Hur väcktes ditt intresse för terrariedjur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

424
33
samthe0ne:
oj... hmm. Det började väl egentligen när man fångade smågrodor som korsade cykelvägen på väg till och från skolan. Men första ödlan skaffade jag först för typ 8 år sedan, och då var det en gammal skolkamrat som introduserade mig för Ögonfransgeckon, och då hans mamma hade en liten avel var det enkelt att ordna med inköpet och allt :)

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Gammal men intressant tråd. Här Berättar jag om alla mina nuvarande och tidigare terrariedjur (detta är kopierat från min presentatin):
terrariedjurshobbyn började för nästan två år sedan med en correlophus ciliatus och en odling blaptica dubia som foder åt henne. Men jag hade intresset redan ca 1 år innan dess. Lite mer än ett halvår senare så kollade jag på bilder på insekter på google. När jag såg en bönsyrsas ansikte så blev jag helt kär i den. På kungälvsmässan 2015 så köpte jag en egen bönsyrsa. Där öppnades dörrarna till mitt enorma insektsintresse. I början på 2016 dog min bönsyrsa. i sommras bestämde jag mig för att testa någon ny insekt. Det blev två Extatosoma tiaratum nymfer. Dock så dog båda efter bar någon vecka trots att dom bara var några cm långa. jag åkte bort och min far fick ta hand om djuren, vilket inte gick så bra och jag antar att det var dödsorsaken. Men innan dom dog så han jag köpa en ny insekt, en 6,5 årig gromphadorhina oblogonata (ensam), för att se om det var värt att börja odla väsande kackerlackor. Och det var kul. Men jag avvaktade lite. Jag köpte en ny bönsyrsa. Men den misslyckades med ömsningen till adult och dog. Och kackerlackan dog efter några månader hos mig, jag valde en som redan var ovanligt gammal som bara kom och leva några månader till som max då jag inte ville ha ett testdjur i 5 år. Jag fick även en äggsäck från bönsyrsan Tenodera sinensis av en vän. Har kvar äggsäcken men den har inte kläckts än. Sedan köpte jag några gromphadorhina portentosa och några elliptorhina javanica för att börja odla. På mässan i malmö för två veckor sedan köpte jag två nya bönsyrsor, som jag ska avla på när dom blir adulta samt påfullnng av elliptohina javanica. Gråsuggor av två olika arter samt hoppstjärtar köpte även på mässan jag så jag fick biosubstrat. Och i början på december 2016 fick jag 18st ungar av elliptorhina javanica. Jag blev löjligt glad.

Men... jag har hållt på med svenska spindlar/insekter i ca 3 år nu och har testat på lite över 100 olika svenska kryp-arter. Vissa har jag släppt ut direkt och vissa har jag tyckt varit roliga och fångat flera av.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild