termostat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

82
31
AMB:
Tänkte så jag med. Vet att det inte funkar med ljuskällor, men bör ju inte vara något problem med paneler.

Vore kul om någon med erfarenhet av paneler delar med sig av sina erfarenheter.

157
376
curtus:
Helt rätt men inte på samma sätt som en On/Off som oftast diffar en del. En pulsande termostat är mer nogrann än en On/Off. On/off slår på strömmen när tempen går 1 grad under satt temperatur och slår av strömmen när tempen går 1grad över satt temperatur (gissar bara på gradtalet, känsligheten varierar säkert).
Medans den pulsande termostaten jobbar hela tiden.

Jag har användt alla modellerna till paneler, inga problem.
I dagsläget använder jag mig av On/Off termostater med ställbar känslighet. Jag har dem ställda på 0,5c. Dvs dom slår på strömmen när tempen går 0,5c under inställd temp och samma sak åt andra hållet.

82
31
AMB:
Bra. Min slår av precis vid rätt temp och slår på 1 grad under

496
213
David:
En värmepanel blir väl inte så varm i sig själv, eller? Som jag ser det så kan man kanske få problem med en on/off om man har en kraftig värmekälla som blir väldigt varm. En keramiklampa blir ju tex väldigt varm och då får man kanske problem med ojämn temp om den går på full fart fram till önskad temp. Kanske bättre med puls eller dimmande så den smyger sig upp lite.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild