofta fram när man rör sig nära terrariet. Lätta att hantera med ganska lite hantering, jag plockar ut mina kanske 3-4 gånger per år och de lugnar sig snabbt i händerna efter den sedvanliga sprattlingen just när jag lyfter ut dem. Terrariet inreds ungefär som för kalifornisk kungssnok, möjligen ännu mer sten och sand/grus. 

1 San Luis Potosi kungssnok (Lampropeltis mexicana mexicana), nominatform

2 Durangokungssnok (Lampropeltis mexicana greeri)

3 Variabel Kungssnok (Lampropeltis mexicana thayeri) Leonis phase

3 Variabel kungssnok (Lampropeltis mexicana thayeri) milksnake phase

Kort beskrivning, San Luis Potosi: Vanligen mörkt grå grundfärg, ofta murrig i färgerna, särskilt när de blir äldre. Den minst förekommande i terrarier just på grund av det. Mitt exempel här är ovanligt färg- och kontrastrik.

Durangokungssnok (Greers kungssnok). Grå till beige grundfärg med röda eller orange bandning som oftast är tunn/smal, mitt exempel har ovanligt breda röda band.

Variabel kungssnok (Thayers kungssnok). Finns i tre grundvarianter; helsvart (bild saknas), Leonis phase som är grå, beige, gulaktig, olivgrön eller orange i bottenfärgen med tunna svarta eller svartröda tecken i form av brutna ringar. Milksnake phase med trefärgade ringar/band från riktigt ljusa till riktigt mörka.

116
54
Micke76:
Ok, men fortfarande ca 2/3 torvmull och 1/3 sand då? Anledningen till att jag undrade var att jag läste i en bok som heter "Common kingsnakes plus related species" där stod det att den svarta mexikanska kungssnoken inte var lika populär pga bristen på färger och sitt aggresiva temperament.

Är dom svåra att få tag på? Har läst att Mexico har rätt stränga regler för att föra ut djur ur landet. Vad ligger dom på i pris ungefär?

953
1840
peter54:
Jag har inte någon bra koll på fördelningen sand/torvmull. Jag gör alltid så att jag först lägger ut ett lager torvmull över hela bottenytan och plattar till i den halva av ytan som är närmast skjutglasen för att sedan lägga sand och grus ovanpå toven där. Den bakre halva ska ju inrymma gömslen och fuktbox, så där låter jag torven ligga lös så att det ska bli mjukt att ligga i gömslena.

Bristen på färg, hur gammal är den boken? Hmm, det handlar säkert om att majoriteten av mexikanorna är grå, men numera finns fantastiskt fina färger. Jag tycker inte att de exemplar jag har är färglösa ;) Jag har hittills aldrig stött på en mexicana med dåligt temperament. Det finns gott om greeri och thayeri inom terrariehobbyn. Inga mexikanska ormar kommer ut ur Mexiko nu annat än någon enstaka som smugglas ut. De exemplar som finns inom hobbyn är alla ättlingar till de exemplar som tidigare förts ut ur landet i forskningssyfte.

Grundformen av thayeri ser oftast ut ungefär så här och det är väl därför de inte har vunnit så stor popularitet.

Priserna är moderata, jag har som mest betalas 500 skr för en mexicana.

953
1840
peter54:
Jag har också en femårig hane av L. m. thayeri "milksnake phase" mörk variant till skillnad från den ljusa i mitt första inlägg. Har ingen färsk bild, men så här såg han ut när han var juvenil.

953
1840
peter54:
Micke76
Du skrev att du läst om den "svarta mexikanska kungssnoken". Det är ingen L. mexicana, utan en getula, alltså samma art som kalifornisk kungssnok och den jag la in en bild på i din andra tråd. Den svarta varianten av Lampropeltis mexicana thayeri är en färgvariant av variabel kungssnok (Thayers kungssnok).

Mexikansk svart kungssnok (Lampropeltis getula nigrita), eller om man ska följa den nya taxonomiska kartan från 2010, vilket majoriteten inom terrariehobbyn och mer än hälften av vetenskapen väljer att inte göra, är namnet Lampropeltis californiae, dvs bara en svart sydlig variant av den kaliforniska kungssnoken, de blir omkring 130-140 cm långa, ibland mer.

Variabel kungssnok (Lampropeltis mexicana thayeri) svart fas. Vanligen runt 1 meter, men större exemplar finns, uppåt 140 cm.

Vid första anblicken kan det vara svårt att skilja dessa två svarta ormar åt, men får kolla noga för att kunna avgöra.

116
54
Micke76:
Aha! Ja, jag menade alltså den svarta ormen som du la upp i min andra tråd. Så den är kalifornisk?

953
1840
peter54:
Nja, det finns en ny DNA-baserad taxonomisk rapport som kom 2010 som menar att L. g. nigrita är en sydlig svart variant av den kaliforniska kungssnoken. Majoriteten av den herpetologiska världen invänder mot det.

116
54
Micke76:
Ok, men då skiljer den sig inte direkt från andra kaliforniska kungssnokar? Samma skötsel och temperament? Betraktas den som ovanlig? Vad ligger den på i pris ungefär? Det var den här boken jag pratade om förresten.

953
1840
peter54:
Ja, precis samma skötsel och miljö som för den kaliforniska. De finns att få tag på i Sverige, inte jättevanliga, men de tillhör inte de ovanliga heller. Svensk uppfödning finns. De ligger i pris ungefär som andra kungssnokar mellan 300 och 500 kr för juveniler.

Jag har inte läst den boken, men eftersom den är hyfsat modern tycker jag att det är lite märkligt att det står som du beskrev. Det stämmer inte alls med mina erfarenheter.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild