Den mexikanska kungssnoken är uppdelad i tre underarter nominatformen inräknad. Den lever i bergen på relativt hög höjd, vilket innebär att den trots sitt mexikanska ursprung, behöver ganska låg terrarietemperatur, inte över 27°C. De är generellt sett mindre än exempelvis kalifornisk kungssnok, men det finns exempel på individer som dragit iväg uppåt 140 cm, även om de normalt ligger runt metern i längd.
De är vanligen lugna och trevliga, ganska nyfikna och kommer ofta fram när man rör sig nära terrariet. Lätta att hantera med ganska lite hantering, jag plockar ut mina kanske 3-4 gånger per år och de lugnar sig snabbt i händerna efter den sedvanliga sprattlingen just när jag lyfter ut dem. Terrariet inreds ungefär som för kalifornisk kungssnok, möjligen ännu mer sten och sand/grus.
1 San Luis Potosi kungssnok (Lampropeltis mexicana mexicana), nominatform
2 Durangokungssnok (Lampropeltis mexicana greeri)
3 Variabel Kungssnok (Lampropeltis mexicana thayeri) Leonis phase
3 Variabel kungssnok (Lampropeltis mexicana thayeri) milksnake phase
Kort beskrivning, San Luis Potosi: Vanligen mörkt grå grundfärg, ofta murrig i färgerna, särskilt när de blir äldre. Den minst förekommande i terrarier just på grund av det. Mitt exempel här är ovanligt färg- och kontrastrik.
Durangokungssnok (Greers kungssnok). Grå till beige grundfärg med röda eller orange bandning som oftast är tunn/smal, mitt exempel har ovanligt breda röda band.
Variabel kungssnok (Thayers kungssnok). Finns i tre grundvarianter; helsvart (bild saknas), Leonis phase som är grå, beige, gulaktig, olivgrön eller orange i bottenfärgen med tunna svarta eller svartröda tecken i form av brutna ringar. Milksnake phase med trefärgade ringar/band från riktigt ljusa till riktigt mörka.