Vad för ödla kan bo i denna lilla burk

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

104
29
Amandarinen:

Nej, jag skulle aldrig få för mig att ens köpa från någon som skickar ett djur med posten eller ens tänker tanken på att göra det. Det spelar ingen roll om djuret är tåligt eller om vädret tillåter, vill man ha ett djur så ser man till att man fixar hem dem på ett säkert och lagligt sätt. 

Jag förstår vad du menar men jag samtycker inte då det finns lag på det av en anledning.

Vad är det för tillstånd man måste ha för att skicka djur JACLAR123? Vart kan jag läsa om detta?

Det jag vet är att man måste ha ett visst tillstånd för att skicka FODERDJUR, men det är olagligt att skicka ryggradsdjur med posten då posten inte uppfyller kraven för detta. 

429
254
JACLAR123:
Det går nog att få tillstånd för att skicka små ödlor. Men har dock inte så mycket erfarenhet själv, så jag skriver det mesta i min egna tycke. Liksom folk skickar fiskar, räkor m.m. Så varför inte små ödlor? Alla har inte tillgång att gå på mässor om man bor längre upp i landet. Så jag ser ingen nackdel, att kunna skicka. Men näst intill allt jag skriver nu är subjektiv. 

104
29
Amandarinen:

Jag anser det inte rätt, du måste ju ändå förstå varför lagen finns? Antagligen har många djur gått åt pga att folk skickat per post, om du nu skulle köra en heatpack som håller i 48h? om ja inte minns fel, och det strular på posten och paketet blir kvar på terminalen över en helg eller vardag och inte står varmt, hur tror du ödlorna hade mått? Hade de överlevt om det börjat gå mot nollan? 

För mig spelar det ingen roll om de är tåliga djur, anser de inte rätt mot djuret att man skickar det på posten. 

Om man nu så himla gärna vill ha ett djur så ser man till att fixa transport. Nu vet jag inte vart uppåt i landet Tezza bor men det går alltid att lägga ut en annons här på terrariedjur och skriva att man söker transporthjälp, man vet aldrig när någon passerar närheten av ens egna ort. Senast förut idag såg jag en annons om att en erbjuder transporthjälp uppåt i landet. Så jag kör hellre en ''safe'' resa för djuret med bil än att skicka iväg på posten som också är olagligt och kanske får ett meddelande från köparen att ödlorna inte klarade transporten m.m 

Jag har sagt mitt, de jag anser är rätt. Vi alla är olika, men jag tycker inte man ska uppmana folk till att skicka med posten när det faktiskt finns lag på det av en anledning.  Ha en trevlig helg JACLAR, jag tycker du ska läsa lite mer om vad man får och inte får skicka och faktiskt förstå varför och av vilka anledningar man inte skickar ryggradsdjur med posten även fast de du skriver bara är subjektivt och en tanke. :)

343
119
Salig:
Posten är ju inte försiktiga för fem ören, saker kan bli borttappade och dyka upp en vecka sent, lådor kastas runt utan någon som helst tanke om vad som finns i dem... Nej. Att skicka djur via post stödjer jag inte. Alldeles för mycket risker med det.

104
29
Amandarinen:
Vill bara förtydliga att jag inte hyser några agg eller vill trycka ner dig JACLAR123, eller någon annan. Utan vill bara förklara vad som är rätt och fel. :)

429
254
JACLAR123:
Som jag sa, har jag sagt mycket enligt min åsikt. Man kanske inte ens kan få tillstånd att skicka. 

Jag kommer aldrig själv skicka djur själv på posten, utan detta var en tanke som ställde mig. Dock kanske fel tråd, men tanken kom upp vid att just personen inte hade någon bil. Det var dessutom en fråga till er andra, om ni visste mer än jag om hur det funkar. Eftersom jag såg det som en lösning. 

Jag hoppas alla får en bra jul! Mvh Jacob
Hanna:
Kan dock säga att transporthjälp alltid brukar gå att fixa! Det kanske tar lite tid, men gör man bara annonser på de ställen man kan så brukar det i regel lösa sig i slutändan. :)

429
254
JACLAR123:
Jo, de är det bästa alternativet. :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild