Dvalande pacman?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Zuzanne skrev:
Personligen så anser jag knappast att det går att hålla skötselråd så speciellt korta, beroende på vilket slags djur vi nu pratar om.

Att skriva skötselråd om hornpaddor är ingenting för nybörjare.

Min åsikt är att man skall ha en mycket lång och bred erfarenhet för att skriva ett användbart skötselråd.

Man skall när man skriver ett faktablad ta i beaktande att detta kommer att läsas av nybörjare.

Därför bör och skall ett faktablad granskas av en i arten kunnig och insatt person.

Om det inte finns möjlighet till detta så skall inte faktabladet publiceras.

Zuzanne/Chlamydosaurus.

Visst bör man ha koll på det man skriver om, men att man har ägt en art mindre än ett år betyder inte nödvändigtvis att man inte har det - man kan ha spenderat decennier med att samla kunskap och information från andra ägare och källor, skaffat erfarenhet från att arbeta med dem professionellt, haft lång erfarenhet av närbesläktade arter osv. Ett förslag när man skriver skötselråd är att i texten berätta vilken erfarenhet man har så gör man det klart för läsaren.

När det gäller faktagranskare och korrekturläsare ska de givetvis vara kunniga och insatta men det är nog en utopi att de alltid ska ha lika stor erfarenhet av arterna i fråga som de som skriver skötselråden, man får se det till vad det är - en sammanställning av författarens erfarenheter, blandat med en del fakta (som är lättare att kontrollera) - och sen får man försöka korrigera det som inte verkar stämma eller är otydligt. Det vore tråkigt annars att aldrig få se skötselråd för "nya" eller ovanliga arter i hobbyn.

45
462
Zuzanne:
Du har så rätt i det du skriver Azeam. Men nu är det inte detta i sej som jag vill belysa.

Att det finns ett antal olika sätt att samla på sej kunskap och erfarenheter är en självklarhet i mina ögon.

Men när denna grundkunskap som man bör ha, för att kunna sammanställa ett användbart faktablad inte finns.

Då blir det fel.

Att plocka fakta lite här och där utan att ha en egen grundkunskap om hur djuret i sej fungerar, det ger inget  tillfredställande slutresultat.

Då skulle jag, ärligt talat, kunna gå ut och säja att jag är kamelexpert. Jag har aldrig haft några kameler, men jag har googlat.

Zuzanne/Chlamydosaurus.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild