xcotte skrev:
Jag är iallafall lite less, kanske är det migränanfallet som talar så ta inte åt er allt för mycket, lär nog hålla mig borta härifrån ett tag. uhh
Men tack för hjälpen alla, jag kräver inget mer av denna diskussionen.
Ska inte dra ut på den här diskussionen men ett par kommentarer.
xcotte skrev:
Fick reda på att personen som skrivit skötselrådet inte ens haft sitt djur i ett år. (om det är sant eller ej vet jag inte, men det var vad jag fick höra)
Ok, det vet jag inget om. Det säger heller inte så mycket om personens kunskap. Ska man sätta en minimumgräns på hur länge man ska äga ett djur innan man har rätt att skriva skötselråd om det och hur ska man kontrollera det?
xcotte skrev:
Att göra en grej av detta förstår jag inte, är det så obvious att man ska ha kalk så ska det väl också stå överst i skötselrådet, tycker inte att det är ett bra argument att kalcium till reptiler räknas som något som alla bara vet, speciellt inte med tanke på alla dessa ibland överdrivet simpla frågor som dyker upp i detta forum från nybörjare.
[...]
Och angående hur mycket ett skötselråd och vad det ska innehålla, ja, om kalkpudrade insekter är viktigt så borde det ju tillexempel stå med?
Ja visst, kanske det borde stå med, inget mig emot. Då blir det i så fall ett stycke som man får sätta på alla skötselråd för insektsätare (med mindre skillnader beroende på art). Det finns rätt många sådana kapitel som i så fall får upprepas för flera arter och som sagt, ska man skriva alla mer eller mindre generella kapitel i alla skötselråd så blir det en bok om varje art.
Som jag också försökte få fram (om än det stycket blev lite otydligt när jag läser det i efterhand) så är det betydligt mer invecklat än "ge kalk och vitaminer så blir det bra" och bl.a. beroende på vilket foder man ger är det inte säkert att man alls behöver tillsätta något extra. Pudrandet
kan vara minst lika farligt som att inte pudra. Jag skulle därför hellre se en ingående och bra artikel om MBD, vitaminer, kalk m.m. som man hänvisar till från varje skötselråd, och istället lägger till kommentarer i skötselråden om eventuella artspecifika skillnader.
Det är väl jättebra om man kan tipsa om och lägga till information som man känner saknas, men man kanske inte kan dra det hur långt som helst (därmed inte sagt att just detta är ett sånt fall). Kan ju även nämna att jag har hjälpt till att korrekturläsa en del skötselråd här (inte just detta) och då koncentrerar man sig främst på vad som står och inte vad som
inte står.
xcotte skrev:
Han kunde inte lyfta kroppen, eller gå, eller någonting, han var svullen och ryggraden var lite sne åt ena hållet.
Det är ju information som verkligen borde framgått i ditt första inlägg och inte efter att den dött...
xcotte skrev:
Men åter igen, fattar inte att svenska forum alltid ska vara så anti. Jag erkänner min och deras (mina vänners) okunskap och ändå ska ni hålla på att skriva romaner och peka ut varenda jävla fel som ni tycker man gör.
Det enda felet jag (medvetet) pekat på som du gjort är att anklaga författare/korrekturläsare för vad som hänt din kompis djur.
xcotte skrev:
Jag skyller inte dödsfallet på någon annan än de som skulle tagit ansvar och letat upp informationen.
Då har jag misstolkat dina inlägg.