Jemenkameleont vill inte äta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1159
626
Temla:
Hoppas frågeställaren tar till sej alla råd - även om han/hon bara lämnar knapphändig information så är råden bra iallafall. Det verkar som om personen har köpt djuret utan att läsa på i förväg hur det ska skötas så jag hoppas - för djurets skull - att de nödvändiga förändringarna görs omgående. :)
Hoppas också att frågeställaren är medveten om att man inte ska hantera en kameleont om det inte är absolut nödvändigt. Hantering kan också leda till matvägran på grund av stress. Kameleonter är mycket känsliga och skygga djur. En del har tur och får någorlunda orädda djur som gärna vill komma ut och klättra på en, men jag tror det hör till undantaget med den här arten. 

9
2
Massemask:
[Temla]Hoppas frågeställaren tar till sej alla råd - även om han/hon bara lämnar knapphändig information så är råden bra iallafall. Det verkar som om personen har köpt djuret utan att läsa på i förväg hur det ska skötas så jag hoppas - för djurets skull - att de nödvändiga förändringarna görs omgående. :)
Hoppas också att frågeställaren är medveten om att man inte ska hantera en kameleont om det inte är absolut nödvändigt. Hantering kan också leda till matvägran på grund av stress. Kameleonter är mycket känsliga och skygga djur. En del har tur och får någorlunda orädda djur som gärna vill komma ut och klättra på en, men jag tror det hör till undantaget med den här arten. [/quote]
Där jag köpte kameleonten hadde den inte mer inredning en mitt terratie.

1159
626
Temla:
"Där jag köpte kameleonten hadde den inte mer inredning en mitt terratie."

Det var tråkigt. Men nu när du har ansvaret för den kan den ju få det mycket bättre äntligen. :) Hoppas du kan fixa till det så fort du kan för den kommer inte må bra som det ser ut nu. 

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Hej! Det är oviktigt hur det såg ut i det tidigare terrariet - men om den du köpte den av hade mindre inredning än vad du hade så har den säkerligen varit utan mat en ganska lång tid. Nu så är det ditt snuvar att göra det bästa för den :) så se till att du plockar grenar, mellantjocka, köper förslagsvis bromelior och gullrankor, går att göra på vilken blomsteraffär som helst. Eller så finns det annonser här om levande växter som skickas. Det du bör göra är att fylla på med bottensubstrat, t.ex det du redan har fast du tagit bort lite och blandar det med torv eller såkallad plantation soil. Sedan så lägger du in växterna, in med grenarna och all annan inredning, grenarna ska sitta kors och tvärs och gå överallt, finns nästan ingen gräns :) blanda lite grövre och lite mindre grenar om du är osäker på vad som är bra för kameleontens fötter storleksmässigt. Och hur har detta att göra med kameleontens mat att göra? Jo, den är väldigt rädd, den blev nyss flyttad och i det gamla såväl som i det nya finns inte så mycket gömställen och sånt som den kan "smälta in i". UV är mycket viktigt så tala gärna om vad du har för lampa eller lysrör så att vi kan hjälpa dig. De dör annars av sjukdomar. Och jo, din attityd verkar lite tråkig och sånt kommer inte funka här. Ta åt dig av råden av mycket mer erfarna människor än dig så löser det sig ska du se! Uppdatera gärna i tråden så vi får se hur det får för dig! :)

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Och täck även för sidorna med någonting mörkt. Typ svart papper eller något, kommer göra stor skillnad. Kanske även framsidan och kika bara ibland, fast framsidan kan du ta bort sen när den vant sig lite

508
304
Jonas77:
Det kan vara bra att hindra insyn från sidorna, men jag rekommenderar att du försöker göra det från insidan, genom att skjuta in en kartongbit eller något mot glasrutan. Täcker man för från utsidan får man en väldigt stark spegelreflex i glaset vilket kan stressa kameleonter enormt mycket.

Läs gärna mitt skötselblad, det är kanske inte perfekt men tar upp en del saker som jag tror man kan dra nytta av.
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=c_calyptratus

9
2
Massemask:
Nu har den börjat äta men tack för alla tips :-)

1159
626
Temla:
Jättebra!
Men du måste iallafall ordna till terrariet, det hoppas jag du förstår, annars kan du inte ha en kameleont där. :) 

9
2
Massemask:
Ok
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild