Stulen skäggagam, Expo Stockholm 31/1

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

2966
1648
Hoggaforfan:
Tja händer det så är ju det minsta de ansvariga kan göra är att ropa upp det i högtalaren, någon kan ju då ha sett något?
Bordsplaceringen borde ha rättats till.

Även om man bör ha det i baktankarna så är det ju också upp till ansvariga att göra vad de kan för att undvika det och ge försäljarna största möjliga chans de kan för att försvåra det för tjuvar.

205
203
Micke_E:
om man ska jobba brottsförebyggande skulle jag vara mer reaktiv med att ställa fram lådvis med djur där man inte kan ha uppsikt. På de mässor jag har besökt har det legat mängder med små lådor i långa rader och mycket folk runt om.  Jag skulle hellre ha skyltar som står högt så man ser vilka djur som finns och se så lådorna under större plexiskivor så de blir svårare att plocka upp utan att be om hjälp.. 

187
221
Moova:

Visst, plexiglas eller liknande vore ju en simpel lösning men jag kan tycka att det försvårar och skulle vara irriterande  både för mig och för säljaren. 

När jag är på mässa  köper jag nästan enbart spindlar och då kan jag tycka att det vore väldigt irriterande om jag ska behöva fråga försäjaren vid ett fullproppat bord om den kan ta upp en burk åt mig så jag kan kika på djuret ordentligt för att se om det verklgen är något jag vill ha och sen flytta en meter längre ner på bordet för att börja tjata om nästa gäng lådor jag vill titta på. 

Och jag är ju inte ensam om att vilja se på djuren ordentligt innan jag köper så det skulle ju bli kaos vid de borden som har mycket djur. 

Självklart är det ingens fel att detta hänt (förutom trähatten som inte vet skillnad på mitt och ditt)  men den simplaste lösningen vore ju att göra som redan är sagt, att placera säljarna bättre så de har ordentlig uppsyn över alla sina bord. 

Nu är det ju inte heller bara djur som säljs och alla som säljer tillbehör eller liknande kan ju inte direkt varken lägga en skiva över eller släpa med sig stora glasskåp att visa upp sina saker i. 

Hoppas verkligen att vi slipper sånt här löst folk i framtiden. 

1275
1725
Falk:
Pinsamt för den som åker fast, denne kan ju inte besöka fler mässor efteråt.

126
64
Mikachu:

Bara en sak ang att ropa ut i högtalaren.. Om man märker kort efter att ett djur eller en sak blivit stulen och ber arrangörerna att ropa ut att ett djur är stulet så blir ju tjuven också rädd, kanske försöker lura tillbaka djuret eller liknande och ffa så kommer ju tjuven att bli mera osäker nästa gång denne tänkt tjuva något.

Och även om det är vanligt vett att hålla koll efter snattare i folksamligngar på mässor (om man inte är som jag, eller andra som kommenterat samma sak, har tron om att folk inte gör något så dumt) så kan ju ett utrop göra att risken minskar för snatteri och det tar inte mycket tid av arrangörerna. Det är heller inget som ger en negativ inverkan på besökare (samma utrop händer ju på vissa pendel/tunnelbane stationer, i T-centralen osv) eller säljare så det finns inget att förlora på att göra ett utrop ett par gånger under mässans gång för att tjuvarna ska bli just rädda och vet att människorna där har ett extra öga på dom. :)

Annars så funkar det ju med lappar också, då alla i kön in står och väntar och taggar på att få komma till kassorna och läser det de ser för att fördriva tiden.. ''Snatteri polisanmäls'' , ''Arrangörerna vakar över er'' eller nått.. Såklart ska det inte vara anklagande texter, men så som de har i butiker överlag för att varna och också för att värna om mässans besökare som har med sig massa kontanter  i plånboken :)

1275
1725
Falk:

Ända sättet är nog att det sitter en plexiskiva eller liknande bakom men då blir det ju genast ett nytt problem och det är precis som det Moova beskrev. Säljaren kan inte ha armar överallt och lyfta fram burkar kors och tvärs när det står fullt med folk och kikar.

Skulle kanske funka med en annan typ av burk med hårdare plast som man kan fästa en wire i men det blir ett jäkla bök samt en massa arbete det också.

429
254
JACLAR123:
Min tanke var att man kunde ha liknande "grejer" som Värnamoozoo. De har någon svart ram av något slag. Så man kan se djuren, fast man kan bara dra ut lådorna vid säljarens sida. :) 

Se bild...

Denna bild är tagen av Happyluck och jag har fått godkännande att låna bilden av henne. :)

Mvh Jacob

126
64
Mikachu:
Jaa, JACLAR, sånna där är superbra! Gäller bara att hitta vart man köpter sånna så :) Lätta att använda, fina, visar bra och säkra från tjuvar :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Klart det finns inbrottssäkra lådor men det är nog en kostnadsfråga för många :) Speciellt om man som privatperson föder upp ett par reptiler i liten skala. 

Administratör
Medlem i SHF
565
711
Hanna:
Mikachu skrev:
Jaa, JACLAR, sånna där är superbra! Gäller bara att hitta vart man köpter sånna så :) Lätta att använda, fina, visar bra och säkra från tjuvar :)

platrack.weebly.com/ gör dessa.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild