Dvalande pacman?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

232
95
anamidnatt:
Precis, det är konstigt, vet inte hur pass stor chans det är att få honom att återhämta sig eller om det är kört. Han är ju ganska pigg om man stör honom och han har inga synliga skador förutom att han är ganska svullen trots att han inte käkat på ett tag. Antar att man får tvångsmata med rikligt kalkpudrade insekter nudå? 

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Ojdå, då lär det vara kalciumbrist... Alla insektsätare bör ju ha kalkpuder livet ut, om än i mer omfattning som juveniler.

2966
1648
Hoggaforfan:
Jag vågar tyvärr inte ge dig ett svar där, är för nybörjare själv men peta in lite kalkpulver i munnen kanske borde fungera. Bäst vore till veterinär så han kan få en spruta då tas det ju upp bättre och snabbare.

232
95
anamidnatt:
Är nästan lite arg nu. Hur kan ett sådant skötselråd ens godkännas?

2966
1648
Hoggaforfan:
Står iofs ibland fisk det hjälper ju en del. Men jo är ju en fälla där. Skicka ett PM till henne eller anders

232
95
anamidnatt:

Det står även att de inte har speciellt många kända sjukdomar, medans om man söker på metabolic bone disease och pacman så står det att det är jättevanligt, även en del andra sjukdomar som också är relativt vanliga som inte nämns överhuvudtaget i skötselrådet.

Jag har inte ens brytt mig om att kolla upp detta för var dum nog att lita blindt på skötselrådet och låta mina vänner läsa det.

Administratör
Medlem i SHF
565
711
Hanna:
Kan man inte blanda kalk/vitaminer och vatten i en pipett/spruta och försöka få i den? Vet inte om det redan är kört. Men tänker att det kanske är skonsammare än att tvångsmata i alla fall. Håller tummarna!

903
510
Evanjeline:
När min sköldpadda matstrejkade under 4-6 månader så fick jag utskrivet av vet att använda bruskalktabletter och spruta in i munnen på honom. Han tyckte det var jätteäckligt, men det fungerade.

232
95
anamidnatt:
Han har nu fått kalk blandat med lite vatten vilket han svalde ganska glatt ändå trots tvångsmatning, han fick också en pytteliten snigel för tänkte att magen kanske plockar upp det bättre om där kom ner lite näring också. Lyckades få bort ömset som han hade ovanför ögonen med så han har nu öppnat dem och ser iallafall lite friskare ut. Vi får väl se med tiden om han klarar att återhämta sig eller inte. Håller tråden uppdaterad oavsett så att andra kanske kan lära sig något av det.

*edit
Och bättre mat är på ingång, men bor ju en bit från närmaste ställe som säljer foderkryp...

2966
1648
Hoggaforfan:
Det viktiga är ju att guttloada dem. Köp ett par tuber insektsmat av Firemon och ha hemma bara :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild