Paludarium på G

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 27

179
47
Reptilmannen2002:
Riktigt snyggt paladarium

376
359
a6lex:
Hoggaforfan skrev:

Relä till bilar kanske har något?
www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-2000017796/
Conrad har en del med

Jag har för mig att vinkelslip och metallsåg fungerar bra på plexiglas men kan ha blandat ihop materialen.

Skulle tro det är för kort brytaravstånd på ett 12v relä. Kommer nog hoppa spänning i relät fast det är brutet. Den jag länka på Kjell har styrström 24v och kan bryta/slå till 240v.

342
183
DannyF:
man tackar man tackar! 

ser man det missade jag. kanske kan va något med reläet du länkade då :) frågan är bara om det är värt vad det kostar samt hur mycket det blir att göra. måste ju ha en 24v strömkälla då som styr reläet och sen måste jag ju även koppla in lampor som klarar 24v alternativt motstånd.

slår reläet bara av pumparna så kmr ja ändå missa att fylla på så lampan är ett måste. det jag pysslat med nu har kostat ca 60 kr med två ficklampor och lite superlim. allt annat har haf haft liggandes hemma redan. men ja blir säkert bygga sugen igen så vem vet. 

2966
1648
Hoggaforfan:
DannyF skrev:
man tackar man tackar! 

ser man det missade jag. kanske kan va något med reläet du länkade då :) frågan är bara om det är värt vad det kostar samt hur mycket det blir att göra. måste ju ha en 24v strömkälla då som styr reläet och sen måste jag ju även koppla in lampor som klarar 24v alternativt motstånd.

slår reläet bara av pumparna så kmr ja ändå missa att fylla på så lampan är ett måste. det jag pysslat med nu har kostat ca 60 kr med två ficklampor och lite superlim. allt annat har haf haft liggandes hemma redan. men ja blir säkert bygga sugen igen så vem vet. 

Ett larm till telefonen kanske? 

a6lex skrev:

Skulle tro det är för kort brytaravstånd på ett 12v relä. Kommer nog hoppa spänning i relät fast det är brutet. Den jag länka på Kjell har styrström 24v och kan bryta/slå till 240v.

El är inte min starkaste sida så var mest en idé men kunskap och elläran överlämnar jag till er två :-P

342
183
DannyF:
nja larm till mobilen är lite overkill när jag har terrariet i lägenheten :P hade det varit i lokal så absolut :)

342
183
DannyF:
lite bilder som lovat.
hade inget glas att fästa saker inne i akvariet så blev en lösning av plexi igen som går att plocka bort om man vill.

först var tanken en annan konstruktion med mindre flotör där flotören skulle sitta fast i strömbrytaren och koppla på strömen med hjälp av flotörens tyngd när nuvån sjunker. och med tanke på mindre flotör så kapade jag fjädern som sitter i strömbrytaren. och därav gummisnodden som ersätter fjädern :)

lampan sitter på en skiva plexiglas och jag vill kunna ta bort nivåvakten utan att plocka bort lampan ifall det skulle behövas eller vice versa.
fick improvisera lite här, hade bara han kontakten hemma så blev en hemmagjord hon kontakt. men men det funkar ju :)

lägsta nivå innan lampan tänds, kan sjunka 2-3 cm till innan pumen börjar ta in luft.

lite väl ljust i rummet så ja lär inte märka att lampan lyser dagtid.

det sammlas en hel del flytväxter och skit i sumpen och måste därför ta bort den och skrubba rent med någon månads mellanrum så har gjort ett försök att ha kvar skiten i terrariet istället, får väl se hur det går framöver.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
På riktigt: Det skulle kunna stå på den vackraste tropikhus och ändå vara snyggare än alla andra tarrarium. OTROLIGT!!!!!!!!

342
183
DannyF:
ormen gillar att bada på nätterna har jag märkt, inte så ofta ja märker det dock. han/hon simmar ofta med huvudet under vattnet men så fort ja tänder i köket för att lyckas ta ett kort på det så sticker den upp huvudet över ytan.
badande ormar kan ju vara ett tecken på kvalster, men tvivlar på det i detta läget. ser inget när jag kollar noga på nära håll samt att ja inte har inhandlat något som skulle kunna medföra några kvalster.

342
183
DannyF:
EmanuelKarl skrev:
På riktigt: Det skulle kunna stå på den vackraste tropikhus och ändå vara snyggare än alla andra tarrarium. OTROLIGT!!!!!!!!

oj tack så mycket :)
är dock en del kvar innan jag är nöjd, lite dåligt med växter i terrariet nu både i vattnet och på land, har inte blivit av att inhandla några än (fast att det har varit igång i snart två år uhm...) å andra sidan så har belysningen varit rätt kass på senaste tiden då led stripsen inte lyser speciellt starkt när dom blir gammla.
men det blir nog bättre när jag får i glas i taket så att ja kan köra vanliga spottar eller lysrör. mossan på väggen mår väl okej, men det syns att mossan i vattnet inte mår speciellt bra, lite brun aktig i färgen.

342
183
DannyF:
inte mycket att göra på jobbet just nu så sitter och funderar lite på hur jag ska få till belysningen när jag har byggt om taket i terrariet till glastak.
antingen så sågar jag ut hela taket men sparar 10cm åt varje håll. eller så blir det två hål för att slippa fästa om värmepanelen i mitten, å andra sidan så kan jag ju ha värmepalenen på annat ställen än i mitten som jag måste ha just nu pga belysningen.

delar med mig lite av mina funderingar, skriv gärna va ni tror om dem.

alternativ 1:
färdiga led spots, kollat lite snabbt och där hittar jag som bäst en spot som avger 800 lumen och då lär jag ha 10-15 spottar om jag ska få tillräcklig med ljus.

Fördel: lättare att byta när det går sönder, blir inte speciellt varma.

Nackdel: tar mycket plats,vet ej hur många jag får plats med, svårare att blanda olika färgtemperaturer då jag har svårt att hitta spottar som ger mer än 400-500 lumen.

alternativ 2:
köpa lösa led chips på 10 watt/st som enligt försäljarna på ebay säger avger 800-1100 lumen /st. och bygga en egen lysramp med värme avledare med fläkt på. kanske även vattenkylning?

Fördel: tar mindre plats, billigare, brutalt mycket mer ljus/yta, har ju redan transformator att driva dem med, bör kunna driva 28 led lampor på 10w/st med mina 72w transformatorer vilket jag har 4 st av. alltid roligt att bygga :)

Nackdel: uppskattningsvis 1-2 timmars jobb + torktiden på värmelimmet när det går sönder. hur varma blir de trots kylning? klara de att ligga med led lampan direkt imot glasrutan? bör ha ledchippet/spotten ligga direkt imot glaset för att förhindra att en del av ljuset reflekteras tillbaka.

alternativ 3:
lysrörsarmatur.

fördel: lägga i färdig armatur i från tex biltema på 2 x 54 W, lättaste sättet att byta om det går sönder.

nackdel: blir väldigt dyrt 2 x 54 W armaturerna kostar 319kr (utan lysrör), tar massor med plats, får max plats med 3 armaturer och får ja då tillräckligt med ljus?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 27
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild