Dvärgskäggagam vs Skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1159
626
Temla:
"fångar gräshoppor"

Menar du fångar utifrån? Ingen bra idé, insekter utifrån bär på parasiter och annat elände som kan göra skäggisen mycket sjuk. Köp odlat istället. 

333
97
leolina:
Temla skrev:
"fångar gräshoppor"

Menar du fångar utifrån? Ingen bra idé, insekter utifrån bär på parasiter och annat elände som kan göra skäggisen mycket sjuk. Köp odlat istället. 

Det där lät ju intressant... Var kan man läsa om detta?

2052
780
psyjoh:
Jag fångade gräshoppor, vårtbitare, fjärilar etc. etc. i somras till mina. Tror inte det är någon större fara så länga det inte är djur som lever nere i jorden, besprutade områden, nära vägar och dylikt. Vad skulle dem annars äta i det fria?

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Skulle oxå vilja veta nånstans där de står att de skulle innehålla nått som är farligt? 

Ja om man bortser från saker som är uppenbara så som giftiga djur t.ex

2052
780
psyjoh:
Även mina tre söner kommer hem då och då med insekter och jag tror inte dem är så petiga som mig om var man fångar dem nånstans. Än så länge är ingen skada skedd iaf..

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Att håva insekter under sommaren och ge till din ödla är det bästa foder man kan ge insektsätare. Tänk dig själv, de är inte odlade i nån plastlåda utan tillgång till fullt solljus och outsinlig tillgång på näringsriktigt foder.

En odlad syrsa behöver inte vara dålig, men är underlägset naturligt foder alla gånger.

1159
626
Temla:
Problemet som jag ser det - och förutom ev. parasiter på viltfångat -  är att man inte vet var insekterna har varit och ätit och vad de ätit. Mycket skit i vår natur som tungmetaller, bekämpningsmedel och gifter av olika slag. När man matar med odlat foder vet man åtminstone vad de fått i sig innan de hamnar i magen på reptilen. Hur nyttiga foderinsekterna är beror ju på vad vi gutloadar med, t.ex. att grönsakerna är ekologiska och väl rengjorda. Men naturligtvis går det inte att undvika alla gifter till 100% ändå för vår natur är ju full av det och sätter sej även i ekologiskt och rengjord mat. Men tycker ändå det är att föredra än att inte veta vad dom får i sej alls (alltså vad som finns i viltfångade insekters magar). 

Intressant diskussion, kanske vi ska flytta den till en separat tråd och kopiera över det som sags här? 

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Vad är det för eventuella parasiter de skulle ha som inte odlade djur skulle kunna ha? 

Sjukdommar och liknande saker känns ju troligare i ett rum med miljoner insekter än ute i världen? 

Tycker även att de är lite komiskt att en person som promotear utevistelser (inomhus) med alla risker de innebär oroar sig för foder utifrån :) 

Använder man din teori så bör man köpa odlad mat till växtätarna oxå? De kan ju faktiskt få parasiter och mask även den vägen? 

Och då bör man inte låta sina djur vara ute på sommaren och vid fint väder för att förhindra djuren från att råka få i sig något utifrån? 

MvH Den rädda Patch som snart blir Tam

234
50
costanza:
Min pärlödla käkade fångade insekter under sin första månad hos uppfödaren, under sommaren får alla hans ödlor håvinfångade insekter och hans ödlor har funkat felfritt en massa år. Så länge man håller sig borta från mänskliga påhitt som motorvägar och annan miljöförstöring borde det rent logiskt vara okej att ta gräshoppor, daggmaskar och dylikt. Har dock hört att vanliga trädgårdssniglar bör frysas i nån månad för att ta död på parasiterna men vet inte om det egentligen behövs.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild