Fråga om ventilation på terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2052
780
psyjoh:
Ska faktiskt höra med min mors sambo nästa gång han kommer förbi. Har firma inom kyl och värmeteknik så det med ventilation borde han kunna. 

160
91
turboadde:
Men om fukten rör sig ut fort, borde inte luften också röra sig fort då? Är det inte luftombytet som driver ut fukten?

Är inte många särskilt äldre hus byggda av den prinsipen att luft tas in genom undersida av fönster och dörrar för att sedan ledas ut högre upp

En undran med är att om man har ventilationen högre upp än vid botten. Blir det samma drag i övre delen av terrariet då som man skulle haft vid botten om ventilationen skulle suttit vid botten eller blir hela flödet lugnare i terrariet då?

Du får ursäkta peter54 om det blir lite dumma frågor för dig som verkar kunna det där men jag hoppas du vill svara ändå :).

Tycker det är en viktig punkt att diskutera då du säger att den sortens terrarier som många kör med e dåligast av alla.

Sen har jag trädlevande arter så jag har ganska bra höjd på terrariet. Om jag har förstått det rätt så har du mest ormar och där är jag med på att så som du vill ha ventilationen funkar väldigt bra.

Det värsta av allt är att är att medans jag skriver det här börjar jag tvivla lite på mig själv och funderar på andra sätt att ventiler hehe.

Ett alternativ som jag funderar på lite är att ha kvar nättaket för att ställa lampor och så på och sen ha som en huv över med ventilation i kortsidan. Vad tror du om det peter? Vilken höjd borde jag ha ventilationen då ungefär om terrariet är 100x60x120 LxDxH . Ska jag ha utluft i huven eller under huven? behöver få ut värmen med lite.

953
1840
peter54:
psyjoh skrev:
I mina exoterra täcker ju lysrampen halva taket, i mitt ena helglas är där nät i ca. 1/3 av taket och det andra helglas ca. halva. Tror du det är för dåligt då? Där är ju även vent längs hela fronten och alla ska ha torrt klimat. 

Ytan i taket som är nätad är förstås avgörande för hur stor förlusten blir den vägen. Rampen hindrar en del, men inte så mycket. Det går att få fuktigt och ventilerat ändå, men det är inte optimalt att ha sådana ventilationsöppningar och därmed svårare att få rätt klimat. När jag säger att nättak undanröjer luftrörelse menar jag förstås när hela taket är nätat, det är ju då det blir som en öppen låda.

Jag har själv ett antal mindre terrarier som jag inte byggt själv, där runt 25-30 % av taket är försett med nät. Även jag har ganska torrt i mina terrarier, runt 40-45 % RH, men jag har den luftfuktigheten i hela rummet, så då är det inga problem med terrarierna. När man bygger själv och har chansen att utforma fritt, bör man tänka på de här detaljerna så att man får det bäst anpassade terrariet för ändamålet.

Att, som en del köpeterrarier är utformade, ha en ventilationsöppning direkt under skjutglasen, är en opraktisk placering, dels för att den oftast hamnar alldeles för långt ner och riskerar att skapa drag och dels för att skjutglasen i ganska stor utsträckning släpper in luft ifrån den delen av terrariet.

953
1840
peter54:
turboadde skrev:
Men om fukten rör sig ut fort, borde inte luften också röra sig fort då? Är det inte luftombytet som driver ut fukten?

Är inte många särskilt äldre hus byggda av den prinsipen att luft tas in genom undersida av fönster och dörrar för att sedan ledas ut högre upp

En undran med är att om man har ventilationen högre upp än vid botten. Blir det samma drag i övre delen av terrariet då som man skulle haft vid botten om ventilationen skulle suttit vid botten eller blir hela flödet lugnare i terrariet då?

Du får ursäkta peter54 om det blir lite dumma frågor för dig som verkar kunna det där men jag hoppas du vill svara ändå :).

Tycker det är en viktig punkt att diskutera då du säger att den sortens terrarier som många kör med e dåligast av alla.

Sen har jag trädlevande arter så jag har ganska bra höjd på terrariet. Om jag har förstått det rätt så har du mest ormar och där är jag med på att så som du vill ha ventilationen funkar väldigt bra.

Det värsta av allt är att är att medans jag skriver det här börjar jag tvivla lite på mig själv och funderar på andra sätt att ventiler hehe.

Ett alternativ som jag funderar på lite är att ha kvar nättaket för att ställa lampor och så på och sen ha som en huv över med ventilation i kortsidan. Vad tror du om det peter? Vilken höjd borde jag ha ventilationen då ungefär om terrariet är 100x60x120 LxDxH . Ska jag ha utluft i huven eller under huven? behöver få ut värmen med lite.

Det där med ventilation under fönstren är borta nu och jag är ganska övertygad om att orsaken till det är att det skapade drag. Luft som rör sig med högre hastighet bör finnas överst så att luftlagren längre ner sakta dras med och därmed skapar kontinuerligt luftombyte = ventilation.

Ja när man tillverkar terrarier av glas är det komplicerat att placera ventilationsöppningarna på ett optimalt sätt, det är därför terrarierna ser ut som de gör. På en del av de terrarier jag haft där den enda ventilationsöppningen som funnits har varit en 10-15 cm bred öppning i taket, har jag lagt igen alltihop med en plexiskiva utom 5-10 cm i ändarna. På det sättet har jag fått till en "snikmodell" av ett terrarium med högt placerade öppningar i gavlarna och det har blivit lättare att få upp luftfuktigheten.

Be någon som röker om du inte själv skulle råka vara rökare, att blåsa in rök genom en öppning och se hur röken rör sig.

160
91
turboadde:
peter54 skrev:

Det där med ventilation under fönstren är borta nu och jag är ganska övertygad om att orsaken till det är att det skapade drag. Luft som rör sig med högre hastighet bör finnas överst så att luftlagren längre ner sakta dras med och därmed skapar kontinuerligt luftombyte = ventilation.

Så om man har en kameleont som oftast sitter så högt upp som den kan så spelar det inte så stor roll vilken höjd man sätter in-luften på? Eftersom draget är detsamma bara att det flyttas i höjdled?

953
1840
peter54:
turboadde skrev:

Så om man har en kameleont som oftast sitter så högt upp som den kan så spelar det inte så stor roll vilken höjd man sätter in-luften på? Eftersom draget är detsamma bara att det flyttas i höjdled?

Nja precis så har jag nog inte skrivit, om jag har uttryckt mig så att det verkar så har jag misslyckats med mina förklaringar. Självklart spelar det roll, jag skulle nog försöka placera ventöppningarna riktigt noga så att inte kameleonten hamnar mitt i draget mellan öppningarna. Ingen öppning nedanför halva terrariets höjd, undantag om terrariet är mycket högre än dubbla bredden.

2966
1648
Hoggaforfan:
Hur undviker man kondens på frontrutorna då? Om ventilation under rutan är dåligt
Eller borde ventilation under och över rutan fungera så är det drag längs rutan men inte i terrariet?

953
1840
peter54:
Hoggaforfan skrev:
Hur undviker man kondens på frontrutorna då? Om ventilation under rutan är dåligt
Eller borde ventilation under och över rutan fungera så är det drag längs rutan men inte i terrariet?

Det har jag aldrig upplevt, inte ens i akvaterrarium, så min gissning är att ventilationsytan är för liten om kondens uppstår. Kanske kan man lösa problemet som du föreslår, men jag antar att då borde ventilationen vara "liggande". En annan fundering är att om kondensen enbart uppstår på frontrutorna och inte på de övriga, kanske det har att göra med att varm fuktig luft kyls av genom springan mellan skjutglasen av den kyligare luften utanför terrariet och i så fall kanske det smartaste vore att ta bort spalten mellan glasen?

5
0
kstubberud:
Ursäkta jag lägger mig i här, blev bara väldigt nyfiken eftersom jag också funderat mycket på ventilation. 
Apropå kondens på rutan, kan det inte vara så att temperatur skillnaden på själva glaset och luften i terrariet är "för stort"? Jag tror inte att den kondens som uppstod på rutan hos mig berodde på att det sipprade in kall luft via skjutdörrarna, eftersom jag fick mycket kondens även på sidorutorna. Däremot så var rummet kallt och kylde ner glaset.

Sen undrar jag också om man nödvändigtvis måste ta in luft "utifrån" för ventilation. Om man installerar ventilation som suger in den varmare luften i övre delen av terrariet och blåser ut den i "markhöjd" så förlorar jag mindre värme och fukt än om jag suger in torr, kall luft utifrån. Men är det bra för växter och djur?

Kan tillägga att jag också har nät uppe på taket men bara en springa på 4x40 cm (terrariets totalyta 30x40cm). Jag är dock väldigt osäker på om det blir särskilt mycket luftombyte eftersom varm luft stiger och det saknas övriga ventilationshål på terrariet om man undantar springan vid skjutdörrarna.

40
15
porcelain:
Det här med ventilation under frontglasen för att slippa kondens är inte nödvändigt. Jag har byggt en del terrarier, ofta med ventilationen som en mindre del av taket eller annan spalt upptills då detta varit lämpligast för de djur jag har haft. Har även haft en del terrarier med ventilation under frontglasen, typ exo terra. Upplever inte att det gör varken till eller från för kondensens skull. När jag började bygga terrarium fick jag höra från de jag rådfrågade (som håller på med regnskogsterrerium) att ventilationen bör vara upptill eller på övre halvan av sidan och att om det blir kondens så är ventilationen för liten, eller att det blir för dålig rörelse i luften (vilket jag antar att den kan bli om ventilationshålet är för litet). Så större ventilation eller sätta in en fläkt var det råd jag fick för att motverka kondens och det har fungerat bra. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild