DannyF skrev:
nja larm till mobilen är lite overkill när jag har terrariet i lägenheten :P hade det varit i lokal så absolut :)
DannyF skrev:
inte mycket att göra på jobbet just nu så sitter och funderar lite på hur jag ska få till belysningen när jag har byggt om taket i terrariet till glastak.
antingen så sågar jag ut hela taket men sparar 10cm åt varje håll. eller så blir det två hål för att slippa fästa om värmepanelen i mitten, å andra sidan så kan jag ju ha värmepalenen på annat ställen än i mitten som jag måste ha just nu pga belysningen.
delar med mig lite av mina funderingar, skriv gärna va ni tror om dem.
alternativ 1:
färdiga led spots, kollat lite snabbt och där hittar jag som bäst en spot som avger 800 lumen och då lär jag ha 10-15 spottar om jag ska få tillräcklig med ljus.
Fördel: lättare att byta när det går sönder, blir inte speciellt varma.
Nackdel: tar mycket plats,vet ej hur många jag får plats med, svårare att blanda olika färgtemperaturer då jag har svårt att hitta spottar som ger mer än 400-500 lumen.
alternativ 2:
köpa lösa led chips på 10 watt/st som enligt försäljarna på ebay säger avger 800-1100 lumen /st. och bygga en egen lysramp med värme avledare med fläkt på. kanske även vattenkylning?
Fördel: tar mindre plats, billigare, brutalt mycket mer ljus/yta, har ju redan transformator att driva dem med, bör kunna driva 28 led lampor på 10w/st med mina 72w transformatorer vilket jag har 4 st av. alltid roligt att bygga :)
Nackdel: uppskattningsvis 1-2 timmars jobb + torktiden på värmelimmet när det går sönder. hur varma blir de trots kylning? klara de att ligga med led lampan direkt imot glasrutan? bör ha ledchippet/spotten ligga direkt imot glaset för att förhindra att en del av ljuset reflekteras tillbaka.
alternativ 3:
lysrörsarmatur.
fördel: lägga i färdig armatur i från tex biltema på 2 x 54 W, lättaste sättet att byta om det går sönder.
nackdel: blir väldigt dyrt 2 x 54 W armaturerna kostar 319kr (utan lysrör), tar massor med plats, får max plats med 3 armaturer och får ja då tillräckligt med ljus?
Ev koppla vibrator från en telefon med till ljuset så du uppmärksammas på det även under dagtid?
Alternativ 1: Inget som säger att ledsen behöver ge ut lika mycket ljus, det är ändå det kallvita du vill ha som bas sen kan andra, klenare leds, med andra färgtemperaturer, det bör ändå ge effekt. Jag hade valt detta även om alt 2 verkar roligare :-P
Alt 2: Vattenkylning behövs inte på leds utan i värsta fall räcker en kylfläns (aluminiumbit). Jag är lite osäker men tror 10W klarar sig utan kylning. Jag tror inte ledens reflektion i glaset påverkar så mycket så det är något att bry sig om.