Första dagen i nya terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

903
510
Evanjeline:
Är syrsorna kanske för stora? Att byta vatten daligen ska ske, sen kanske inte alla håller sig till den standarden. Hade du inte kunnat tänka dig att dricka ur den, ska inte ödlorna behöva göra det. Nu kanske man kan bända på den reglen ibland om man måste iväg över en helg eller liknande utan att de tar skada. Men för varje timme vattnet står stilla kommer fler bakterier att föröka sig, och minst en gång om dagen ska du se till att vattenskålen blir lätt diskad och vattnet utbytt. Lättast är att ha två skålar och byta mellan dem.

1159
626
Temla:
 Vatten och sallad (till de arter som äter grönt) ska alltid vara fräscht tycker jag. Vatten byter jag morgon och kväll och så ställer jag in ny fräsch sallad 2 gånger om dagen. 

159
55
Rille2005:
Evanjeline skrev:
Är syrsorna kanske för stora? Att byta vatten daligen ska ske, sen kanske inte alla håller sig till den standarden. Hade du inte kunnat tänka dig att dricka ur den, ska inte ödlorna behöva göra det. Nu kanske man kan bända på den reglen ibland om man måste iväg över en helg eller liknande utan att de tar skada. Men för varje timme vattnet står stilla kommer fler bakterier att föröka sig, och minst en gång om dagen ska du se till att vattenskålen blir lätt diskad och vattnet utbytt. Lättast är att ha två skålar och byta mellan dem.

syrsorna är inte för stora, de åt dessa syrsor samma dag på morgonen.... :-)

159
55
Rille2005:
nu på morgonen åt de vars 4 maskar men syrsorna vill de fortfarande inte röra!

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Jag skulle ha väntat ut dom någon dag, alltså inte gett maskar alls under några dagar och sedan prova med syrsor alternativt kackerlackor då dessa är betydligt bättre basföda än maskar/larver :)

Under dom 2 första veckorna bör man undvika att ens vara i närheten av terrariet & stressa djuren, det har man glädje av i det långa loppet! :) .... hur svårt det än må vara att inte springa och kolla på nya djur stup i kvarten..

Lycka till.

2052
780
psyjoh:
Byta vatten gör jag varje morgon till mina dagaktiva och varje kväll till mina nattaktiva. Känn bara i botten på vattenskålen när du byter vatten så känns det helt flottigt och äckligt. I det långa loppet om man slarvar för mkt med det finns det risk för munröta och även andra sjukdoms- och infektionstillstånd.

159
55
Rille2005:
Jonas_ skrev:
Jag skulle ha väntat ut dom någon dag, alltså inte gett maskar alls under några dagar och sedan prova med syrsor alternativt kackerlackor då dessa är betydligt bättre basföda än maskar/larver :)

Under dom 2 första veckorna bör man undvika att ens vara i närheten av terrariet & stressa djuren, det har man glädje av i det långa loppet! :) .... hur svårt det än må vara att inte springa och kolla på nya djur stup i kvarten..

Lycka till.

ok då avvaktar jag med mat någon dag nu :-)
Förresten innan jag gav dem syrsorna så fick de sig en dos av "vitaminpullver" ( luktar som vaniljsocker )
Kan det varit det som gjort att de inte var så sugna?

2052
780
psyjoh:
Vilken sorts vitaminpulver är det? Mina luktar då inte vanilj hehe. Med min leo har jag provat tre olika märken men det verkar som om han uppskattar det ena mer då han äter mer av maten. Till min leo ger jag zoomeds kalkpulver utan d3 och vitaminerna är det exoterras Multivitamin. Känns som även mina andra ödlor föredrar dessa sorter. 
Hörde även av en annan på detta forum att hans leo vägrade äta med ett visst kalkpulver.

159
55
Rille2005:
psyjoh skrev:
Vilken sorts vitaminpulver är det? Mina luktar då inte vanilj hehe. Med min leo har jag provat tre olika märken men det verkar som om han uppskattar det ena mer då han äter mer av maten. Till min leo ger jag zoomeds kalkpulver utan d3 och vitaminerna är det exoterras Multivitamin. Känns som även mina andra ödlor föredrar dessa sorter. 
Hörde även av en annan på detta forum att hans leo vägrade äta med ett visst kalkpulver.

det jag ger dem är detta ca-en.hagen.com/Bird/Nutrition/Supplements/82105
Blev rekomenderad detta i en reptil butik.

2052
780
psyjoh:
Ok. Har aldrig hört talas om det. Såg en amerikansk uppfödare som är rätt stor där som använder vitaminer som är avsedda för hundar.  Hans erfarenhet av det var att dem växte snabbare och blev större. Nu kanske det inte var hjälp till din fråga men lite onödigt vetande ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild