Intresset för reptiler började nog redan innan jag kunde gå, i alla fall om man frågar mina föräldrar som har berättat att en kopparorm kröp upp och la sig igämte mig när vi var ute och hade picnic, då var jag bara 6 månader gammal.
Om jag själv skulle säga när intresset började för mig skulle jag nog säga i 7 års åldern i mina barndoms trakter Småland då jag och min kusin plockade snokar och huggisar och la dem i spannar för uppvisning för mossan, vilket inte var en lika entusiastisk upplevelse för henne, då hon led (RIP) mossan av notorisk ormforbi, viket jag och min kusin tyckte va jätte kul att se henne hoppa på stolar och klättra på köksbänken när vi kom in. Nog om dom grymheter jag utsatte min mor för.....
Det värkliga intresset med hållande av reptiler som husdjur kom nog inte förren min far fick bort då jag och mossan flyttade ner till hennes barndoms stad Halmstad och jag för första gången kom i kontakt med de lite mer exotiska arterna som då fanns lite sparsamt i zoohandlen, detta skulle jag tro va 1988 och jag var då 10 år gammal när jag fick min första reptil eller rättare sagt anfibie för det var en rödbukad eldbuks salamander året där på ville jag upp på land så en Vattenagam införskaffades, men jag kännde redan då att något saknades och frågade min mor om jag fick skaffa orm..... svaret blev givetvis ...NEJ... Så det blev fler ödlor i stället, Inte förren jag flyttade hemifrån som 18 åring kom första ormen, en liten rutsnok, som bodde i ett terrarium på hjul för att vara lätt att flytta undan när mossan kom, för hon hade inte ens gått in om hon vetat att den fanns i lägenheten. Några år senare gick även min mamma bort och då blev det lite enklare att skaffa ormar, om jag skulle lista alla ormar jag haft fram till i dag skulle ni nog sluta läsa efter de första 20 så vi skiter i det:D
Som sagt har jag inte haft en enda ödla sedan dess utan enbart ormar, det började med att jag försökte mig på uppfödning av majsorm i ett antal år, men kände inte att det var min art, så jag provade på lite avel av kps, nu känndes det som att man började närma sig, 2011 bestämde jag mig för att lägga ner all kp avel och i stället testa boa avel och där lär jag nog bli kvar då jag finner dessa ormar alldra mäst tilltalande så i dag driver jag Realboas som grundades av mig och min fru 2011 och i år 2014 fick vi den första boa kullen vilket vi är otroligt glada för... My life story in short.