Visste ni detta om grön leguan.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 13

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:
Patch skrev:
Aldrig hört att bottensubstratet skulle ha nått med dödsfall hos varaner att göra faktiskt? (även om jag självklart håller med det du säger) :)

Reptiler är ju en av de absolut bästa på behålla fukt och vätska... de enda stället de släpper ut de är via kloaken och utandningen... de svettas inte och deras hud är konstruerad att inte ge ifrån sig vätska :)

Hur som helst hade jag nog haft typ jord och torv (och eventuellt lite sand för att få det lite poröst) till en Indicus :) 
Tropiska gråsuggor finns ju att köpa om man vill ha nått som håller efter lite :)

Har du frågor om biosubstrat så rekommenderar jag Smilla här på forumet... hon har helt klart bättre koll än mig på det :)

MvH Alex

Kanske uttryckte mej lite snurrigt sådär mitt i natten :) Menade inte att det var bottensubstratet i sig som orsakade dödsfall utan dödsfallen beror på för låg luftfuktighet vilket kan motverkas med ett bra bottensubstrat som håller fukten och ger varanen möjlighet att gräva ner sig i en miljö med mkt hög fuktighet osv. 

Jo det är jag medveten om därför jag nämnde att dom helt enkelt andas ut fukten med tiden :)

Men tack för tipsen annars och nu ska jag inte posta mer ot i eran leguantråd :) 

Edit.. Tänkte att leguaner lever ju också i riktigt fuktig miljö så det var väl inte helt orelevant information.

Mvh

Medlem i SHF
537
750
Patch:
De har ju vart snack om vattenagamer och tejus i denna tråd oxå så tycker inte du gått för långt :P

45
462
Zuzanne:
Leguanens kropps-språk

www.youtube.com/watch?v=GCaVXllX5ho

Det kan tyckas att ödlor inte har så stora möjligheter att uttrycka sej så att vi människor förstår.

Men det har dom faktiskt.

Om man lägger lite tid och uppmärksamhet på att läsa av sitt djur så kommer det att öppnas en helt ny värld.

Och den är både intressant och givande.

Leguaner är nyfikna av naturen.

Dom kan ligga länge och stirra intensivt på en sak innan dom bestämmer sej för att undersöka den.
Undersökningen genomförs med att slicka på objektet som är av intresse.

I den övre delen av gommen sitter det Jacobsonska organet. Med sin tunga fångar ödlan upp doftpartiklar i luften som den överför till detta organ. Det kan vara för att hitta något ätbart eller för att upptäcka fiender.

Dom kan även nafsa lite försiktigt och ibland bita till hårt för att på detta vis få veta vad som är vad.

Leguaner har mycket utrycksfulla ögon och det är framför allt dessa som i huvudsak "talar" om vilket humör dom är på.

Nickningar där huvudet rörs upp och ner kan betyda olika saker beroende på humör och situation.
Man kan oftast avläsa på ödlans ögon vad det hela rör sej om.

Leguanen kan nicka aggressivt, arrogant, dominant eller helt enkelt nicka som ett välkomnande.

Om den däremot blåser upp sej och reser rygg så skall man vara försiktig, då detta är att ta som en allvarlig varning.

Man ser på sin ödla när den lägger upp en "killer-look", om inte annat så lär man sej den hårda vägen, och då gör det oftast rejält ont.

En riktigt arg leguan tvekar inte att hoppa på sin motståndare, så därför är det i vissa fall bättre att förekomma än att förekommas.

Det är viktigt att lära sej att både hantera och att läsa av sitt djur för att kunna undvika dramatiska situationer.
Ibland kan det räcka med att backa undan lite för att ge leguanen utrymme.

Men om situationen eskalerar och man riskerar att bli angripen av ett rasande vilddjur så kan man som absolut sista utväg kasta en filt, ett badlakan eller ett täcke över ödlan för att lugna den.

Det är en effektiv metod för att lugna ner en stor ödla, men bör som sagt vara den allra sista utvägen. ( Z C Hillman )

Leguanen kan ochså öppna sin mun och gapa stort vid olika tillfällen. Ibland så sträcker dom bara på käkarna. Men när dom har öppen mun så kan det ochså bero på att det är för varmt eller att ödlan skall ömsa runt munnen.

I vissa fall är det dock en varning och då bör man vara försiktig.

Hanar som blir könsmogna kan utveckla ett våldsamt beteende under parningssäsongen.

Dominans och aggressivitet är vanligt.
Om inte hanen får "avreagera sej", så är risken mycket stor att han både piskar och biter sin ägare.

Rejält. Varje dag. I flera månaders tid.

Funkar hyfsat när dom är ett, två och tre år, men sen har man stora problem.

Det är då man inhandlar ett gosedjur till sin ödla. Det fungerar i princip med en nallebjörn.
Hanen kommer att para sej med gosedjuret, han kommer att bita och slita i det och på så sätt få ur sej sina aggressioner plus en del annat.
Så se gärna till att det går att tvätta gosedjuret med jämna mellanrum. ( K Hillman)

Som vanligt är era åsikter alltid välkomna.

Mvh Kim Hillman & Zuzanne Chlamydosaurus Hillman

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Jag har aldrig haft de här problemen.... Visst att leguanerna blir lite mer aggresiva vid parningstiden (iallafall när man har en könsmogen hona i närheten) eller framförallt när de når könsmognad... men aldrig upplevt dem som nå rabiata monster...

Att ge dem nått att para sig med så som ett mjukisdjur låter ganska dumt då alla som sett parning hos leguaner vet hur aggresivt de KAN gå till... Och ett mjukisdjur kan nog göra betydligt mer skada än nytta!

Aldrig behövt fått mina djur att "avreagerat" sig heller för den delen... Djuren sköter sånt där så pass bra själva.

Och allt som skrivs i den här tråden där de visar vad en leguan kan göra visar ju bara mer och mer hur dumt de är att utsätta både sig själv och ödlan för det! 

Låter man ödlan gå i sitt STORA terrarie med rätt temperatur, LJUS och fuktighet så har man ju inte de här problemen?? 

MvH: Lilla rädda Patch

309
240
Gogs:
Patch skrev:

Låter man ödlan gå i sitt STORA terrarie med rätt temperatur, LJUS och fuktighet så har man ju inte de här problemen?? 

MvH: Lilla rädda Patch

Ja för djurens naturliga beteende att bli aggressiva under brunst försvinner ju direkt bara de är i ett terrarium....

MVH Stora orädda Gogs

Medlem i SHF
537
750
Patch:
GOGS: Läs om och läs rätt!

Och de är honor som har brunst! 

205
203
Micke_E:
Jag tycker att "jag har aldrig sett därför kan det inte vara så" attityden är tråkig, i fallet med den ödlan kan det kanske vara så? Om det är ett universalhjälpmedel att använda mjukdjur eller bara en lösning i det fallet har jag inte nog med kunskap för att uttala mig om men är det en lösning i det fallet kan det vara så att någon annan är hjälp av det. 

Det pratas så mycket om naturliga beteenden och utlopp för instinkter överallt...detta kanske är en hjälp att få utlopp för parningsinstinkten?

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Jag har haft mer en 10 leguaner i olika storlekar... Och sa inte att de eventuellt behövde avreagera sig... Utan jag sa att ett mjukisdjur är ett dumt val! 

218
47
asus:
e ödlan lite het på gröten så är det väl bra om den kan få nåt att "leka" med hehe, vrf skulle ett mjukisdjur vara dåligt? bara nyfiken hehe

Medlem i SHF
537
750
Patch:

"Att ge dem nått att para sig med så som ett mjukisdjur låter ganska dumt då alla som sett parning hos leguaner vet hur aggresivt de KAN gå till... Och ett mjukisdjur kan nog göra betydligt mer skada än nytta!" 

www.youtube.com/watch?v=IWpp_8SWKXQ

Som du ser så biter hanen ofta tag i honan under parningen och du kan ju lista ut själv att mjukisdjur inte är nått som bör vara i magen på leguaner :) De kan ju även fastna i mellan tänderna och på så sätt ge irritation och andra problem

DÄRFÖR skulle jag aldrig använda ett mjukisdjur till detta... Och som jag skrev tidigare så är en pilsk leguan sällan ett problem för någon om de hålls i sitt terrarie?

MvH Alex

Logga in för att posta i forumet
Sida av 13
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild