Dvalande pacman?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Jag har läst genom skötselrådet och tycker överlag att det är bra skrivet, den som skrivit det har antagligen gjort det efter bästa förmåga med sina erfarenheter som grund och man får anta att det fungerat bra för henne, sen kan man givetvis ha åsikter om skötselråden och hjälpas åt att förbättra dem (faktadelar - "så här är det", till skillnad från "så här har jag gjort" hade jag själv gärna sett källor på), men jag tycker det är rätt löjligt att skylla detta dödsfall på den som skrivit eller korrekturläst skötselrådet. Det är alltid djurägarens ansvar att se till att man har tillräcklig kunskap om de djur man äger och det ansvaret kan man inte överlåta på någon som delat med sig av sina erfarenheter.

För övrigt så finns det inget i de symptom du beskriver som tyder på kalciumbrist (förutom matvägran, vilket kan bero på en mängd olika orsaker), jag tycker (som lekman) snarare att det låter som en bakteriell infektion men det är svårt att säga säkert med den anamnes du gett. 

Har man missat att man brukar rekommendera kalkpudrade insekter till insektsätare kan man inte ha läst många ord om amfibieskötsel. MBD har länge varit den kanske vanligaste sjukdomen hos grod- och kräldjur och det är inte alls lätt att dosera kalk- och vitamintillskott i rätt mängd - idag beror nog många fall av MBD på feldoseringar snarare än bristen på dem. Själv pudrar jag sällan insekter jag ger till groddjur, särskilt de som äter mask (vilket den här grodan tydligen gjort), och har än inte upplevt något fall av MBD. Det är även djurägarens ansvar att ta djuret till en veterinär om det är sjukt, som jag tolkar ditt första inlägg hade den här matvägrat (att buken var fylld med vätska kan bero på att den har svält) och inte varit kry under en längre tid.

Sen är frågan hur mycket ett skötselråd ska innehålla, första gången jag skrev ett skötselråd slutade det på 16 A4 och innehöll allt från terrarieinredning till vitaminers verkan på kroppen. Det är ohållbart med den typen av skötselråd för varje enskild art och vill man verkligen få med allt kommer man inte långt ens med 16 sidor, som få tar sig tid att läsa. Att skriva om alla sjukdomar som förekommer hos en art hör till de delar man kan hoppa över i ett skötselråd anser jag.

232
95
anamidnatt:
Fick reda på att personen som skrivit skötselrådet inte ens haft sitt djur i ett år. (om det är sant eller ej vet jag inte, men det var vad jag fick höra)

Att göra en grej av detta förstår jag inte, är det så obvious att man ska ha kalk så ska det väl också stå överst i skötselrådet, tycker inte att det är ett bra argument att kalcium till reptiler räknas som något som alla bara vet, speciellt inte med tanke på alla dessa ibland överdrivet simpla frågor som dyker upp i detta forum från nybörjare.

Får man sitt första djur så är inte allt detta en självklarhet. Jag själv antog bara att det var ett undantag för just pacmans att de inte behövde så mycket calcium, endast när de var juveniler, och nej, åter igen satte jag mig aldrig in i det eller ifrågasatte det faktumet då det inte var mitt djur, mina tankar gick inte längre än så. Hade det varit mitt djur så hade jag självklart kollat upp allt om det, från så många källor som möjligt.

Och om grodan inte fått calcium i hela sitt liv sedan den köptes så är väl chanserna för mdb rätt jävla stora. 
Han kunde inte lyfta kroppen, eller gå, eller någonting, han var svullen och ryggraden var lite sne åt ena hållet.
Han började ju må kasst för någon månad sedan, men vi trodde ju att det var tempen eller värmen i första hand, och som rubriken lyder, att han försökte dvala.

Och angående hur mycket ett skötselråd och vad det ska innehålla, ja, om kalkpudrade insekter är viktigt så borde det ju tillexempel stå med? 

Men åter igen, fattar inte att svenska forum alltid ska vara så anti. Jag erkänner min och deras (mina vänners) okunskap och ändå ska ni hålla på att skriva romaner och peka ut varenda jävla fel som ni tycker man gör.

Jag skyller inte dödsfallet på någon annan än de som skulle tagit ansvar och letat upp informationen. MEN, jag hintar om att man kanske ska fixa skötselrådet för att inte fler ska hamna i samma fälla. Tycker du att det också är fel? 

2966
1648
Hoggaforfan:
Jag tycker överlag skötselrådet är bra skrivet och verkar bra förutom den missen. Som azeam skriver är det ju inte säkert att det berodde på det och den killen brukar ha rätt har jag märkt men sen samtidigt så upptäcks ett fel eller en brist i ett skötselråd så måste det ju rättas till.
Nybörjare får göra fel, de kommer att göra fel och det är helt ok men det underlättar ju för både dem och alla andra om såna grundläggande saker står med.
Jag själv är nybörjare och oftast är det de enklaste frågorna "som alla vet" svårast att hitta svar på.

232
95
anamidnatt:
Jag är iallafall lite less, kanske är det migränanfallet som talar så ta inte åt er allt för mycket, lär nog hålla mig borta härifrån ett tag. uhh

Men tack för hjälpen alla, jag kräver inget mer av denna diskussionen.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
xcotte skrev:
Jag är iallafall lite less, kanske är det migränanfallet som talar så ta inte åt er allt för mycket, lär nog hålla mig borta härifrån ett tag. uhh

Men tack för hjälpen alla, jag kräver inget mer av denna diskussionen.

Ska inte dra ut på den här diskussionen men ett par kommentarer.

xcotte skrev:
Fick reda på att personen som skrivit skötselrådet inte ens haft sitt djur i ett år. (om det är sant eller ej vet jag inte, men det var vad jag fick höra)

Ok, det vet jag inget om. Det säger heller inte så mycket om personens kunskap. Ska man sätta en minimumgräns på hur länge man ska äga ett djur innan man har rätt att skriva skötselråd om det och hur ska man kontrollera det?

xcotte skrev:
Att göra en grej av detta förstår jag inte, är det så obvious att man ska ha kalk så ska det väl också stå överst i skötselrådet, tycker inte att det är ett bra argument att kalcium till reptiler räknas som något som alla bara vet, speciellt inte med tanke på alla dessa ibland överdrivet simpla frågor som dyker upp i detta forum från nybörjare.

[...]

Och angående hur mycket ett skötselråd och vad det ska innehålla, ja, om kalkpudrade insekter är viktigt så borde det ju tillexempel stå med? 

Ja visst, kanske det borde stå med, inget mig emot. Då blir det i så fall ett stycke som man får sätta på alla skötselråd för insektsätare (med mindre skillnader beroende på art). Det finns rätt många sådana kapitel som i så fall får upprepas för flera arter och som sagt, ska man skriva alla mer eller mindre generella kapitel i alla skötselråd så blir det en bok om varje art. 

Som jag också försökte få fram (om än det stycket blev lite otydligt när jag läser det i efterhand) så är det betydligt mer invecklat än "ge kalk och vitaminer så blir det bra" och bl.a. beroende på vilket foder man ger är det inte säkert att man alls behöver tillsätta något extra. Pudrandet kan vara minst lika farligt som att inte pudra. Jag skulle därför hellre se en ingående och bra artikel om MBD, vitaminer, kalk m.m. som man hänvisar till från varje skötselråd, och istället lägger till kommentarer i skötselråden om eventuella artspecifika skillnader. 

Det är väl jättebra om man kan tipsa om och lägga till information som man känner saknas, men man kanske inte kan dra det hur långt som helst (därmed inte sagt att just detta är ett sånt fall). Kan ju även nämna att jag har hjälpt till att korrekturläsa en del skötselråd här (inte just detta) och då koncentrerar man sig främst på vad som står och inte vad som inte står.

xcotte skrev:
Han kunde inte lyfta kroppen, eller gå, eller någonting, han var svullen och ryggraden var lite sne åt ena hållet.

Det är ju information som verkligen borde framgått i ditt första inlägg och inte efter att den dött... 

xcotte skrev:
Men åter igen, fattar inte att svenska forum alltid ska vara så anti. Jag erkänner min och deras (mina vänners) okunskap och ändå ska ni hålla på att skriva romaner och peka ut varenda jävla fel som ni tycker man gör.

Det enda felet jag (medvetet) pekat på som du gjort är att anklaga författare/korrekturläsare för vad som hänt din kompis djur.

xcotte skrev:
Jag skyller inte dödsfallet på någon annan än de som skulle tagit ansvar och letat upp informationen.

Då har jag misstolkat dina inlägg. 

1685
794
fluffis:
xcotte:

Jag är ledsen över att grodan dog, tråkigt.

Om det nu är en sak som fattas i skötselrådet så går det alldeles säkert att rätta till. Inte mer med det. Jag själv tycker att skötselråd bör hållas ganska korta. 16 sidor skötselråd hade jag inte orkat läsa, och verkligen inte orkat korrekturläsa :D

För egen del så kollar jag helst upp information på flera olika ställen. Det är bra att lära sig från flera olika källor så att man kan få en bra helhetsbild till slut.

Det är inte alltid så lätt att få tag i folk som kan faktagranska, eller skriva skötselråd, så om du vill engagera dig så hade det varit jättehjälpsamt! :)

45
462
Zuzanne:
Personligen så anser jag knappast att det går att hålla skötselråd så speciellt korta, beroende på vilket slags djur vi nu pratar om.

Att skriva skötselråd om hornpaddor är ingenting för nybörjare.

Min åsikt är att man skall ha en mycket lång och bred erfarenhet för att skriva ett användbart skötselråd.

Man skall när man skriver ett faktablad ta i beaktande att detta kommer att läsas av nybörjare.

Därför bör och skall ett faktablad granskas av en i arten kunnig och insatt person.

Om det inte finns möjlighet till detta så skall inte faktabladet publiceras.

Zuzanne/Chlamydosaurus.

504
396
Crippa:
Ca 26-28 grader, och blöta ner jorden varje/varannan dag ordentligt. Ingen värmematta då de måste kunna kyla ner sig om de vill. Jag matade bara min med dubia och om din vän inte har gjort det tidigare så är det värt att prövas! Jag brukar picka dubian så den går sakta och haltar så grodan hänger med. Men pacmans kan matvägra i veckor.

Hoppas allt löser sig.

Och angående faktablad så skulle jag inte lita på något, har sett faktablad här inne som är helt tokfel och galna!

1685
794
fluffis:
Crippa skrev:

Och angående faktablad så skulle jag inte lita på något, har sett faktablad här inne som är helt tokfel och galna!

Det låter ju inte alls bra. Ser du något galet så meddela Anders!

504
396
Crippa:
Såg ej att grodan avlidit,  beklagar!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild