Mitt ökentaggsleguan par..

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Ja, att skapa ett fungerande mikroklimat i ett ökenterrarium vore ju riktigt kul då det torde vara bland det svåraste att få till att fungera.
Men visst vore det ju en utmaning att ha kanske metern djupt bottensubstrat fullt med vatten som dagtid pressas ner av en stor värmelampa, och sen på kvällen lägga en massa kylklampar ovanpå burken och klä allt med isolerande frigolit och hoppas på att daggen kommer upp... Helt klart en våt dröm ;)

Henke :)

903
510
Evanjeline:
Eller så kan man ju använda en fuktlåda... ;D

2052
780
psyjoh:
Hehe precis. Eller använd jbl terrasand eller zoomed excavator, gör lite grottor och gångar med det och lägg lite torv i botten i dem så räcker det att fukta där ibland. Inte alltid man behöver lägga torv där heller, beror på hur varmt där e där dem är placerade. Räcker att återfukta lite då och då  :)

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Ja, visst kan man det... Fast på era sätt får ju inte djuret kondens på sig så att den kan dricka från sin kropp vilket är det naturliga för ökenlevande djur...

903
510
Evanjeline:
Jag tror inte det gör så stor skillnad var de dricker från, sålänge det inte är för fuktigt i terrariumet.

Medlem i DHF
1083
778
Westman:

Hellemar skrev:
Tjabba...

Ja, visst kan man det... Fast på era sätt får ju inte djuret kondens på sig så att den kan dricka från sin kropp vilket är det naturliga för ökenlevande djur...

Nu är väl inte Sceloporus sp så vig att dom kan dricka från sin kropp. Inte va jag har set iaf :)

2052
780
psyjoh:
Om du har en fuktlåda eller liknande där det bildas kondens borde det väll samlas upp på kroppen på samma sätt?

16
28
Agam:
Väcker denna tråden.
Sceloporus är ett trevligt släkte som borde synas mer.

Ville bara tillägga att du lär få vänta länge på ägg för de föder nämligen levande ungar. :)

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Haha ja den informationen är ju relevant om man ska försöka sig på avel ;) Jag tycker man ska lära känna sin art ett par år innan man tänker på ägg,ungar, parning osv ... Finns så mycket grundkunskap jag tycker man borde ha innan man avlar på reptiler, min personliga åsikt iaf. 

Den nya generationen herpare har alldeles för bråttom, att ha reptiler och förstå reptiler tar många år, och innan man sätter ungar till världen ska man kunna sin marknad samt sin art utan & innan.. även det min personliga åsikt ;)

Och åsiktern är många det vet jag, detta var min syn på en liten del i hobbyn. 

Medlem i DHF
1083
778
Westman:

Agam skrev:
Väcker denna tråden.
Sceloporus är ett trevligt släkte som borde synas mer.

Ville bara tillägga att du lär få vänta länge på ägg för de föder nämligen levande ungar. :)

Inta alla Sceloporus som föder levande ungar. Endel av dom lägger ägg.  Och S. magister är en av dom som lägger ägg ;)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild