Visste ni detta om grön leguan.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 13

205
203
Micke_E:
Det klart man kan, det handlar om fel i immunförsvaret, överkänslighet osv. Det kan dyka upp spontant, genom infektioner, felaktig avel och säkert mängder med andra anledningar.

Jag vet inte hur utbrett det är bland vargar men en inavlad stam försämrar b.la immunförsvaret... 

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Har inte sagt att de INTE kan vara så.... utan hur vanligt är det hos vilda djur med allergi?

205
203
Micke_E:
Du sa att man inte kunde blanda in ä domectiserade djur i diskussionen ;)

Jag vet inte hur utbrett det är bland vilda djur. 

Vi vet inte heller hur dessa djurens stamträd ser ut och att bara jämföra med det vilda när växter och torv kommer från blomsterlandet/djuraffär, växter köpa på Ica och grenar plockade i svenska skogen...verkligen är inte så svart/vit. 

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Har haft otroligt mycket djur (mer än jag vill erkänna ibland) :P 

och INGEN av dem har reagerat på bottensubstratet.... Varken ökenlevande eller regnskogslevande... inte heller träd eller marklevande... och inte heller Krokodildjur, ödlor, ormar eller sköldpaddor 

Låter som sagt långsökt att "alla" djuren skulle reagera på bottensubstratet? och OM de nu va så... då är de nog snarare strul med det än att de skulle vara djuren som va överkänsliga (fint damm är nog irriterande i deras näsor oxå?) 

Att en regnskogslevande (eller iallafall ett djur som är van vid den höga luftfuktigheten som råder runt ekvatorn) inte skulle tåla fukt låter ju märkligt det oxå (fukt innebär inte dygnsurt bottensubstrat) Men för blött bottensubstrat kan absolut innebära bukröta...

Men de fallen handlar ju inte om överkänsliga djur utan en felaktig miljö? 

353
317
panterophis:
Patch skrev:
Har haft otroligt mycket djur (mer än jag vill erkänna ibland) :P 

och INGEN av dem har reagerat på bottensubstratet.... Varken ökenlevande eller regnskogslevande... inte heller träd eller marklevande... och inte heller Krokodildjur, ödlor, ormar eller sköldpaddor 

Låter som sagt långsökt att "alla" djuren skulle reagera på bottensubstratet? och OM de nu va så... då är de nog snarare strul med det än att de skulle vara djuren som va överkänsliga (fint damm är nog irriterande i deras näsor oxå?) 

Att en regnskogslevande (eller iallafall ett djur som är van vid den höga luftfuktigheten som råder runt ekvatorn) inte skulle tåla fukt låter ju märkligt det oxå (fukt innebär inte dygnsurt bottensubstrat) Men för blött bottensubstrat kan absolut innebära bukröta...

Men de fallen handlar ju inte om överkänsliga djur utan en felaktig miljö? 

^ what he said ^

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Och jag tror att allergi är vanligare hos Dominicerade djur ja :) 

Kollat och frågat runt lite och hittar ingen som snackar om en allergisk reptil... det innebär givetvis inte att de inte finns (vore nog konstigt om de inte skulle finnas faktiskt) Men de verkar inte höra till vanligheten :)

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Gogs skrev:

Vadå avlivad?

Missat den här.... Ja tejun ska väl vara avlivad? 

Tyckte de va konstigt att den står med i skötseln... de va allt?

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Intressant tråd, både läst och funderat mkt över vad för bottensubstrat man skall använda.

Min korallkobra har en blandning av fin sand och torv , en liten lätt dusch på det en eller två gång i veckan ungefär så tror jag att jag lyckats härma den naturliga stäppmiljön ganska så bra. Dessa djur härstammar i från sydvästra afrika.

Mitt andra terrarie som står tomt för tillfället men som framöver skall inhysa en indicus varan (lokalitet indonesien och förekommer både på och under mark, uppe i träden och dessutom i både salt och sötvatten) består bottenmaterialet endast av torv för tillfället.  Då felaktigt (för lite och för torrt ) bottenmaterialet lär vara en av dom vanligaste dödsorsakerna hos varaner i fångeskap ( säkert i kombination med för låg temp dessutom) så har jag funderat mkt över detta. Dessa djur kan tydligen inte behålla vätskan på samma sätt som ett däggdjur utan den försvinner ut genom andningsluften vilket djuret slutligen dör av. Några stora vattenbehållare ska tydligen alltså inte lösa detta problem. Det kan dock ta flera år innan det verkligen börjar gå utför och bl.a insjunkna ögon är ett vanligt tecken på detta. Lever och njurar packar väl dessutom ihop så småningom också skulle jag kunna tänka mig. Skriver från mobilen och klockan är 04:47 nu men kan gärna gå in djupare på detta ämne om intresse finns vid ett annat tillfälle.
Ett rejält lager torv ( från granngården) som duschas rejält dagligen är väl ungefär vad jag kommit fram till som en billig och vettig lösning. Dock är jag inte helt nöjd eller övertygad om att detta är helt optimalt och efterfrågar därför ideer till förbättringar. Biosubstrat verkar väldigt intressant då varanen lär grisa ner en hel del. Så tips om var man köper detta billigast, hur det fungerar osv mottages gärna! Det handlar ju om runt 2m2 golvyta så kostnaderna får inte springa iväg heller. Och jag är inte intresserad av att ha 0.5 kubikmeter illaluktande (?) Kompostdynga med massa kryp och dylikt i i vardagsrummet heller så är lite kluven här. Tips och ideer på en bra ,lättskött, fukthållande och billig lösning är guld värd !

Och några gamla tidningar har jag aldrig stött på i någon miljö någonstans på våran vackra jord så det är självfallet helt uteslutet.

Tack på förhand!

Mvh Jonas

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Aldrig hört att bottensubstratet skulle ha nått med dödsfall hos varaner att göra faktiskt? (även om jag självklart håller med det du säger) :)

Reptiler är ju en av de absolut bästa på behålla fukt och vätska... de enda stället de släpper ut de är via kloaken och utandningen... de svettas inte och deras hud är konstruerad att inte ge ifrån sig vätska :)

Hur som helst hade jag nog haft typ jord och torv (och eventuellt lite sand för att få det lite poröst) till en Indicus :) 
Tropiska gråsuggor finns ju att köpa om man vill ha nått som håller efter lite :)

Har du frågor om biosubstrat så rekommenderar jag Smilla här på forumet... hon har helt klart bättre koll än mig på det :)

MvH Alex

45
462
Zuzanne:
En lite gråtråkig fredag i höst- Sverige.

Vad kan passa bättre än att lägga ut ett klipp, drömma sej bort och se andra miljöer.

Vi kör vidare på temat GRÖN LEGUAN.

Enjoy.

www.youtube.com/watch?v=p1Rj1qbHuVo&index=2&list=PLNAMa6bD4nk_A-zSYV6aTmcTwJaIATiyH

Mvh Zuzanne/Chlamydoasurus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 13
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild